AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.287

Handbromsbackar, org vs pirat. Dag o natt?

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag köpte nya skivor och belägg runtom inklusive handbromsbackar med monterings sats på min e46 touring -00 för mindre än 4 mån sen. Finjusterade inte handbromsen till 100% utan nöjde mig tillfälligt. Denna veckan nu när bes närmas så tog jag tag i justeringen. Jag har prövat mitt egna sätt, dvs spänna åt så mycket som möjligt nere vid hjulet på "kuggkransen" o släppt tillbaka tills dess att man kunnat snurra på navet hyfast enkelt för kan man röra de enkelt för hand utan hjulet monterat så går de ju 10 gånger lättare sen med det monterat tack vare hävkraften man får av hjulet. Efter det har jag justerat på vajern inne i bilen tills den är lagom (3-4hack). Problemet är att när jag sen ska köra ut på lösgrus i något snabbare än gånghastighet för att se om jag kan låsa hjulen på grus så segar den sakta sig till stillstående. Svär en hel del o testar enligt Hassos metod, spänn åt max nere vid hjulet o släpp 10 hack för att sen justera uppe vid handbromsen igen. Testar på samma sätt igen på grus o samma resultat som innan.

Farsan som nyligen köpte en 320 Touring -04 tyckte hans handbroms tog dåligt vid köptetillfället o gjorde som jag beskrev i första justeringsmetoden o den nyper tvärt! jag behöver inte ens ta i nåt märkbart eller dra fullt. Den tvärkasar verkligen på gruset som ingenting.

Efter denna genomgång av mitt problem undrar jag nu om de kan skilja så mycket mellan mina backar (pirat) o hans (troligen org, 9600mil) så att jag inte ens kan låsa på grus?
Mina skivor är av märket Brembo, även de pirat.

Jag fick avboka min bes tid för den hade aldrig gått igenom så som den var.

Vad är de för fel??

pu
547
puiu
330i-03
dem måste inköras lite tror jag.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Släppte du på vajern inne i kupén först innan du justerade vid hjulen? Har råkat ut för liknande problem en gång med det löste sig genom att först släppa vajerspänningen i kupén rejält sedan justera bak (tills det låste och sen släppa några hack) och slutligen i kupén igen.

______

Foto Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
Jag har slitit in dem, o ja jag släppte inne i kupén vid varje justeringstillfälle.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Råkat klabba fett i trummorna eller på backarna av misstag? :)
Ma
280
Magnus Karlsson
>Jens Ek

Nej, jag gick över allt med bräkleen när de monterades
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kollat så wirarna går lätt och särskilt hävarmslänkaget som pressar isär backarna? Där kan man tappa en hel del kraft.
Ma
280
Magnus Karlsson
Anders-72>

jag kollade inte wirarna jättenoga men har inte haft nåt strul med påliggande handbroms innan. Hävarmarna smörjde jag upp o kletade en hinna med kopparpasta på.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Palla upp bilen, dra i två hack på handbromsen och justera i hjulen så du får lika anliggning på bägge dvs de precis börjar ta lika mycket/ gå lika tungt. Så finjusterad jag min handbroms efter inkörning. Släpp = handbromsen ingen anliggning allas.

Att få bakhjulen att låsa sig det går inte i princip alls på en E39 med en handbroms av scooterformat och 1800 kg tung bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.