AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.729

Blästra insuget till orginal-look

Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Hej!
Jag tänkte jag skulle bli mera aktiv i detta forum! Med att oldtimers har eget forum underlättar en för oss med Hedenhös teknik, Jag har inte problem med min IPod anslutning tex...

Till vintern tänker jag ta bort all oxid som blivit på mitt insug. Jag har en E9'a csi och insuget tar mkt yta i motorrummet. Hur gör man enklast för att återskapa orginallook på insuget. Visst kan man glasblästra och klarlacka, men då blir det som en nytilverkad bil. Jag vill återskapa den lite "ruffa" ytan på aluminiumet. Men ändå lite mer bestående i porerna mot smuts.
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Hej igen! Jag läste min egen tråd och förstod att den var dåligtt uförd!!! . Min tanke var att detta var en fråga om hur man med bäst resultat når till önskat mål. Sorry, hitttade inte Edit-knapp för min ursprungliga tråd . Lugn folk, jag lär mig fort :-)
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Blästra med kolsyreis eller nötskal avverkar minst material och blir därmed mest likt originalutseendet.

Mvh Johan
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Blästra försiktigt med fin sand så att du bryter oxidskiktet som uppstår genom åren. Blästra däefter med glas och ge det hela en dusch av klarlack för fälgar. TUNNT.
Har fungerat + 20 år på mina bilar

Bosse J.
BMW CS 185 H
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Tack BosseJ!

Precis det svar jag önskade mig... Dvs åtgärd samt konfirmerat av bestående resultat. +20 år räcker gott för mig... :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har blästrat bara med glas och det blev också mycket fint. Det kändes inte som om jag hade problem med att få bort något oxidskikt. Och då var grejorna ändå runt 20 år gamla.

Klarlacksförslaget har jag dock ej provat. Men så blev ytorna också normalskitiga och "omöjliga" att få riktigt fina efter 5-10.000 mil.

Två frågor:
- Glasblästring ger ju en mycket slät och len yta. Är det ingen risk för klarlackssläpp?
- Funkar det också med topplock och liknande som kan bli rätt varma (tex vid grenrören). Ingen risk att lacken missfärgas?

Per L
Eloxering efter blästring borde ge ett snyggt hållbart utseende.

mvh/ Anders
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Viss "gulning" kan ses vid avgassidan efter några år, men den är ju vänd nedåt. Beror också på om du använder rekommenderad lack och sprayar tunnt.
Den stor fördelen är att skiten inte fastnar i porerna; lätt att hålla rent och snggt. Några av er har väl sett mina bilar och motorrum? Det funkar.

Jag glömde säga att det är viktigt att man avfettar noggrannt, gärna i hetvattentvätt före blästringen.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.