|
|
|
|---|---|
|
Har vibrationer från drivlinan när jag kör, uppträder mest vid acceleration. Var inne på kunnig BMW-verkstad och kollade lite om detta. Var själv först inne på motorfästena men på verkstaden menade man att det var betydligt vanligare med växellådsfästena, eller rättare sagt bussningarna i bakre fästet. Man ska inte kunna röra växellådan i sidled enligt verkstaden. Kan förstås vara motorfästena också, men som sagt vanligare med växellådans. Idag var jag under och ruckade lite, och växellådan kan röras i sidled med handkraft. Lite, men då enbart med handkraft. Bussningarna ser slitna och gamla ut med sprickor. Min fråga, dags att byta? Tittade även på hardyskivan. Finns lite sprickor i den också. Dags för byte? ------ BMW CS #04839 | |
|
Känner du att du vill "ta tag" i detta och pengarna brinner i fickorna så byt det du skriver.. Alltid bättre att fixa prylar som är på "G" än att vänta tills något dyrare inträffar. Mvh Janne. |
|
| Växellådsfästena är ju så billiga så de kan du ju byta, hardyskivan skulle jag vänta med då den bara är dyr och onödig att byta om du inte upplever problem med den. Plus att den är skitjobbig att byta. | |
|
Jag bytte fästena till lådan, enkelt och otroligt så bra den växlar efteråt:) Byt och le, det är mitt tips. Mvh Stephan |
|
|
Då får det bli nya bussningar till växellådsfästet, och så får vi se om det räcker med detta. Bortsett från att jag inte har någon lyft så ser det ju ganska enkelt ut att byta, blir lite trångt när man gör det på marken. Antar att man lämpligen stöttar växellådan med domkraft också? Köps på BMW eller? Och så ska casterstagsbussningarna också bytas, hoppas jag får en "ny" bil efter dessa två operationer... ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve: Du skrev att du hade vibrationer vid acceleration. Var det svaga vibrationer eller hur visade det sig? Min vibrerar nämligen kraftigt just när man gasar och motorn får jobba. Var under och kollade stödlager och knutar igår och såg att bussningarna till växellådan var jävligt dåliga. Fick du bort vibrationerna? |
|
|
enter_now. Jag har inte bytt bussningarna till lådan ännu, det är inte akut men det ska göras för jag retar mig på det. Eftersom jag inte bytt ännu kan jag inte med säkerhet svara på att det är dessa som är boven heller. Men de ser dåliga ut ut så jag börjar med dem. Och är förmodligen både billigast och enklast att byta i drivlinan... Av erfarenhet från en annan 540 vet jag att dåliga motorfästen kan ge liknande symptom, så jag kan inte utesluta dessa heller. Har inte heller kollat kardanen än, bilen var lyft fram och det är lättare att kolla om man lyfter bak... Vibrationerna yttrar sig som just vibrationer. Inte så kraftiga, men det finns där och yttrar sig tydligast under acc. Vid ett tillfälle med sportläget har något klonkat emot vid fullgasacc på ettan. Jag kommer att fortsätta skriva i tråden allt eftersom jag tagit tag i det. ------ BMW CS #04839 |
|
| Okej, har nämligen så kraftiga vibrationer så det knappt går att köra med bilen och dom kom helt plötsligt så jag får oxå söka vidare | |
|
Har du kollat dina motorfästen? Försök få upp bilen på lyft och känn med kofot, särskilt det vänstra. På min förra 540 hade jag det vänstra helt av och det var lite problem att köra då... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Har en kompis som har samma symtom på sin 540 e34. tänkte bara kolla om den är någon som vet vad bussningarna till lådan kostar? Är det krångligt att byta, eller är det som jag tror bara lossa på lådan och sänka ner försiktigt sen bort med dom gammla ditt med dom nya sen klart. Eller de är inte så lätt? /Jesper |
|
|
enter_now: Jag bytte växellådsfästet/bussningen på min M535:a när jag hade kraftiga vibrationer från drivlinan...blev perfekt efter bytet av bussningen/fästet! Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Tack för tipset, såg nämligen att mina mina bussninger under automatlådan var platta. testar med detta o sen motorfästena o hoppas att det försvinner. |
|
|
Bytte bussningarna igår, dom kostade strax under 300kr på bmw. Var trångt att byta men det gick rätt smidigt. Mina bussningar var platta och hade gått av. Mina problem med vibrationer vid acc vart bättre men inte bra. Dom känns vid acc på 1an och 2 fortfarande men inte lika mkt Känns som om hela bakvagnen hoppar. Men då innan 2000rpm sen försvinner det. Skall kolla motorkuddarna idag är det tänkt då dom vid en snabb blick igår såg rätt deformerade ut. |
|
|
Vet ju inte, men det kan ju vara så att fästet som håller bakaxelklumpen är på G också... Som sagt, när jag hade vibrationer så hjälpte det med att byta växellådsfästet höger sida, men det finns ju andra symptom som liknar detta.. Studsningar vid hååård accelleration från 0 t.ex. Ja...inte lätt det där med "studsningar" vid accelleration från 0 på E28 i alla fall.. Jag lyckades inte komma på mitt problem dvs när jag accellererade hååårt från stillastående då "hoppade bakvagnen" rejält och jag bytte en massa grejor utan att komma underfund om vad det var.. Mvh Janne. |
|
|
enter_now. Tack för att du provade före mig! ;) Jag kommer inte att kunna köpa mina växellådsfästen förrän nästa vecka, och hoppas kunna byta första helgen i september. ------ BMW CS #04839 |
|
| Davve: Så lite så hoppas det gör större skillnad för dig än det gjorde för mig. | |
|
enter_now: Det är antagligen kardan som blivit obalanserad, bytte stödlager och hardyskiva först - men vibbarna kom tillbaka igen. Hade vibrationer bara på gaspådrag och på låga växlar, läs denna tråd: Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72: Tack för länken, Kom dina kraftiga vibrationer helt plötsligt eller kom det smygande? Ska nog ta och beställa en homoknut och se om det blir bättre. Eller verkar det lönlöst att byta endast knuten? Kanske är lika bra att byta hela kardan? |
|
|
Det kom smygande, och blev bara värre med tiden. När jag hämtade ut ny komplett kardan (ca. 4600:-) från BMW så ingick nytt stödlager och ny hardyskiva, bara de delarna kostade ca. 1200:-. Har inte haft några mer vibrationer, så det var lösningen i mitt fall. |
|
|
Då har även jag bytt bussningarna. Precis som för enter_now var dem helt av (gummit släppt från plåten på ovansidan). Jag bytte på garageuppfarten med bilen uppkörd på grova plankor. Trångt och mycket bökigt, men det gick till slut... Vibrationerna har avtagit, men är inte helt borta. Tycker växlingarna känns aningen bättre också, fast de var inte direkt dåliga innan heller. Så det blir till att söka vidare. I nuläget är mitt största bekymmer dock casterstagsbussningarna som är slut, de förstör verkligen körupplevelsen just nu. Med dessa fixade kommer kanske de små vibbarna från drivlinan att kännas som ett i-landsproblem. ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag vill påstå att vänster motorkudde ofta är en felande länk. Jag har bytt den på alla 3st 540 jag haft. Motorn verkar rycka sönder motorkudden, eftersom högersidan inte alls är lika drabbad. När den är paj lutar motorn lite och det är oljigt runt kudden. Det vibrerar lite hela tiden och kan vid kraftig acceleration uppstå ett skorrande ljud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.