AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
760

Problem med tändning av EML lampan och då visst effektbortfall

fr
1
fred_tre
BMW 535i -91 M5-paket
Hej!
Jag är ny här på forumet och har ganska nyligen införskaffat en otroligt välvårdad BMW 535i -91 med någon form av M5-paket, dvs interiör och vissa tillbehör men inte den effektstarkaste motorn utan rak 6an med 12 ventiler. Bilen fungerar mycket bra i alla avseenden förutom att jag har fått problem med att EML-lampan tänds.
Första gången hände det under en lite längre färd och jag märkte det då genom att farthållaren slog ifrån när den var ikopplad och den skulle utföra bara nån mindre acceleration. Bilen kändes även vid körning utan farthållare slöare än vanligt. Jag stannade och stängde av motorn, varpå lampan slocknade efter några sekunder (en tyst klick hördes samtidigt som den slocknade) och bilen var som vanligt igen. Efter det gick det nån vecka och bilen var som den ska, men nu den sista tiden har EML lampan tänds allt oftare. Det händer nästan alltid när man vill göra en häftig acceleration och använda kick-downläget, speciellt känsligt är det om man kör med sportläget. När det inträffar brukar det vara så att jag trycker ner gasen i botten för att få kickdown, men istället för en nedväxling med acceleration så tvekar bilen och sedan tänds lampan. Bilen är efter det slöare än vanligt. Man kan använda kickdownen men bilen tvekar först någon sekund innan den kommer i. Sen när man stannar och stänger av bilen då slocknar lampan och sen går det att köra som vanligt igen.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Är det fel i någon styrbox, glappkontakt eller vad? Jag rådfrågade förre ägaren om problemet efter att det hade hänt första gången och då sade han att han hade haft bilen inne för kontroll av det felet men att de inte hade kunnat konstatera nått fel och att det troligen berodde på något glapp...
Tacksam för hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.