|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E30 320IK. Sitter för tillfället en M20B25 motor i bilen på 170hk+ Original har den ju 126 eller liknande. Har E30n en bestämt max effekt/vridmoment? En E30 325 ska i teoring gå att regga med en M60B30 V8a. Men en E30 320 kan detta bli lite körigt om nu karossen inte har ett bestämt max värde? Jag har 325 bakvagn och om jag byter till m60b30 i framtiden kommer det sitta coilovers och 540/750 bromsar på bilen. Kan jag börja med att regga om den som en 325a då den ÄR en 325a nu med alla delar. Inget skilljer mot en äkta 325. | |
|
Om det är ombyggt fordon du tänker på spelar det ingen roll om det är en 316 eller en 325:a du utgår från. Dock måste du byta en del för att uppfylla ombyggt fordon. Följande bör du ändra motor,växellåda,diff & drivaxlar bromsystem hjulupphängning. Än så länge gäller nog 5kg/hk men det håller på att ändras har jag för mig till att bli mer en bedömningsfråga. med en 218 hk M60B30 ska inte vara nått problem |
|
|
Nix, BMW ger inga intyg som tex Volvo gör. Därför är det 20% effektökning och 10% vridökning utöver original som är max. Om du bygger om så mycket att du kan typa den som "ombyggt fordon" är det max 150kw/1000kg som gäller. I en 1200kg E30 ger det alltså max 245hk. Går inte att regga om en 320 till 325 rakt av, det är "ombyggt fordon" som gäller. Kul idé med M60 i E30. Mycket trevlig motor! Iaf fyrnollan. Och en sån kan ju råka trilla ner när det väl står M60 i papperna... =) Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.