AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.851

Hög oljeförbrukning 320 -04

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag har inga siffror på exakt vad min bil drar (ska mäta upp det), men den hårda sanningen är att oljeförbrukningen har stigit ordentligt de senaste tusen milen. :-(

Finns det någonting "billigt" som kan orsaka oljeförbrukning?

Vad gör man åt det? Topprenovering? Utbytesmotor? Dumpar bilen billigt till någon som själv kan skruva i en motor från skroten?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ibland kan det vara så enkelt som att byta trågpackning. Lite jobbigare blir det om det tex läcker vid bröstkåpan eller från någon av packboxarna som tätar runt vevaxeln. Ännu lite jobbigare blir det om det läcker vid toppackningen tex. Jobbigast blir det om du inte ser att det droppar olja från motorn någonstans, och att oljan försvinner inne i motorn. Då kan det vara allt från slitna kolvringar/ventiltätningar till sprickor i toppen tex.

Hur mycket olja drar den och ser du om det finns oljesöl under motorn??
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
M54 motorn som du har i din bil verkar dra en del olja. Kolla upp vevhusventilationen, den kan spöka. Sök lite, det finns trådar om det här på forumet.

______

Foto Länk
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
Jag har för mig att på vissa motorer som har hög oljeföbrukning så ska man hälla i tws olja för att då bli av med oljeförbrukningen. Pröva det om du ej hittar något läckage...

// mvh Stefan
Byt olja till 0w40 istället för 0w30. Det hjälpte på tjejens 320i-01 i alla fall.
Kör nu på Mobil Newlife 0w40 med mycket bättre resultat än Castrol SLX 0w30.
Tidigare drog den ca 3-4 lit mellan service intervallet ( ca 2300 mil ), men nu är nivån stabil efter körda 500 mil.
Visa användare
7
genco
428i xDrive -14
Jag har haft samma problem. Jag fick råd från BMW Göteborg att använda TWS olja 10W60. Oljan används för M bilarna.
Efter det sjönk förbrukningen till 1/4 del.

Rekomenderar starkt.

IG
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Har nu fyllt fullt och noterat mäterställningen och ska hålla lite bättre koll på exakt hur mycket som går åt.

Läcker gör den inte - det är snustorrt på motorns undersida och på parkeringsplatsen. Konstigt nog så är det heller inte sotigt i avgasröret eller oljestänk på bakstötfångaren.

Läste lite andra trådar och tydligen kan problem med vevhusventilationen också ge hög oljeförbrukning.

Har också noterat tipsen med tjockare olja - har ni bytt rubbet eller börjat fylla på den tjockare oljan när nivån är för låg?
Visa användare
7
genco
428i xDrive -14
Jag har butt rubbet. Man skall inte blanda olika oljor.

IG
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Östra Aros:

För att få den tätande effekten av TWS så måste all olja bytas - men om du inte kört så länge med din nuvarande olja så kan du ju spara den i denna:

Länk

Bara att byta till den sen när kylan kommer.

Men kolla upp vevhusventilationen ändå innan minusgraderna kommer!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.