|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Testade mekartipset för servicenollställning på min e61 -06. Kom åt en massa menyer men inget som kunde nollställa de olika service klockorna. En för info om bilen och en för olika självtest plus en massa tomma menyer dök upp. Vågade ju nätt och jämt kolla runt, skräckslagen att förstöra något. Verkar som om mekartipset är till nyare/äldre/annan modell än min iaf. Någon som vet mer om servicemenyn på en E60/61 -06? Bromsbeläggslampan driver mig till vansinne! Trots att jag bytt dem, skivorna och sensorn. Tacksam för svar. | |
|
Du har kommit in i helt fel meny. Här har du guiden, det är samma på alla E60/61. Firstly with the ignition switched on, set the odometer trip meter back to zero by pushing it once. Then switch the ignition back off again. (I found this step was critical, otherwise I couldn't get to the "Service" menu). Now you are ready to go through the reset steps as follows: 1. Switch the ignition on (so that the battery, Oil and Parking brake lights are displayed) and the key is ready to start the engine - but don't actually start the car. 2. Press the odometer reset button for between 5 and 10 seconds until a yellow triangle with an exclamation mark in the centre appears in the top window between the clocks (where the outside temperature / time or date normally appears) - this is the "Service" icon. 3. Release the odometer button briefly and press again straight away which brings up a picture of the Brake Fluid symbol (same as the one that the i-drive shows when you look at the Service menu). 4. If you want to reset the Brake Fluid interval for another 2 years then keep holding the odometer button until the word "RESET?" appears at the bottom of the lower window. 5. Release the button briefly and push it in again and hold for about 5 - 10 seconds until the new date appears in the bottom window. You can then switch the ignition off and the new Brake Fluid date will appear in the service menu on the i-drive screen next time you switch on. 6. If you want to reset the Oil, Microfilter or Brake Pad indicators then you will need to follow the same sequence as steps 1 and 2 above, but when you get to step 3 and the brake Fluid icon appears, just release the button and press again and the next service item will appear. 7. You can continue releasing and pressing the button until the required service item icon appears for the one you want to reset. As soon as it does then hold in the button in until the word "RESET?" appears again as in step 4 above. Once the word "RESET?" has appeared, you need to release the button briefly and hold it in again for about 5 - 10 seconds until it is replaced by the new service interval figure (as per step 5 above). Hints & Tips Before actually resetting anything, go through steps 1, 2 and 6 above until you are familiar (and sure) what you want to reset. Practice this a few times and note down in what order the icons appear after the initial "Service" icon appears. If you do happen to hold the button down too long against an item you don't want to reset and the "RESET?" appears, just leave the button alone for 10 seconds or so and it will not let you reset the item. (Alternatively just switch the ignition off and start again). Sometimes if you have not released and pressed the button again quickly enough, when you hold it down again the German technical writing will appear after about 15 - 20 seconds instead of the Service item icon you were expecting. (If this happens just switch off the ignition and start again). Once you are sure what item you want to reset and are confident of the sequence, then give it a go. If you do hesitate between releasing and pressing the button at any time, you will have to go back to the beginning and start again as "he who hesitates is lost". |
|
|
Tack Sims, Ser ljuset i tunneln. |
|
|
:) Ibland måste man återställa servicen för bromsen två ggr. Fick göra det när jag bytte bromsar bak på vår E60. Efter första försöket skrev den -15000 km och efter andra lyste den grönt i menyn och allt var bra :) |
|
|
:) Ibland måste man återställa servicen för bromsen två ggr. Fick göra det när jag bytte bromsar bak på vår E60. Efter första försöket skrev den -15000 km och efter andra lyste den grönt i menyn och allt var bra :) |
|
| Jag har samma strul som Sim,fast jag får inte bort -15000km fast jag provat typ 10 ggr,nåt tips någon? | |
|
Hade samma problem men det är löst nu efter att reset kommer upp fick jag trycka antalet tusen mil som det skulle stå på instrumentet 4 ggr för 4000 mil, efter byte av bromsar . Nu funkar det efter mycket huvud bry Det skall lösa sig Ha de T |
|
| Aha det låter logiskt,släcktes den röda lampan som indikerar att bromsarna är slut oxå? typ handbromslampan. | |
| Fan det funka inte=(((Thom menar du när det står reset med ett frågetecken som du tryckte eller efter du gjort reset och dom understrecken kommer fram? | |
|
Sen släppte jag knappen då kom km_ _ _ _ fram då tryckte jag 4 ggr på knappen för 4000 mil det funka för mig men kan säga att det fick jag göra några ggr för att få det att funka Ha de T |
|
| Släcktes lampan om att beläggen var slut oxå?? | |
|
Ja lampan släktes på fram bromsarna på min bil det är viktigt att byta bromsvarnaren också Ha de T |
|
| Måste jag byta varnaren fast att jag byta bromsarna innan det var dax,dvs innan lampan tändes??lampan tändes i samband med att jag försökte återställa? | |
|
Varnaren behöver bara bytas om slitageytan brutits. Kollade upp detta med min BMW-verkstad. Tack för menybeskrivningen, nu kom jag till rätt meny. Ska dock bekanta mig lite mer med den innan jag justerar något. Den som har flest cylindrar när han dör vinner. |
|
|
Jahap, nu har man kört fast igen. Följt de bra tipsen här men får inte bort varningen "service overdue" för bakre bromsbeläggen denna gång. Får serviceintervallet -25000 km hela tiden och den siffran verkar jag inte kunna ändra med knapptryckningarna efter "reset?" visats så att jag ser km----- Någon som råkat ut för och löst detta? Tack på förhand |
|
|
Jag lyckades inte heller återställa serviceintervallet. Fick lämna in den på verkstad och de hade också problem att göra det via deras dator. De försökte på flera olika sätt och med den tredje metoden lyckades de. |
|
|
Får inte de att funka på min bil heller enligt anvisningen. Kanske detta fungerar, med att starta knapptryckningarna från datumsläget i displayen. Se här: Länk |
|
|
Tack för tipsen, ser ut som om det är byte av slitagvarnaren iaf. Ironiskt nog så var det just DET belägget som slitits ner mer än de andra. Go figure Nåja, bättre så än tvärtom, skivor är trots allt dyrare än belägg och slitagevarnare. |
|
|
Vill Tillägga att vi som har startknapp ska även trycka in denna i tändningsläget utan att trycka ner bromspedalen! Vilket jag måste missat enligt anvisningarna här :S Men nu kommer jag åt service menyn :) |
|
|
Hej har oxå samma problem med min e61 07a Släckte service lampan och efter det så börja lampan med bakre bromsbeläggen att lysa och det går inte att ta bort.. Någon vänlig själ som vet hur man gör? Mvh Jhonny |
|
| Byt slitagevarnarkabeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.