AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.418

Är BMW kvalitétsbilar?

Sida 3 av 4
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Niklasw: Håller inte med dig ett skit! Har ägt japanskt, svenskt och de flesta tyska bilar. Den sämsta tyska bilen jag ägt är passat. Alla japanare jag ägt har det varit mycket dålig kvalitet på. (toyota, suzuki) och dyra delar. Dom går väl bra till 20.000 mil kanske men sen börjar dom krångla. Använder man bilen mycket så är BMW och Audi de klart billigaste bilarna o äga sett till totalkostnaden.(värdeminskning inräknat) Min nuvarande BMW är den billigaste bil jag ägt, mycket pga den aldrig verkar gå sönder och servicarna är väldigt billiga.

Är trött på plastiga japanare med inredning som man får prylara i näven så fort man tar i nått.

Volvo må kanske ha bra kvalitet men jag vill inte åka en skokartong(sista riktiga volvon) eller grävling.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Mr ozz du behöver inte hålla med men japanska bilar har minst fel, inget jag har bestämt utan de är bara så. Sett till besiktningsresultat, begagnatguider mm
Jag tycker inte att BMW har någon märkvärdig kvalitet men när allt fungerar är de världens bästa bil! :D

Pelle_530: du har helt rätt särskilt när man köper en väldigt ny bil som kostar mycket pengar, men ofta är de svår att kombinera nya funktioner och system med tillförlitlighet i längden. Svårt att simulera sånt med alla variabler.

Något som man däremot kan bli lite irriterad på de är ju att de flesta icke bmwägare tror att delarna är så dyra, jag brukar säga att delarna är dyra jämfört med t.ex en Volvo 240, eller nissan micra men inte jämfört med liknande bilar som Volvo s80, audi a6or mfl då är ju samma.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En skillnad finns det dock och det är när man väl reparerar en BMW så känns den som ny igen medans en Ford eller Volvo fortfarande känns trasig/sliten.
Det ÄR kvalitet.

Att sedan vissa får byta delar oftare än andra är ju helt normalt då även BMW har normalfördelning över defekter på tillverkade delar. Skillnaden ligger i att det är färre ägare som ligger utanför standardavvikelsen än en t.ex Volvo ägare = dvs fler ägare med problem. Oftast är det som så att de som har haft mest "problem" är de som hörs mest.

Däremot kan jag hålla med om att den upplevda kvaliteten har gått ned med åren men det behöver inte innebära att den faktiskt har det.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Bayer_Aleks
Klart att det är kvalitétsbilar!! Som hos alla andra biltillverkare så finns det ALLTID måndagsexemplar även hos dem bästa. Att kvalitén skulle vara bättre förr vet jag inte om jag kan hålla med. För idag är bilarna konstruerade på ett helt annat sätt än innan och bilarna klarar påfrestningar på ett helt annat sätt än förr. Förr var bilarna mer som pansarvagnar där vikt, förbrukning, effekt, effektåtervinning inte ens fanns med i tankarna som där är idag.
Vad du syftar på när du skriver kvalité vet jag inte. Men personligen tycker jag det är en förbannat stor skillnbad att sätta sig i en BMW jämfört med en Volvo som också är i Premiumklassen. Inredning, plastdetaljer på Volvo känns billiga, likaså när man öppnar motorrum och tittar hur man löst ihopsättningen av komponenterna med tejp och strypklämmor lite överallt.
En sådan sak som att BMWs tändstift på bensinmotorerna ska hålla 10.000 mil jämfört med andra tillverkare där dem håller mellan 6000 och 8000 mil säger en hel del om BMW också. Även reservdelar är mycket billigare för en BMW mot vad det är att köpa till en Volvo, Renault, Ford, Audi och många fler.

Jag är sjukt nöjd BMW ägare och kommer fortsätta vara det, vilket jag aldrig trodde efter att innerst varit en Audi fantast hela mitt liv.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Många skriver en lista med fel, och att detta hänt under x år och x tusen mil. Visst kan Bmw krångla, men det är ju knappast så att man går in på ett Volvoforum och så skriver inga av ägarna om lika omfattande fel där?

Tvärt om, gasspjäll, mystiska bränder, elfel, tankmätare...

Tom vettiga Volvo har minst lika mycket fel, dessutom dyrare service och (minst) lika dyra delar. Så varför inte välja Bmw som, vilket de flesta här inne håller med mig om antar jag, är en helt annan bil att köra?

Likadant med Lexus, knappast felfria så som det påstås dom heller. Den stora skillnaden är bemötandet på verkstaden, när det sköts så snyggt så är lusten att klara betydligt mindre än när man låtit en klumpig verkstad lägga vantarna på bilen. Och en klumpig Lexus verkstad? Inget jag hört talas om i alla fall!

De Bmw jag haft har i alla fall varit de med bred marginal mest felfria bilar jag ägt, och räknar man på ekonomin har de varit billigast med.

Sedan kan jag hålla med om att alla biltillverkare, Bmw inklusive, borde höja kvalitén. Skall det vara så svårt att undvika barnsjukdommar och småfel?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Lustigt att så många jämför med Volvo, som varken är i samma prisklass eller har ett rykte om sig att vara felfria. Faktum är att det finns koreanska och japanska bilar som håller bättre än BMW till långt lägre pris.

Att Lexus ska ha lika dålig kvalitet som BMW låter som rent påhitt. Visa statistiken ...
Bayer_Aleks
Dall: Du kan väl nämna ETT koreanskt märke som "håller bättre" än en tysk bil överhuvudtaget? En asiatisk bil e bra under 10-15 tusen mil, sen e dem dags för skroten. Vilken asiat håller många mil, inte rostar, har snåla motorer i både bensin och diesel? Inte ens Lexus som är deras största kan mäta sig med vare sig BMW eller Audi i det. Säger du att Hyundai håller bättre än en BMW så e du helt ute och cyklar. Du kan inte jämföra en koreansk bil med Premium bil för det första, för det andra ligger koreaner en bra bit efter BMW i utveckling av tex motorer och diverse tekniska och säkerhets lösningar. Visst är dem billiga och bra, det kan jag hålla med om för frugans Getz har funkat felfritt i 6 år nu, men den har då enormt långa vägar till samma kännsla av kvalité som en 1 serie om man ska jämföra storleksmässigt.

Bjerser: Du lever antagligen ett idealt liv med tanke på att du inte kan förstå hur barnsjukdomar kommer till på bilar. Du kanske inte har förståelse av vilken omfattande programmering som ligger bakom varje ny bilmodell, vilken omfattande felsökning som ligger bakom innan man släpper ut en bilmodell, hur MÅNGA smådetaljer som det finns i en bil som vi bilköpare tar som en självklarhet. Detta säger jag som jobbat inom produktion i bilindustrin.
Det svåraste av allt är inte att rita upp karsossen och trycka in en motor utan det är just smådetaljerna som är i form av diverse säkerhetsdetaljer och mycket annat som är svårast att finna fel på.

Att Lexus skulle vara en "bättre" bil framför en BMW kan jag inte hålla med om. Det är samma skit där också. Att deras verkstad skulle vara bra är ännu ett skämt. Jag har en kompis vars Lexus blev påkörd bakifrån och dem skulle byta ut stötfångaren bak. För det första är dem så inkompetenta att dem monterar på fel färg. Dem kopplade inte ens in alla backsensorer för att inte tala om att dem bara tryckt in clipsen på stötfångaren och glömde skruva fast den. Bara en sådan enkel åtgärd som en stötfångare bak borde en premiumklassad bilmärkesverkstad kunna klara av. Dessutom har kompisen varit inne med bilen 3-4 gånger för diverse olika fel på bilen.
Att jag fick testköra en Lexus IS 300 imponerade inte mer på mig. Man känner att man kör en japanare direkt. Jag satt obekvämt, ratten va så plastig, tunn och överlätt att jag saknar ord om det. Knappar mm var av billig hårdplastkänsla! Det enda som jag kände som kvalité i inredningen är själva panelerna som är av mjukare plastmaterial.

Sen kan ni jämföra vem som tillverkar och säljer flest bilar, BMW eller Lexus.

Ni andra som frågar er varför man jämför med Volvo är just för att volvo är i samma klass med BMW, Audi, Mercedes, Lexus mfl....Premiumklassen...och då borde Volvo hålla samma klass som BMW, därav jämförelsen...och det har dem ingen chans mot. BMW och Audi är ledande bilmärken i Premiumklassen, så är det bara.
Bayer_Aleks
tillägg i mitt svar ovan...BMW vet hur man tar hand om sina kunder till skillnad från Audi som har katastrofal verkstad och Mercedes som inte kunde svälja sin stolthet när E-klassen bilarna började rosta nästan som nya.

Sen bör väl ni skeptiker om BMWs kvalité kanske tänka efter att detta är ett Forum som mestadels handlar om diverse problem som man har stött på med sin bil, vissa större problem, andra mindre problem. Tänk va få personer som har problem och söker dem i diverse forum jämfört med hur många BMWn som är ute och rullar på vägarna.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
När man börja använda datorer till att räkna ut dimesioneringen av alla
delar så blev det sämre kvalitet på allting. Förr räknades allt ut för hand
och gångades med tre.
Bayer_Aleks
krika: Det spelar ju ingen roll hur du räknar, snarare är det bättre uträknade resultat idag med bättre noggrannhet i uträkningarna. Med tanke på vilka påfrestningar bilarna får idag så är det helt annat att räkna på än vad det va förr. Att faktor 3 skulle vara en sann siffra tror jag inte på. Förr fanns det knappast en diesel som dem kunde sträcka ut sig till över 300-400 hk och över 1200 Nm som t.ex Q7 V12 TDI har.Det är framgång i utveckling och hållbarhet som heter duga, att konstruera något sådant som ska klara av 1200 Nm i vridmoment....ORIGINAL!
Bayer_Aleks, titta på denna lista och dra sedan upp huvudet ur sanden: Länk

Hyundai får samma betyg som BMW och är bättre än VW.

Lexus ligger i topp ... som vanligt.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Mercury och Buick med toppoäng,jo men den listan verkar ju sannerligen pålitlig! Amerikansk va? :D
Bimmerbåjj: Enligt din "ofelbara" logik så måste Lexus, Jaguar och Toyota också vara amerikanska. Hur kan de annars få toppbetyg av JD Power?

Det måste även betyda att alla andra liknande undersökningar som görs runt om i världen toppstyrs av JD Power eftersom Lexus hamnar i topp även där.

Jag tror du hittat en konspiration fullt i klass med den fejkade månlandningen ...
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Bayer-aleks. Det var väl inte hur många hästar dom plockar ut ur
motorn det handlade om i den här tråden, det var kvalitet det handlade
om. Nu menade jag bilens bak och framvagnsdetaljer som är undermåliga
på dom flesta bilmärken. Du, och den där dieslen på 300-400 hk tror du
den klarar 50000mil?

mvh stefan
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Bayer_Aleks:
Alla sitter olika bra i olika bilar,men nu gällde det kvaliten.
Körde min Lexus 24000 mil,så jag har många timmar ihop med den.
Bilprovningen var aldrig ngr problem, "dörrklangen" var underbar,allt kändes fast och fint även efter så många mil.

Vad spelar det för roll hur många bilar dom tillverkar?
Mkt bilar=bra? L
Lite bilar=bra?

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Dali: För att förtydliga, om du nu syftade på mig, skrev jag aldrig att Lexus var varken bättre eller sämre än Bmw.

Men fel förekommer utan tvivel, det är Lexus klockrena sätt att ta hand om dessa som får ägarna att stanna. Och Lexus tillhör de mest pålitliga, alltså få fel och ett utmärkt tillvägagångssätt för dessa=Är det konstigt att dom är populära?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Bayer_Aleks
Krika: Du kan ju läsa lite mellan raderna. Anledningen till exemplet med Audi Q7 är för att betona att idag är tekniken helt annan än för 10-15 år sedan. Idag så klarar man av att räkna och tillverka bilar som klarar av vridmoment på över 1000 Nm, som seritillverkade! Att den ska hålla 50.000 mil är lika stor garanti som att din nyinköpta bil, oavsett märke, också blir garanterad att hålla 50.000 mil. Du kan ju fråga dig själv, hur långt är ett snöre. Har du svar på den frågan så har du svar på frågan ovan också.
Inlägget handlar om att kvalitén är fortfarande hög och att skillnaderna då och nu är stora med tanke på vilka tekniska framgångar man har gjort under 10-15 år. Innan konstruerade man så att det ska hålla en gång för alla och det spelade mindre roll hur mycket bilen drack soppa, hur tung den va osv osv. Idag är det andra egenskaper som står på spel och dessutom ska bilarna idag klara påfrestningar som inte ens va i närheten för 10-15 år sedan.

Dali: Snarare du som borde dra ut huvudet ur sanden och inse fakta. Den länken du hänvisade till är ju ett skämt! Acura, Buick, Toyota mfl med toppbetyg? Lägg av! Har du ens sett en Acura live eller ens kört skiten?

Pelle_530: Vad det spelar för roll med volymen av bilar? Skämtar du? Om du tillverkar som Koenigsegg ca 25-50 bilar per år (eller vad han nu gör) så lägger du antagligen många timmar jobb PER BIL. Men tillverkar du volymbilar som Audi, BMW gör med över 300.000 bilar per år så kanske du kan förstå att det inte finns tid att lägga flera timmar på en bil. Då hade du fått en väntetid på nybilsleverans tiill nästa millenium! Så visst fasiken spelar det roll! Ställ dig på byggbana i någon fabrik så förstår du hur verkligheten ser ut framför vad du bara tror
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vehicle Dependability Study (VDS) säger ingenting om hur bra kvalitet en bil har utan bara hur många fel som de olika märken har per 100 bilar - årsmodell 2006.
Många verkar tro att lite fel = bra kvalitet vilket kan stämma under ett idealt förhållande.
Studien har bara tittat på bilar som är 3 år gamla. Hur skulle resultatet bli om vi upprepade studien efter 5, 8 och 15 år för samma bilar. Tror nog att listan skulle få ett helt annat utseende.
Lägger vi dessutom till hur många bilar som får reparera samma sak flera gånger (vilket inte tas hänsyn till i studien) så blir det lika.
Sedan finns det ett stort mörkertal då en som ligger högt upp i listan kan ha en miljon småfel. Det är något som påverkar den upplevda kvaliteten.
Det kan ju även vara som så att Buick ägare är mindre kräsna än BMW eller lexusägare .
Sedan vet vi inget om fördelning mellan modeller för resp. märke, miltal eller hur de har använts.

osvosvosv

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Antar att ni resonerar exakt likadant när BMW hamnar i topp ... eller är det bara de undersökningarna som är trovärdiga?

JD Power är ett av de största oberoende undersökningsföretagen som finns. Men ni lyssnar tydligen hellre på ICA-kassörskans berättelser om sin frisörs pojkväns hunds veterinär som har hört att någon som kör Lexus tydligen var missnöjd med någonting ... alltså är Lexus skräp och alla undersökningar som påvisar motsatsen måste vara felaktiga. Typ.

Samma gamla trötta motargument när man visar resultat från verkliga undersökningar över pålitlighet; "om man tittade på 50 år gamla bilar så skulle det se helt annorlunda ut", "japaner kanske är felfria första 45.000 milen, men vad händer sen då", "BMW-ägare klagar mer än XXX-ägare", "om man bara tittade på bilar tillverkade på tisdagar så" osv. Märkligt nog så "vet" personerna redan svaret : BMW skulle förstås vinna! Och då skulle dessutom resultatet helt plötsligt vara trovärdigt.

Inse att det finns andra tillverkare som bygger bilar med mindre fel än BMW. Det svider en stund, men när ni väl blinkat bort sanden från ögonen så kommer ni att se ljuset.

Bayer_Aleks: Jag har visat dig fakta, Det är din tur att presentera fakta som stöder dina påståenden, exempelvis detta:

- "En asiatisk bil e bra under 10-15 tusen mil, sen e dem dags för skroten. "
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En skillnad som är uppenbar mellan norra Europa och USA eller Asien är att här utsätts bilarna för betydligt mer kyla, väta, frost och salt, det gör de inte alls i samma utsträckning där. Det ogynnsamma klimatet här uppe påverkar inte bara korrisionen i karossen utan även elsystem, chassi och drivlina. Svenskarna är väl inte kända för att sköta sina bilar så bra rent generellt heller.

Man kan med lätthet påstå att i Mellansverige och södra Sverige så är det absolut sämsta tänkbara klimatet för bilarnas "överlevnad".

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.