AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.809

Hur byter man handbromsbackar(E46)?

bm
46
bmw_singh
BMW 520D F11 2013
Hej,
Handbroms på min bil är slitna. Är det svårt att byta bromsbackar? Hur byter man? Vilken varktyg behöver man?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oftast är det bara en justeringsfråga. Beskrivning på justering här i Hassos inlägg. Visserligen E39, men konstruktionen är lika: Länk
bm
46
bmw_singh
BMW 520D F11 2013
Jag har redan justera dem, det e nog dags att byta dem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Då behöver du hylsnyckel (NV17-19 nånstans) för att kunna ta bort oken. En bit ståltråd att hänga upp oket i så att det inte hänger i slangen. En skruvmejsel att pilla på justerhjulet med. (Då trummorna är lite slitna kan det behövas för att få av skivorna/trummorna). Skivan sitter med en insex 6mm tror jag. En tung slägghammare kan vara bra, då man upptäcker att skivan sitter lika bra utan den lilla insexskruven.
Sedan en bra polygrip eller en annan tång med bra grepp i käftarna för fjäderdemontage/montage. (finns specialverktyg för detta, men det brukar lösa sig med en tång efter ett par svordomar och fjäderflygturer:)).
Fjädrarna som sitter mitt i backarna lossas genom att med en insex (4mm ?) trycka in fjädern och vrida ett kvarts varv. Det kan vara bra att göra rent länkaget som trycker isär backarna och smörja tunnt med kopparpasta.
bm
46
bmw_singh
BMW 520D F11 2013
hej, jag har kollat i hjul huset lite gran men jag hittade ett anat fel oxå, Fjädrar på både sidor bak är sönder, jag fattar inte hur de kan gå sönder men frågan är om hur man kan byta dem. Skulle ni vilja hjälpa mig med det, Tack.
Na
3
Naslund
318i Touring -02
Jag kom precis upp från garaget när jag nu såg detta inlägg. För att släppa på oken är det 16mm som gäller (iaf för mig på min 318i touring -02 e46).

Anlednignen till att jag är där och grottar är för att handbromsen låste sig under färd.(small till så in i hellvete och skrämde skiten ur mig!) Det visade nu sig att fästena för "fjäderskruvarna" som håller bromsbackarna på plats rostat sönder. Så mitt tipps är att du kikar att skyddsblecken ser bra ut. Pos.4 på bilden i länken ( Länk ).

//Naslund
16mm för att lossa bromsoket.

Jag har samma prolems som naeslund ovan. Skyddsplåten som har (hade) ett ovalt hål har gett med sig pga rost. Sprinten med fjäder som håller respektive bromsback släpper då och ligger lös i trumman och skramlar. Det ger ett lite skramligt metalliskt ljud ihop med att backarna kommer i rörelse. Dessutom blir trumman lite svårare att få loss då backarna kan ställa sig på tvären.

Har ngn bytt plåten eller finns det ngt trix? Det är lite trångt att få in en bricka på det nedre hålet men det övre skulle man kunna lösa utan att byta hela plåten.

Skall du byta sköldarna så krävs det att du tar av naven med risk för att du även måste byta hjullgren då de kan gå isär och lagertätningarna går sönder.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag fick sama bekymmer med plåten på en av mina veteraner och då svetsade jag plåten istället för att demontera allt. Det tog bara bara någon minut om när skivor mm var demonterat. Men det kräver att du har tillgång till svets!

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
No
160
Nobby
523i -96
Det finns några guider under mekartips för bromsar och fjädrar. Inte rätt bilmodell men principen är den samma.
Byta bromsar Länk
Byta fjädrar Länk
ki
3
kiba
318i Touring -96
320i Touring -03
Bytte bromssköldar förra veckan pga fästena för handbromsbackarna rostat sönder.
Jag klippte upp den nya bromssköldarna där de var som smalast och bankade den på plats, sedan efter lite mer bankande var de runda igen.. :)
Då jag för tillfället inte hade tillgång till svets så lödde jag igen fogen, främst pga att det inte ska komma in så mycket skit inuti bromsskivorna. Ska svetsa igen fogarna vid tillfälle.
Det här är nog inte korrekt sätt att byta bromssköldar på, men det verkar fungera..
Som Hasso skriver i länken ovan så ska man släppa 12 kugg på e39 och 10 kugg på e46 när man justerar handbromsen. Vad är det som gäller för min bil, e36 compakt?
ki
3
kiba
318i Touring -96
320i Touring -03
Enligt E36:ans servicemanual ska man släppa 18 steg...
Jag kör nog utan dessa fästen ett tag. Väntar på ett lagerras så jag får anledning att ta ner allt... Handbromsverkan verkar opåverkad men ett visst glappt kan man känna (och lite skrammel).

Ligger inte fjädern riktigt dumt till då man ska justera? Känns som om den kilar lite mellan justerhjulet & bromsbelägget.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Problemet för stora hål i bromsskölden råkade jag också ut för på min 323i E30. Som temporär lösning använde jag mig av lagom lång M5 skruv, brickor och mutter.

Se nedanstående bilder så förstår ni konceptet
Länk
Länk
Länk
ki
3
kiba
318i Touring -96
320i Touring -03
rispalt: Hmm.. själv skulle jag nog inte köra utan dessa fästen.. handbromsbackarna kommer troligtvis att slitas snett, dvs de trycks inte rakt utåt utan snett utåt då man drar i handbromsen.. så skedde i alla fall på min bil då fästena gick sönder.

bmw-slangen: Testade detta på min E36:a, dock var det ruskigt dåligt med utrymme bakom bromskölden för de nedre fästena.. så jag fick inte plats med en mutter där.. Vidare var bromssköldarna i så dåligt skick att det var lika bra att byta ut dem...
Hej,
Det löste sig. Några bilmärken (VAG, GM bla) använder bricka med avlångt hål. Jag köpte en sats till Opel och var då tvungen att fila lite på sprint. Audi's såg ut att ha större hål och kan passa bättre. På rn VAG verkstad så har de säkert brickor liggande.

Brickorna rymdes bakom skyddsplåt. För det nedre hålet klippte jag bort ngn millimeter av brickan för att komma på plats. Resultatet blev riktigt bra och jag tror det kommer att hålla bra.

Så här blev det:

Länk

Liten minnes bild, bra om man skruvar åt rätt håll:) Beskrivs i ett antal inlägg.

Höger bak.
Länk

Vänster bak.
Länk

Synd att amn inte kan lägga bilder direkt i forumet, bra för framtiden.

Tack för alla tips. Uppskattas!
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Slangen - snyggt blev det iaf.
Rispalt - jag misstänker att dina länkningar visar brickor med "nyckelformade" hål som matckar fjädersprintarna ?

Själv löste jag samma problem genom att klippa till en liten plåtbit .. 4x4 cm eller kanske lite större .. borrade ett par hål å filade till så att det blev som ett nytt hål .. å limmade fast med ett tunt lager underredsmassa.
Funkat 2 år en så länge...
.

"... tygsäten e för veganer :o) "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.