|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska köpa vinterdäck till bilen och velar över dubb alt dubbfritt. Bor i Södermanland och åker till Sälen någon gång per år. Har kört med dubb hittils och varit nöjd med det. Har hittat dessa två som prisvärda alternativ: (dubbfritt) Good Year Eagle Ultra Grip Run And Flat och Toyo Snowprox S952 Är det någon tom testat dessa? Tacksam för synpunkter Janne | |
|
Lite läsning av fjolårets tester: Nordiska däck: Länk Mellaneuropeiska vinterdäck: Länk Stalltips: RFT-däck har många ratat som skräp... Play it safe; spola Toyo om du inte har testresultat på att det är ett höjdardäck... tar du Gislaved/Continental, Nokian eller Michelin har du med 99% sannolikhet ett av dom tre bästa däcken det året ( förutsett att du vet vad du köper och inte t.x förväxlar namnen då dom är väldigt lika...t.ex. Gislaved Softfrost3-Eurofrost3) |
|
|
Hej, jag hade i ditt läge utan tvekan valt friktionsdäck. Bor i Gbg och köpte Continental friktionsdäck för ett par år sedan. Dessa fungerar mkt bra! Kör man mkt barmark med dubbdäck så bli dubben värdelösa efter 1-2 säsonger. Du kan även finna test här: Länk Lycka till! |
|
|
smaken är som baken... Jag kör själv dubbat på 540'n och har varit mycket nöjd. Nokian hakka5 är helt tveklöst det bästa dubbdäck jag har kört. 2 säsonger och fortfarande fräscha, och då menar jag riktigt fräscha, inte massa dubbsläpp mm. Man måste dock köra in dubbdäcken, annars blir det inte bra. Håller dock med om att det är ett alternativ med dubbfritt, i synnerhet här i söder, men för mig är det blankisen som är mest skrämmande och då är dubb oslagbart i min mening. Har för övrigt voltat en 528i på E4 med friktionsdäck i underkylt regn så jag är väl kanske lite färgad av det. Sen är det väl så att med en så pass fin och ny bil så utgör vinterdäckskostnaden en ganska liten del av utgifterna? Det kanske sitter ett par barn i bilen??? Utan att veta hur plånboken ser ut så tycker jag att du skall köpa det allra bästa du kan hitta vare sig du väljer dubb eller friktion. Lycka till med valet! /Fredrik |
|
|
>Raksträckan Tack för tipsen! Plånboken är rätt tom nu efter inköpet av bil :-) men lite dollars ska vi väl kunna skaka fram ur spargrisen. Är inne på dubb då vi har lite backar här i området som är glashala under vintern och då behövs nog dubben. Behöver även fälg så om jag inte hittar några lösa fälgar till bra pris är jag förvisad till de däck som sitter på fälgarna. Nya fälgar med däck på BMW kostade en bra slant så jag letar på blocket och på powerbörsen efter grejer just nu. Kanske någon som har bra och prisvärda grejer att sälja? mvh |
|
|
Håll utkik efter paketpriser som gummiverkstäderna alltid brukar ha inför säsongerna Sen, välj bra däck speciellt till vintern, så spola Toyo.. och varför ska du ha RFTdäck på vintern? Du behöver ju inte ha det bästa, men satsa iaf på bra Vilken dimension ska du ha? |
|
|
Ja det börjar dyka upp lite erbjudanden verkar det som. Tänkte mig 225/45/17. Är lite kluven till detta med RFT. Läst mkt här om att det är kass. Nu har jag ju bara haft bilen ett kort tag och inte kört så välidigt aktivt med den (förrutom fort rakt fram på väg hem ifrån Skåne :-) men jag tycker de verkar funkar bra och frugan gillar detta med att inte kunna bli stående med punka (jag får själv åka pendlarliket ifrån VW :-). |
|
|
Eftersom det verkar som det bara är du och jag som kör E61 touring så skulle jag valt att köpa dubbdäck om jag var som du. Själv har jag inte det men tycker inte att man känner sig 100% säker när det blir snö utan. Anledningen att jag inte har det är att bilen rullar mycket på bar mark på vintern och även att jag bor i salt Skåne och inte kör norrut snarare till kontinenten vintertid och då får man som sagt inte ha dubb. Att du sen inte pendlar med bilen och kanske inte kör så långa sträckor med den Hoppas att du hittar vad du söker Ha de T |
|
|
>thom525 Har hittat lite pkt som är rimliga i pris. Tittade fö på 2 525:or med Mpkt när jag köpte bilen men de var rätt slitna och hade gått längre. Men de är ju sjukt snygga, men man kan väl inte få allt här i världen :-) mvh |
|
|
Hej. Jag har en stuga i fjällen och åker dit rätt ofta så för min del så var det självklart att ta dubbade däck. Valde även att ha RFT på vinterdäcken men har inte RFT på sommardäcken. Orsaken till detta är att vid en ev punka så är det ju bara ett nödhjul som åker på och då gäller max 80 km/h i max ca 8 mil, alltså ungefär samma som för RFT. Skillnaden är att när jag åker till fjällen så är det rätt mycket packning som skall med och min vilja att behöva lasta ur allting för att komma åt nödhjulet när det är kallt och höga snövallar som gör vägen smalare är inte stor, detta vill jag helst slippa. Tack vare RFT så slipper jag detta och kan hjälpligt ta mig vidare och få hjulet bytt på en däckverkstad istället. Som ett plus har jag fortfarande dubb i däcket efter punkan vilket nödhjulet inte har. /Mården |
|
|
Det är ju den tiden nu när hjulpaketen kommer på bred front igen Behöver du 17" på den bilen? Annars skulle iaf jag föredra 16" på vintern Riktigt bra men dyra 17" är som tidigare nämnts Nokians nya Hakka 7 (ca 2400:-/st monterat och klart) 5:an blir någon hundring billigare. 2 vettiga alternativ att kika på är Kumhos KW22 som kom för 2 säsonger sen, kör det själv och är riktigt nöjd, sätter du det i relation till priset är det ett riktigt bra köp enligt mig Räkna med 1000:- under Hakka 7 priset Sen dyker det upp en del Hakka 4 på lagerrensningar nu.. Just idag bokade en kompis upp 4st 225/45-17 Hakka 4 med Alufälg för 9000:- Visserligen till en Passat... Vredestein släppte ju sitt nya Arctrac förra året, också ett däck som ligger vettigt i pris och som folk verkar vara nöjda med |
|
|
Behöver och behöver 17".. :-) Helst skulle jag vilja sätta på vinterdäcken på fälgarna som är på nu (17") och köpa 18 eller 19 till sommaren men det sprack i regeringsförhandlingarna... Tack för tipsen om däck! |
|
|
Regering skifte kan annars göras vart 4 år kanske inte så ekonomiskt men demokrati måste få kosta som politikerna brukar säga. Har själv 18 till sommarn och 16 på vintern funkar fint Ha de T |
|
|
Ha ha , framförde möjligheten om regeringsskifte till en mer " 19" vänlig regering" men gick väldigt lite gehör av sittande regeringen :-) Janne |
|
|
Då får du ta in fler partier för att få rätt på det Läs ( kompisar ) Ha de T och lycka till i förhandlingarna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.