AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
768

oljebyte oftare än boken säger

Ja
57
James007
325i Touring -06
Hej, har precis inhandlat en 325:a -06 med 8800 mil på mätaren. Senaste servicen gjordes vid 7600 och nästa kommer runt 10 000 mil. Med andra ord har oljan rullat 1200 mil och även om det är long-life så känns det lite halvskumt att vänta ytterligare 1200 mil (ett års körning i mitt fall) till olja och filter byts ut nästa gång.

Hur ska jag göra. Vågar jag lita på att det hela håller eller ska jag "sticka in" med ett olje- och filterbyte mitt emellan serviceindikeringarna???

Tack på förhand för lite coaching här

//Jimmy

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Undrar samma sak fast min bara har gått 400 mil. Ska man följa indikatorn eller peta in ett oljebyte imellan?

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Jag ska byta olja och filter varje 1000 mil i min bil. Jag kör ca 1300 mil per år.
Serviceindikeraren räknar ner till nästa servicetillfälle genom att räkna hur många liter bensin bilen har förbrukat.

Jag brukar köra ca 1000mil/år med min 330 och det innebär ju att man får göra en service vart annat år ungefär. Jag har gjort så att jag byter olja en gång varje år om det inte faller in så att det är servicedags. Att byta olja är en sån pass liten kostnad, plus att det känns tryggt att veta att man har fräscha grejer i bilen.
Se bara till att ni får rätt olja när ni byter och köp kvalitets filter!

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.