|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Vilken är att föredra, 258hk eller den senaste 272hk. Finns det något som talar för 258hk med valvetronic? Om jag förstått saken rätt, så saknar väl 272hk valvetronic, men har istället direktinsprutning. Vilket utförande har mest fördelar. (Bortsett från hk.) |
|
Ljudupplevelsen är klart trevligare i 258 hk versionen. 272 hk låter med sin direktinsprutning dels mindre mulligt, men även lite "dieselaktigt" ibland (främst på tomgång). Till 272 hk fördel så kommer lite mer pulver och lite bättre förbrukning. Det som förvånar mig är att BMW "dammar" av gamla valvetronicversionen både i nya Z4 och i kommande X1. Konspirationsteoretikern i mig undrar varför? |
|
|
Rekommenderar 258hk, men då måste du vara beredd på att tanka mer soppa. 272hk maskinen är grymt snål och minimalt snabbare. |
|
Roffa1 |
Pavel: Vore intressant att få veta varför du rekommenderar 258hk. Tacksam för info. |
| Precis som DLC beskriver är ljudet bättre. 272hk måste varvas för att låta gott men inte 258hk motorn. Den mullrar härligt redan från start och de extra 14 hästarna märker du aldrig av i nya 330i. Däremot märker du den låga förbrukningen hos nya motorn som är i min mening helt fenomenal på denna punkt. Mån får fråga sig vad som är viktigast helt enkelt =) | |
| Nu blir man lite nyfiken vad du får för förbrukning i praktiken Pavel? Enligt pappret är ju siffrorna outstanding, hur är verkligheten? | |
|
Blandad körning just nu ligger på 8,6. Då är jag alltså inte så mån om att köra snålt men inga rejs heller. Förra veckan koncentrerade jag mig på snålkörning och snittade 7,6. Exakt samma förhållanden som åvan, alltså blandad körning. Tänk också på att jag har automat i min - jag är blown away av hur snål den är. Kommer sakna detta mest när jag hämtar 335an om 2 månader. Min förra 335a låg på 11,4 |
|
|
Jag gjorde en 200 mil lång sommarsemester med mestadels motorväg. jag körde Malmö-stockholm-oslo-göteborg-malmö. jag kom ner på 8,8 och hade 8,2 till stockholm, sedan steg förbrukningen efter lite stad och lite 70-90 väg. jag kommer inte under litern blandad körning så som jag kör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.