|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| jo visst är dieseln snålare men den är också dyrare vid inköp.. det jag funderar över lite är andrahandsvärdet.. vem vill ha en 320d om 10år?? då känns ju 320 mer atraktiv eller vad säger ni?? | |
Verdi |
Ska du ha den i 10 år? Jag tror iofs att snålare bilar blir mer och mer eftertraktade så jag tror 320d har ett betydligt bättre andrahandsvärde. |
| verdi: nej inte 10år men säg 4-5.. dieseln är ju inte lika populär i sverige som i övriga europa så jag funderade lite över hur bra andrahandsvärdet är efter några år på nacken | |
Verdi |
Diesel är på stor frammarsch även i Sverige nu. I framtiden kan man nog tanka biodiesel till sin då gamla dieselbil också vilket ytterligare kommer att öka populariteten på beg-marknaden. |
| verdi jo du har nog rätt.. är skatten hög på 320d ??? har även funderat på en 318d eller 1-serien med motsvarande motorer | |
Verdi |
Jag betalar ca 2600:- om år för en manuell -08:a. Automaten är lite törstigare så den kostar runt 3300:- per år har jag för mig... |
|
Ja nu när skatten på vissa dieselar är såpass låg finns det knappt något mer än emotionella skäl som står i vägen för att nästa bruksbil blir en diesel... Rätt kul med mer valmöjlighet faktiskt. |
|
Gunget |
Vår 325 xiA Touring -06 drar 0,9 på landsväg och ca 1,1 blandad körning. Automat och X-drive tar soppa. Men det är ju ganska logiskt å andra sidan... |
Verdi |
Snålkörde till jobbet idag (8 mil). Färddatorn visar 0,44. Men det är tyvärr lite glädjesiffror. Verklig förbrukning ligger lite över. Men säg 0,46-0,47... Gunget, Ja, fattar dock inte varför automat ska behöva dra så mycket mer. Audi har ju en fin multitronic som drar lika mycket som den manuella t ex. |
|
325ia-09 drar 1l milen i stan, 0,75 vid landsväg, har dock varit nere på 0,62 när jag snålkörde till sommarstället. En resa på ca 10 mil och mestadels på 70 väg. //Stefan |
|
Gunget |
Tja, är det inte så att dom gamla hedeliga automatlådorna med momentomvandlare tar mer soppa? Dom flesta jag känner som har automat menar att i praktiken så ÄR automatlådor törstigare än manuella lådor, speciellt i stan. Vad det står i användarhandboken är ju en annan pilsner. Men jag vet dock att vår bil SKA ta mer med automat enligt specen. Merförbrukningen är ju dock försumbar i reda pengar om man ser till hela driftskostnaden...Det har väl bara blivit väldigt mkt fokus på detta pga CO2-hybrisen! |
|
325iT -09 går att köra under 0,6 på landsväg om man tar det lugnt. 500 mil tur och retur Italien i somras med fullpackad bil, autobahn och alpvägar gav ett snitt på 0,75. Det som hände -08 var att bensinmotorerna också blev direktinsprutade vilket sänkte förbrukningen ordentligt. 325i kostar som en 320d i inköp. Skatten är ca 1000 kr billigare och förbrukningen ca 0,25 högre. Säg att jag "förlorar" 2000 kr om året på att köra 325i jämfört med 320d. Det må vara hänt. Det betalar jag gärna för den motorn. "BMW six appeal" |
|
|
Helt enig med bood! ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Onekligen imponerande siffror på de nyare årsmodellerna även på bensinfronten. ~3kr/milen skiljer det alltså vid samma pris på bensin och diesel kring 12:-. Så det beror ju på hur mycket man kör... |
bmwiktor |
Jag har en BMW 320iM Touring E90 från 2009. Den har precis passerat 1000 mil och färddatorn säger 0,75 l / mil. Jag kör mestadels landsvägskörning 90-100 km/h. Verkar som min onekligen drar på tok för mycket gentemot övriga. Som jag ser det är BMWs officiella siffor riktigt mycket glädjesiffror. |
|
Min 325 E90 05:a drar 0.69 enligt datorn och då är det mestadels landsväg. Verkar knappt som de nya direktinsputade drar så mycket mindre om man läser dessa sidor? MVH |
|
| Att komma ner i 0,62 blandad körning med min E90 320iT kan man bara glömma, som bäst har jag varit nere i ca 0,7 med ganska tom bil och en normal blandning av stad/landsväg/motorväg där jag har hållot lagliga farter och med väldigt lätt gasfot. Går här efter färddatorns värden, men färddatornär å andra sidan förvånansvärt exakta, felar oftast bara på nån milliliter. EU-normen är ett skämt för de flesta bilar, bättre då att gå efter test-värden som de får fram i Automotorsport, Teknikens värld etc. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.