|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag brukar normalt inte skruva i något som fungerar men efter att ha läst om alla som fått grova problem efter frusen vv så funderar jag på att uppgradera till den olje-cyklonen som är för vinterbruk. Jag kommer att köra mycket korta sträckor nu i vinter. Någon mer än mig som funderar på att göra samma sak inför vintern? Finns det något kit där även slangarna ingår? | |
|
Jag ska uppgradera... Enligt min BMW-verkstad så finns ej något kit, men de "vet vad som brukar bytas". Ska bli trevligt med lite fräscht gummi där... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
själva cyklonen har tydligen någon extra isolering så den bör man nog bytas. Om det inte finns några upprateringar till resten av systemet så antar jag att man byter/ gör rent delarna som är nödvändiga ex. nere vid oljestickan. |
|
| Samtliga slangar finns också i isolerat utförande. | |
| Anders-72: finns det något kit man kan köpa?? | |
|
Hej, Cold climate slangar/delar för vevhusventilationen finns att köpa hos BMW. Kostar ca 1000:- |
|
|
oki, ett kit finns alltså. Då ska jag beställa dom delarna. Kommer man åt utan att lossa insugröret? |
|
|
Har inte bytt själv (än). Men i de trådarna om ämnet som finns sedan tidigare finns de både de som tagit bort insuget och de som gjort det med insuget på plats. De senare kanske har frökenhänder med lite feminin handledsföring :). Tar man bort insuget är det nog bra att montera nya packningar också. |
|
|
precis, insugspackning är obligatorisk. Om jag tar bort slangen till ventilkåpan så ser den ren ut, om jag blåser i den, ska det bubbla i oljan då? Hur får jag upp det röret där oljereturen går ihop med stickan ner i motorns tråg? Kan inte se några srkuvar. |
|
| De sitter en bult lite längre upp på röret som stickan sitter i. ta bort den sen är de bara att dra rakt upp. de sitter en oring i tråget som tätar mot röret. | |
| Japp, och returslangen sitter påskjuten på oljesticksrörets förgrening utan nån klamma. Det är trångt och lätt att det blir stopp där. | |
|
Ok, tack för mcyekt bra info. Ska riva upp den och titta hur det ser ut. Finns det någon risk att den o-ringen går sönder när man tar upp röret? Den sitter alltså i ett lack-spår på insidan av hålet ? Inte på utsidan av röret?? |
|
|
Det finns ett Mekartip i gör det själv menyn till vänster. När jag bytte fick jag uppfattningen att det bara fanns en version av slangar och cyklon, slangen till oljestickan har en extra isolering. FAF |
|
|
HEj Läste mek. tipset, mycket bra skrivet. Verkar dock som att man borde riva bort insugsrören på M54, dom är ju mer "raka" än på M52 där det säkert är möjlgit utan att riva bort dom. |
|
|
För inforamtion: Motorn som sitter i en 520,523,528 av 99- och 00-årsmodell (M52tu) har samma typ av insugningsrör som en M54. /H |
|
| Tack för info, men vilken version är det som har "böjda varianten?? | |
| De böjda sitter väl på M52 med enkelvanos, fram t.o.m -98. | |
|
Helt korrekt, Anders! Fram tom 1998-09 är det enkelvanos, och böjd/krökta insugningsrör. Mer info: Var på BMW idag för att kontrollera pris för uppgradering till Cold climate. Det kostar ca 1300:- (ca 1450:- utan rabatt) med BMW CS rabatten. Det fanns ett frågetecken som vi rätade ut gällande den nedre slangen, mellan Tryckeglerventil och oljesticksröret. Slangen verkade inte passa till M52tu motorn. Det gör den eftersom Tryckreglerventilen är densamma och så även oljesticksröret. Fråga: Ngn som vet på ett ung. hur lång slang nr6 är i bilden? Länk BMW säljer endast slangen i lösmeter. //H |
|
|
ca 40 cm lång slang går åt. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.