AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

Troligt fel på automatlådan 530D?

Jag har en 530D -01 som börjat krångla i automatlådan, den växlar långsammare och går i nödprogrammet ibland. Nån som vet troligt fel eller har tips?

//Mattias
Gemini__
Kontrollerat batteriet? Ladda upp det som första åtgärd är mitt tips. Sedan får vi hoppas att andra har fler tips om felet kvarstår.

Mvh:
Thomas
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Får man fråga hur långt den har gått samt när/om det är bytt olja i lådan?

Om bilen startar ok med bra snurr på starten och laddar som den ska så borde ju inte batteripsänningen kunna vara för låg? Går ju att kolla spänningen via ODB diagnosläget på displayen i instrumentpaneln och en massa annat. Länk

Får jag gissa är aldrig oljan bytt så det skulle vara min första åtgärd, efter att jag läst av felkoderna. Man brukar även byta ett filter och rengöra en sil. Ingen expert på automatlådor eftersom jag ser till att hålla mig borta från dem. Livslängden ligger väl ofta i intervallet 20k-40k mil och prislappen på en ny låda är inte skoj. En manuell håller vanligen längre än resten av bilen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mattias:

Tror också på att ett delbyte av automatoljan och speciellt byte av filter borde kunna hjälpa, frågan är hur långt lådan gått - och om den gått långt; har den nånsin fått automatoljan bytt tidigare?

Läs denna länk om byte av automatolja på en 530d, mycket informativ - molle325 är vår automatguru, läs speciellt hans inlägg:

Länk

Mvh
Bilen har gått 25000mil vet inte om oljan är bytt någon gång men det är ju värt ett försök att byta oljan innan man river den eller försöker hitta en annan.

//Mattias
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kan ju vara fel oljenivå i den med.

______

Foto Länk
Hur stor är risken då att det är något dyrt fel i lådan, hur svårt är det att få tag på en annan eller renovera?

//Mattias
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mattias:

Risker finns alltid, men börja med att göra det du kan istället; kolla oljenivån först, gör sedan olje- och filterbytet så snart du kan.

Läste du tråden som jag länkade till?: Länk

Mvh
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kolla felkoder och oljenivån på samma gång. Notera tillståndet just när den går i nödläge. Är det tex vid växling eller när den slirar eller direkt efter start.

molle
Fl
13
Flashrider
540iA touring
Min låda rasade ju på min 540, och det fanns bara en utbytes låda i hela svergie då, den hade gått 30,000 mil. och skulle kosta 24,700kr. och renovering och uppgradering skulle kosta 28,000kr så det valet var ju inte så svårt. men jag är ju ingen expert vet inte vad de sitter för låda i 530. och om det är lättare att få tag på en utbytes. men innan du börjar tänka i dom banorna tycker jag som dom andra byt olja och filter så fort som möjligt innan det blir värre. kan ju vara för lite olja i lådan det var det i min fattades ca 1l och det är ju inte "Jätte" bra.

/ Jesper
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mattias:

Tyvärr så är GM-automaterna lite underdimensionerade för 530d, och är kända för att rasa även utan trimbox...

Men kolla oljenivån först, eller låt allra helst en automatverkstad göra det och samtidigt läsa ut felkoder - be om att få en lista på dem och skriv här om det blev några felkoder eller om verkstan har en trolig felorsak.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.