AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.440

AC knackljud från kompressorn e46 328

Visa användare
401
seastream
118d -08
Har fått ett knackande ljud från ac kompressorn, har sökt på forumet, men blir inge klokare, står allt från lagerljud till kopplingen vid remskivan till nåt ventilknack,

Startar jag bilen kall, sen slår på acn låter det inget, först när jag börjar känna att den börjar kyla efter ca en halv till en min nåt, då börjar det knacka i kompressorn, det låter riktigt hårt, värre än hydrallyftarknack, vad kan det vara? nån som haft nåt liknande? Den kyler perfekt, inga problem så, men det låter riktigt illa? Tips??

To
19
Tobbo
520d - 13
Har du det knackandet att det låter typ "krrrr" och att det låter ganska högt på utsidan när det väl händer? Eller kommer det hela tiden och inte sporadiskt?

Jag har det sporadiskt, spelar ingen roll om jag ska kyla eller värma.. kom för någon dag sen bara så jag jobbar med felsökning själv åxå just nu men är aningen lost :S
Visa användare
401
seastream
118d -08
Tjena, nej det verkligen knackar i jämn takt, typ som att man skulle stå och knacka med en hammare på nåt, verkligen metallknack

To
19
Tobbo
520d - 13
Jag har inte kunnat hitta mitt fel, det är ibland metallknack nu också hos mig, men bara när fläkten är igång. Dock har jag mer ett knattrande ljud så har jag tur är det något med fläktremmen som smäller mot något.

Ska lämna in honom nästa vecka, om dom hittar felet o fixar så säger jag till vad dom gjort.

Typisk hämnd från bilen när han vet det är försäljningsdax..
Visa användare
401
seastream
118d -08
Okej:), det låter bra, jag ska skruva lite i helgen sj om jag hinner och se om jag kan komma på nåt

Visa användare
401
seastream
118d -08
Inget nytt?

Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Säker på att det är kompressorn? På min 328 knackar slungkopplingen lite däremot, men det är iofs en e36:a, vet inte om det är samma konstruktion.
Visa användare
401
seastream
118d -08
Slungkopplingen? På kompressorn menar du?

Ka
135
Karlsson72
Ja, jag är inte 100 på hur det funkar, men på min så skramlar slungkopplingen som sitter vid eller på ett av remhjulen, tror inte det är kompressorn självt s.a.s. Var en av mina polare som är jävligt vass på BMW som nämnde det för mej. Om det ät rätt eller ej vet jag inte med till 100%
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Menar inte att vara mästrande men det är en magnetkoppling mellan remskivan och kompressorn, det hörs ett tydligt klick när den aktiveras.

Mvh
Ka
135
Karlsson72
Rob, det var inget mästrande, det är iaf precis den jag menar, man hör när den klickar till o sen skramlar den, iaf på min bil.
Visa användare
401
seastream
118d -08
okej, men isf låter det som om magneten klickar hela tiden på den här, typ som att den försöker slå till el nåt? hmmm...

To
19
Tobbo
520d - 13
BMW har undersökt mitt fel, och det är exakt samma som du har. När motorn är lite varm börjar knackandet men om jag stänger av AC:n upphör ljudet.

Det är AC kompressorn som behöver bytas ut.. ca 9200kr inkl moms med arbete, vätskor o komproessor (som står för mer än 6000kr av totalen).

Nu säljs bilen och min kärlek för den är SLUT.. bah!

Längtar till min nya E92:a :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.