|
|
|
|---|---|
|
hej, jag är på semester och råkade låsa in min nyckel i bagageluckan. Alternativet att försöka att få en reservnyckel uppskickad från lägenheten går troligen bort då det tar för lång tid. Funderingar: 1. Vilken ruta är billigast att köpa ny (inkl. montering) om jag ska knacka sönder en ruta? Det är en touring, nyckeln är synlig och nåbar om jag väljer en liten sidoruta baktill. 2. Kan en låssmed dyrka upp låset vid passagerarsidan utan att det bryts sönder så jag måste byta lås? 3. Kan det gå att bryta upp låset till glasrutan på touringens baklucka med handkraft? Jag tror att plasthandtaget går sönder då... Tips är välkomna! Mvh Henrik. | |
|
Hör med bmw i närheten, har hört att de ska kunna låsa upp bilen med hjälp av diagnosuttaget!? Om de nu kan få upp huven utan större skador. Annars skulle jag också gå på den lilla rutan bak, förmodligen lättast att byta, |
|
| okej, diagnosuttaget är inne i bilen, vilket gör att det alternativet går bort. ta INTE den lilla sidorutan, ta en vanlig sidoruta t.ex höger fram. lättare att byta... assistanskåren brukar annars kunna fixa | |
| Jag menar den lilla rutan på bakdörren, har fått för mig att den går att byta utan att ta loss dörrsidan, man vevar ner den större rutan och lossar på en skena?? någon som kan bekräfta? | |
|
sitter och tänker lite men om jag inte har helt fel så kan man inte öppna dörrarna om man inte har nycklen så du får nog ta en större ruta så du kommer in. Har du skisack annars kommer du nog inte genom till bagageluckan och nycklen kolla med Bmw för att vara 100 % säker på vad jag skriver och lycka till Ha de T |
|
| thom525: tror du glömde läsa hela inlägget, de är ju en touring och nycklen ligger synligt, så de borde gå att fisak ut den med en pinne!? Om inte så bör du tänka på deadlock dvs dörrarna inte går att öppna innefrån om man inte låst upp bilen med nyckel eller larmdosan! | |
|
När jag låste in nycklarna så ringde jag försäkringsbolaget som skickade dit någon assistanskille som kom med en bärgningsbil. Först testade han att fiska ut nycklarna genom att bända upp en springa i dörren, peta in en luftkudde som han kunde pumpa upp en del och gav då en springa på några centimeter. Sen hade han en lång ståltråd för att fiska med. Tyvärr för mig så fick han inte tag i nycklarna eftersom de låg i nån ficka i en tung vinterjacka. Ligger dock nyckeln tillgänglig borde det gå att fiska ut den. Sen ringde han till någon glasmästare som sa att man ska absolut inte krossa den lilla trekantiga rutan eftersom den är laminerad på nåt sätt och väldigt dyr att byta. Bättre att krossa en vanlig sidoruta som sagts ovan. Tänk på att inte ta förarrutan ifall bilen ska köras, då det kommer massor med glas på sätet och det vill man ju inte sitta i när man kör. |
|
|
Vi provade samma sak med en 9-5, som ju är en av de mest inbrottssäkra bilarna. Jag hörde med en bilverkstad ang. pris på rutorna och det var i storleksordningen 2000 för förarrutan och 6500 för lilla rutan i bakdörren! Det slutade med att dörren kunde bändas upp så pass att man kom åt dörrlåset innifrån. Larmet gick ju, men det var inga problem att stänga av med nyckeln såklart. Nu var inte bilen låst med "dubbeltryck" då funkar inte dörrlåset på insidan, hur det är med bmw vet jag inte. |
|
| Min 728a har iallafall det där dubbellåset, så att det inte går att öppna med låsknappen på centerkonsollen. Det var det första som provades när han fått upp den där springan och petat in ståltråden men då helt utan resultat. Hur det är på andra BMW vet jag inte.. | |
|
Stort Tack för svaren! Det verkar Ang. rutor så verkar det som jag ska passa mig för de små på dörrarna bak. Den andra lilla rutan bakom C-stoplen innehåller väl antenn till radion så den är väl inte heller någon bra idé. Bästa åtgärder i kronologisk ordning tycks vara: 1. Sköta detta via försäkringsbolaget (beroende på kostnad). 2. Låta assistanskåren göra ett försök. 3. Krossa stora rutan på bakdörren (inga passagerare i baksätet). 4. Elda upp bilen (!) Vid alt. 3 och 4 bör jag även kolla med försäkringsbolaget om de kan stå för ekonomisk ersättning. Mvh Henrik. |
|
| hum, att den lilla bakrutan ska va så attans dyr då, :) de där med luftkuddar har jag också hört om, men de är inget jag skulle vilja utsätta min bil för. Jag skulle heltejpa en ruta och sen krossa. | |
|
ang. det med luftkuddar. Det är väl i springan vid fönstret som denna sätts in, inte i dörren? Så att fönstret trycks ner? Men något går säkert sönder då... tejpa rutan var ju smart! Mvh Henrik. |
|
|
luftkudden pillas in mellan kaross och dörrstomme och blås upp, efter detta så kan man få en skev dörr, irriterande susningar osv kan uppstå efter detta, så det kan nog sluta som det absolut dyraste alternativet. Som sagt inget jag skulle vilja utsätta min bil för. |
|
|
gOry du har rätt missa det med att det var en touring klart mycket lättare då rutor skall man ju kunna köpa på skroten när det är gjort Hoppas att det har löst sig Ha de T |
|
| Om man inte vill ta till våld för att ha sönder en ruta så kan man nog använda en sån där automatisk körnare, eller en körnare över huvudtaget och ett lätt slag med en hammare funkar nog. | |
| Ta med legitimation o ett utdrag ur CBR och gå till nämrsta lokala BMW ÅF och beställ en ny nyckel med super pronto snabbleverans? | |
|
När jag läste denna tråd kom jag på att jag sett ett dokument, BMWs egna? som beskriver hur man tar sig in i låsta och säkrade bilar. Hittade det här igen: Länk Tillvägagångssättet är liknande för de olika modellerna och går ut på att man först tar sig in under huven och byglar rätta kablarna för att aktivera elhissarna på en låst och "säkrad" bil. Sedan används luftkuddemetoden för att komma in med en pinne och manövrera elhissknapparna. Bra att ha i situationer som denna...och bra att känna till att denna typ av information finns tillgänglig för de som vill komma in i din låsta bil. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.