AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.371

Hur få skönare ljud 530 , E39

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Som sagt

Jag har försökt läsa mig till infon i tidigare trådar men blir inte mer klok.

Kan man byta ut slutburken ? då jag inte har sportpaket så är den ju böjd neråt, kär väl inte hjälpa då ?

Sen kan man kanske byta till sportkattar ? hur går det på besiktningen ?

Som jag förstått det måste det finnas ett visst motstånd i avgassystemet då det är en sugis.

Jag har ingen lust att borra hål i slutburken då jag vill kunna sälja bilen och återställa allt =)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Exempelvis Simons sats (efter kat) till E39 har dubbla pipor som mynnar ut under bakkjolens nederkant på bilar utan sportpaket, så med denna sats behöver man inte göra någon åverkan på bilen. Gissar att andra märken löst det på samma sätt. Sedan om just Simons lämnar skönaste ljudet låter jag bli att spekulera i, många AP-användare gillar det dock inte...

Själv sågade jag bort den bakre burken på min 528, lät en kompis svetsa på en rostfri Simons fullflödesburk med liknande dieselkrök som original. Med detta fick man dock en jobbig resonans kring 85-95km/h på femman. Inget jag rekommenderar just p.g.a. detta. Bortsett från missödet med resonansen blev avgasljudet rätt schysst, lagom mäktigt med lite ylande på höga varv. Nu hade min 528 en "dubbelburk" där bak där den ena enbart är till för att dämpa resonans och ej släpper ut några avgaser. Om jag inte har fel är det inte så på den nyare 530? Och då kanske man får ett bättre resultat utan jobbiga resonanser?

------
BMW CS #04839

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, jag vet inte om jag vill ha pipor som sticker ut, tycker det är rätt cleant när dom är gömda då det inte är någon sportbil på det sättet.

Men på kul vart kan man hitta simons grejer ?

Ok ja jag vill ju mest ha lite mer ljud när man drar på, när man myser vill man ju ha som det är nu, men det kanske är lite svårt att få allt , det låter ju skönt på höga varv det är väl det som gör att man får mersmak =)

Jag tror min har dubbelburk också , här är från real oem iaf.

Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Då är det som jag trodde, du har en annan slutburk än vad jag hade. Min var dubbel där bak som på bilden: Länk Det är ju möjligt att ditt system därmed är annorlunda avstämt än det jag hade och skulle få ett bättre resultat än vad jag fick, men det är inget jag vågar stå för. Jag tog alltså bort bägge burkarna och ersatte med en fullflödes.
Simons går att hitta hos bl.a. Mekonomen, jag köpte dock burken till denna bilen i en lokal bildelsfirma.
Kan du svetsa, eller känner någon som kan, kan du ju med fördel göra som jag gjorde. Mitt system syntes inte alls utifrån, men det lät trevligt bortsett från den jobbiga resonansen kring 85-95km/h. Spara originalburken bara ifall du inte skulle bli nöjd!

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.