|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör väldigt mycket långa sträckor och nuvarande ligger för högt i varvtal på 150km/h. Jag undrar om en diesel löser problemet? Jag vill ligga i den hastigheten utan att motorn jobbar för mycket. Jag vill åka fort och komfortabel... Är det diesel jag ska kolla på? Vilken motor isåfall? Det gäller 3-serien. Jag har sett dieselbilar med manuella växlar, är det fördel mot automat? Måste man inte växla väldigt ofta med den? | |
|
Tycker även E36 är fär lågt växlad. Vet inte vad det beror på att dom gjort så. Möjligen är det för att det skall finnas kraft på 5-an för farthållaren att kunna ta lite backar också. Kan automat vara lite annorlunda iom att den kan växla där det behövs. Din E90 har väl 6 växlar dessutom, och det är ändå märkligt låg utväxling? Vad ska man med 6 växlar hur som helst. Jag såge gärna bara 4 växlar. Jag hoppar ändå alltid över 4an. Såg i någon topic att man experimenterat med att byta kardanväxelns delar. Så att välja en annan utväxling där borde åtgärda problemet. |
|
| E46 för lågt, skall det förståss vara. | |
|
Om du kollar modellguiden så ser det ut som att du ska ha en 325d, dels för att den har högre toppfart dvs högre utväxling gör att den inte varvar lika mycket i din marsfart och så drar den mindre bränsle! och en diesel med manuell låda behöver du inte växla mer för, diesel bilar är så starka att du aldrig behöver gå ner på så låga växlar du kör den som en vanlig bensinare! Mvh ___Pii___ |
|
Bayer_Aleks |
Vill du ligga på låga varv o höga hastigheter så ska du ha automatlåda. Kombinerat med 320d eller 325d diesel så har du ett varvtal på strax över 2000 rpm när du kör i 150km/h |
|
Trodde det var manuell låda som var att föredra. Men tack för informationen. Strax över 2000 rpm i 150km/h är en dröm för mig. Men är de lämpliga i stadstrafiken också? Framkomligheten och kraften, finns det där i låga farter med? Nu vet jag vilken modell jag ska kolla i butiken, men automat framför manuell? |
|
| Automat 7 dagar i veckan =) Efter att man börjat med det kan man inte sluta! Det sägs att det är samma med 4wd så därför håller jag mig borta från det =) | |
|
Det stämmer som Bayer_Aleks skriver. Automaten trivs bättre i fart. Har man vant sig är det svårt att vara utan automat. Min 325:a varvar 2000rpm vid ca 140km/h Köper du dessutom en diesel finns det inget annat än automat. //Stefan |
|
|
Jag är bmw lojal men jag har kollat på audi a4 den senaste modellen. Deras diesel säljs oftast med manuell, det är därför jag tvekade på vad som var bäst. Det blir def diesel. Kör för mycket... 325d hur mycket kan en sådan kosta i vägskatt? |
|
| Det är större utbud på 320d, är det stora skillnader mellan dessa just om man ska använda till höghastighetsfärd? | |
Bayer_Aleks |
Ska du ha en A4 så va redo på att växellåda som kan krångla och även dem mindre diesel motorerna som slaggar igen och går ojämnt osv osv. Jag törs knappt säga att jag tittade på en A4 men när jag testade 320d blev jag fast och jag ångrar mig inte en sekund över valet. Det kommer bli diesel alla gånger för mig. Skatten för den här 320d är 2540 kr och för 325d tror jag den ligger på 4000kr nånstans, så det skiljer en del. Vet dock inte om 50 nm och 20 hk spelar någon större roll för dig för de e vad som skiljer dem åt och såklart, 2 cylindrar mer :) Har du pengarna så kör på 325d! Köp automat, de e guld som alla andra har sagt, du kommer inte ångra dig! |
| Men Bayer_Aleks, är den stark den motorn? Vilket varvtal ligger du på om du kör 140km-150km? | |
|
Eh, vaddå automat? Jag har tillbringat ändlösa timmar och kilometrar i dieslar med automat, och ändå skulle jag aldrig ens titta på en bil utan manuell växellåda. Så det där är högst individuellt och lekarloo gör bäst i att testa själv, annars låter vi som telefonsäljare allihopa. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Bayer_Aleks |
Stark e den för sin lilla 2 liters fyra och jag är hur nöjd som helst kan jag säga!! Jag vill inte ge dig felaktig info vad gäller 140-150, men jag vet att den ligger på strax över 2000 varv. Kan rasta av han lite imoron på motorvägen så ska jag ge dig ren fakta :) Jag vet att när jag växlar in 6an på ca 100km/h så ligger jag på 1600 varv. Återkommer imorgon om ingen annan hinner göra det före :) Håller med Jasko vad gäller att valet mellan Automat och Manuell låda e individuellt. Man får testa sig fram hl enkelt o se vad man själv kommer gilla. Jag säger manuell på en 4 cyl diesel men automat på en 6 cyl |
|
Kan bara flika in att Audis mindre dieslar (2,0tdi) inte finns med automatisk växellåda. Däremot finns ju 320d med automat, så audi går feting bort:P Kan även nämna att som tidigare nämnts så är, precis som automatlådan, även fyrhjulsdriften vanebildande. Efter flera år i min numera sålda 330xd kommer jag aldrig att vilja vara utan en bil med fyrhjulsdrift. |
|
|
Köper du en starkare diesel är automat att föredra. Då tänker jag närmast på 330d samt 335d. Testa nya 330d, går riktigt bra. dock inte lika mycket drag som i 335:an men ändå tillfredsställande. //Stefan |
|
| Nej Den prisnivån har jag inte nått än. Kan inte försvara det ekonomisk för tjejen. 320d eler 325d blir det... | |
Bayer_Aleks |
Nu så...nu har jag kollat. Ligger på 2400 varv på 140km/h och ca 2550 varv på 150 km/h |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.