AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
827

Luft i bromshuvudcylinder?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Bromsen sjunker en bit vid hårt tryck (när motorn är igång men inte annars). Jag kan ha fått ner luft i bromssystemet (osäker om jag hade tillräckligt med olja i behållaren när jag bytte olja för ett tag sedan.

Kan man driva ut luft i huvudcylindern genom att pumpa igenom 5 dl ny olja genom systemet till högra nippeln bak (plus alla de andra sen. Eller måste jag lämna in den tro?

Tacksam för era inlägg!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skaffa en sådan där bromsluftare som säljs på t.ex. Mekonomen. Du skruvar ena ändan på bromsvätskebehållaren och den andra ändan tar tryck från ett däck. Ha ej för högt tryck bara, 1-1.5 bar räcker med råge. Med denna pryl går luftandet som en dans och du klarar det enkelt själv. Du behöver nog inte slå i så mycket som 5dl, det räcker nästan till ett tomt system! Lufta vid varje hjul om det misstänker luft i huvudbromscylindern. Men det kan räcka med lite luft ute i något av oken för att pedalen ska sjunka.

------
BMW CS #04839

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har en sån men misstänker att jag missade att fylla på i rätt takt. har haft mellan 2 - 2,5 kg. Vad kan det orsakat för skador och hur märker/åtgärdar jag det?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tror inte det orsakat skador med 2.5 bar, systemet i sig tål bra mycket mer. Men man riskerar ju att blåsa av hela bromsvätskebehållaren med för högt tryck! Om man aldrig låter det blir tomt i behållaren under påfyllning/luftning så bör det inte orsaka några problem.

------
BMW CS #04839

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
OK skall försöka undvika det när jag luftar denna gång :0)

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har dragit igenom 7 dl vid denna luftning. Det kom mycket luft i de bakre oken. Inget i de främre. Bromspedalen sjunker fortfarande en bit (3-5 cm) när motorn är igång och jag trycker den i botten. Kan detta vara normalt eller verkar det finnas luft kvar i huvudcylindern?

När servot (och motorn) inte är igång är den betydligt stummare. Undrar vad besiktningsgubbarna säger om denna? Vill gärna undvika ombesiktning.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hmm. Låter lite konstigt att det skulle vara skillnad med motorn igång. Sjunker den inget alls med motorn avslagen?

Det verkar ändå som att det finns luft kvar i systemet men att du luftat noga. Kolla efter läckage, kan gå in luft den vägen!

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.