|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter en liten incident med en sprucken kylarslangsanslutning som tömde kylvätskan rätt ordentligt har jag lite funderingar om hur jag ska göra på bästa sätt. Lyckades fylla systemet och hjälpligt lufta det men nu är det i princip bara vatten i det, ingen glykol. Så jag tänkte tömma hela systemet och sedan återfylla det med rätt vatten/glykolblandning igen och lufta om. Har läst massor om luftning här på forumet och många använder liknande men lite skillda metoder vilket förbryllar. är lite osäker på hur jag ska bära mig åt efter att jag tömt allt vatten i systemet... tacksam för svar! //Nisse | |
|
Såhär hade jag gjort: 1. Ställ bilen i motlut, brant backe eller på någon form av ramp går bra. 2. Om systemet är tomt, fyll på vätska i kylaren med rätt blandning tills det blir fullt. 3. Starta motorn och vrid på full värme. (kupefläkten behöver inte stå på fullt blås, bara värmereglaget) 4. Finns det luftningsskruvar så använd dem. (vet ej hur det är på 4cyl modeller, men på 6cyl finns sådana), annars kan du köra med kylarlockat avskruvat bara. 5. Fyll på efter hand som du ser att vätska försvinner och luftbubblor kommer i kylarhålet. 6. Håll på så ca 45 min. När inga bubblor längre kommer är det klart! Håll koll på tempmätaren med jämna mellanrum så det inte stiger oroväckande. Om du vill stressa på lite kan du torrgasa motorn LITE grann, då kommer du se att det kommer mer luftbubblor. |
|
|
Tack för ditt svar! Verkar som man både kan lufta med motorn igång samt utan att ha den igång...antar att det går lite fortare om vattenpumpen får hjälpa till... Om jag vill tömma ur all kylvätska först, finns det någon annan kran förutom den blåa som sitter längstner till vänster (från förarstolen sett) på kylaren. vet att vissa 6 cylindriga har en kram i blocket under grenrören. Någon som har koll på hur det är med M43 motorn? |
|
|
Att lufta systemet kräver nog att motorn är igång faktiskt. Men att bara "fylla på" som ett första steg kräver inte det skulle jag tro. Jag skulle nog använda kranen som du beskkriver. Är du osäker på om det finns vatten kvar kan du ju alltid tömma ut vattnet i en behållare för att sedan mäta hur mycket som rann ut. Då vet du ju hur mycket som är kvar (antalet liter i systemet borde du kunna hitta i en manual eller handbok) och kan blanda efter det. Det är ju inte slaviskt noga, kör du 50-50 eller 60-50 vätska-vatten funkar det nog sen. |
|
|
Var in på BMW och hörde med en kille. Enligt honom skulle det räcka att ha tändningen på, slå på full fläkt och full värme. Det finns en cirkulationspump som pumpar runt vattnet i systemet. Sagt och gjort, gjorde som han sagt och det fungerade fint till en viss punkt. Vätskan sögs in bra men inte så pass bra att det till slut av sig självt började pysa-bubbla-rinna ur luftningshålet. Men efter lite funderande kom jag på att om jag klämmer på den nedre slangen så pyser det ur luftventilen, innan jag släpper greppet om slangen höll jag för luftningshålet med ett finger. Då sögs det in ganska mycket vätska i systemet. Jag upprepade denna procedur tills det i princip slutat att komma luft ur luftningshålet och till synes endast vätska, sedan gjorde jag lika dant med den övre slangen. Provkörde en runda först lugnt sen på högre varv. Värmestickan höll sig precis där den skulle hela tiden så det känns bra, ska ner snart och se hur det är med vätskenivån. Tror inte jag fick bort alla små luftbubblor, men bilen fungerar bra och ska lufta klart eventuellt i morgon. Tack för hjälpen! //Nisse |
|
|
Tänkte komplimentlufta systemet idag. Kändes inte som om all luft riktigt kom ut. Har efter jag läst massvis med trådar tänkt göra på följande sätt: 1. Ställa bilen i uppförsbacke 2. Full fläkt, full värme på 3. Starta igång motorn så den får gå på tomgång en stund 4. Öppna luftskruven (har det någon betydelse om man öppnar locket till expandtionskärlet nu?) 5. Varva motorn lite tills det bara kommer vätska ur luftningshålet 6. Dra åt luftningsskruven 7. Fylla på vätska i expandtionskärlet om det behövs (troligtvis) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.