AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.078

328 E36, plötsligt max kupévärme, vad kan vara fel?

Efter en stunds lugn blandad körning igår blev det plötsligt max kupévärme i bilen (328 E36). Det var ca 20 grader i utetemp och värmereglaget i "kallaste" läget (den har inte AC). Hur jag än vred reglaget var max värme enda alternativet. Motortempen står i mitten, precis där den ska.

Idag fungerade den till en början perfekt igen, men efter drygt en mil återkom problemet. Max värme. Motortempen ser ut som den ska.

Jag har haft bilen >3 år, den har fungerat perfekt och jag har inte rört något som har med kylning eller värmepaket att göra.

Vad kan vara fel?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
En möjlig, och ganska vanlig orsak, är kärvande värmeventiler. Styrs elektriskt och fastnar gärna helt öppna när de kärvar... Brukar gå att ta isär och rengjöra/smörja. Lite osäker exakt var de sitter på e36, men gissningsvis nära torpedväggen i motorhuven, nån annan kanske kan säga mer exakt.
Tack för tipset!

Jag har nu läst mer om värmeventiler. Tydligen ser det lite olika ut bland annat beroende på om bilen har AC eller ej. Har man riktig tur kan det även vara elkabeln som styr ventilen/ventilerna som har oxiderat.

Min bil är alltså en E36-95 utan AC. Är det någon har som felsökt och avhjälpt den här typen av fel på en bil i det utförandet? Jag kan påbörja felsökningen först till helgen och vill samla så mkt info som möjligt till dess.
pa
60
paran0id
528i Touring -97
I alla e36or jag kollat så sitter värmeventilen/ventilerna på höger sida (alltså på insugssidan) i motorutrymmet, på torpeden.

Du kan ha både en eller två ventiler beroende på om du har tvåzons-system i bilen. Men då du inte har AC så borde du bara ha en :)

Väldigt lätt att rengöra egentligen, dock väldigt trångt att komma till på e36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.