AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.420

Är BMW kvalitétsbilar?

Sida 2 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Svenska bilägares största problem är klimatet!
Stora temperaturskiftningar och en massa salt,det tär på materialet med tiden...
Svenska bilägares problem är inte klimatet utan hur de förhåller sig till det. Det tycks finnas obegränsat med pengar för att köpa Jättefälgar och sänkningssatser. Däremot finns inga slantar över till underhåll av rostskyddet, vilket är nödvändigt oavsett bilmärke ( tom helgalvade audibilar rostar utan kompl. rostskydd ). Det är patetiskt att följa disskussionerna på forumet hur man skall spara några kronor på billigare ( sämre ) oljekvaliteter än de av BMW rekommenderade, samtidigt som blinkersglas med annan kulör ses som en självklarhet och nödvändighet. Köper man begagnat är det viktigt att föreg.ägare lagt pengarna på rätt saker. Ifylld servicebok är bra men inte allt. Mvh,Originalet.
Känsligt det där...)
Men samma diskussion eller "tänk" har varit på tapeten förr. Minst lika patetiskt är det när man upptäcker att det kostar en slant att hålla bilen i skick rent allmänt, vad gäller service och slitagedelar osv. Jag har ännu aldrig läst om att någon lägger undan en peng eller gör en budget för detta, det kommer alltid som en STOR överraskning när man skall besiktiga eller serva bilen, och då snålas det inte sällan...)
Man kan gå i taket för att ev. löpande kostnader som t.ex besiktning kan komma att höjas en eller annan hundring (en gång per år) medan nya strålkastare eller ljuskällor med blåaktigt sken eller slutsteg och högtalare gärna får kosta det 10-dubbla osv.
Var och en prioriterar giuvetvis på sitt vis, men bara man är konsekvent vad gäller utgifterna så...)

FP
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Vill bara tala om att det jag skrivit i mitt tidigare inlägg INTE gäller min nya 520 D Touring som jag fått idag utan min "gamla" 520i som hade lite tekniskt strul.

Låt mig bara få förmedla ett första intryck som nybliven dieselägare. Petrol sucks!

:)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag har kört 17000 mil med min 520 E34-95 Vanos. Jag mekar själv och det blir ju lite missvisande gentemot någon som lämnar bilen för småfel på verkstad. Jag har bytt, förutom slitdelar, en tändspole, en bensinpump, en bakre ljuddämpare, 2 omgångar kränghämmarstag fram, 2 bussningar i framvagn, 2 AC-kondensorer. Kan ha glömt något men det är delar för ca 7-8000 kr på 11 år. Den hade gått ca 10000 när jag importerade den och körs dagligen. Om 10 år ska jag recensera min E60 här, ni får sitta i spänd förväntan till dess.

Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Mitt andra intryck efter en hel dag med ifrågavarande fordon är att förstahandsintrycket alltjämt står sig. Kombinationen med steptroniclådan är därtill delikat. Dock, den har ännu bara gått ca 5 mil så vi får väl se vad framtiden bär med sig.

Tomgångsknatter får man leva med. Tack o lov har jag ju inte skaffat bilen för att låta den stå o pysa på "tommen" utan fanskapet ska ju köras! På rull märker man inte nått av knattret utan där känns motorn som ett nummer större än vad den är. Bravo BMW! Troligen finns det ingen annan tillverkare som gör detta bättre.

Japp Falsterbo, i grunden håller jag med dig. Och... en sexa är en sexa som förmedlar en alldeles särskild känsla, kan icke förnekas. Icke minst statuskänslan som är svårbeskrivlig men givetvis härlig.
320-86,ägd mellan 14000-30000,utöver slitdelar kambyte vid 20000mil vilket var standardfel på -80talarna.
Rosten åt upp den men endast på högersidan som var smälld och hoplappad,juniorfel vid köpets kontroll då jag blev kär och handlade utan att hissa och kolla under.

328-95,ägd mellan 10000-25000,inget utöver slitdelar,sattes i ett träd helt rostfri dec-09.

Bägge bilarna underhållna som dom bör enl. BMW,en del saker oftare som kylarvätskebyte tex.,bytte alltid vartannat år tillsammans med bromsvätskan,underhåll lönar sig om man ska behålla problemfritt.

Av min erfarenhet än så länge Är BMW kvalité,helnöjd med mina som jag haft länge,de andra har jag ägt för kort tid för att uttala mig om.

Problem får Alla bilar förr eller senare,trist om man får dom i början av ägandet men om felen blir åtgärdade på ett bra sätt så upphör dom till slut på de flesta bilar.

Ska nu testa antingen E46 eller E92,troligast E46 då jag inte tycker E92an är värd merkostnaden än,får se vad jag tycker efter det.

Henrik
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bmw må har gått ner lite i kvalitet, precis som alla andra märken. Det är till vis del skillnaden mot andra märken som avgör om Bmw är kvalitet eller värt pengarna, och då tycker jag utan tvivel Bmw hör till de mer välbyggda bilarna idag.

Visst förekommer det fel, rost, haverier, elfel osv på Bmw. Det gör det på alla bilar, men Bmw jämfört med Volvos "mystiska" bränder sedan 850s tid? Bmw jämfört med Mercedes djupdyk i kvalitet? Bmw jämfört med en Peugeot, Hyundai, Kia etc?

Har själv kört mycket Bmw, i familjen har det alltid hafts åtminstone en Bmw. En del av dessa har rullat långt, ett flertal hade en 30-40k mil på mätaren.

En del av dessa bilar var felfria, byttes enbart slitdelar. Andra (tex min nuvarande 330i) har haft lite problem. Men, inte mer än att jag fortfarande utan tvivel kallar den en kanonbil.

En defekt pump räcker väl inte till att döma ut den?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
O ?
jag köpte en beg BMW 1a i december med förhoppningar om ett bekymmersfritt ägande i några år gemfört med min föra.

Som efter 10år o 9000mil behövdes bytta inre drivknutar 4500kr per sida
AC trasig 5000kr till 10000kr beroende på fel

Ej fungerande centrallås kostnad vet ej
Har säker missat något eller förträngt vad det var mer

Har börjat bra o tycker BMW n är välbyggd o tyst
endast 1 grej som ja tror är däckrelaterat

Givetvis mer uppmärksamhet kring bilen än den föra o man börja känna en känsla som man inte haft vid tidigare märken (vad det nu är) :)

Folk stannar o tittar o då har ja inte något M paket eller vräkiga fälgar mm
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Efter att ha ägt 1 st e46 (4 år) och 1 st e39 (4 år) och haft i princip alla fel som behandlas på detta forum har jag tröttnat och tar nu en paus från BMW ett tag. Skall köpa mig en Ford. Får se hur det går, Ford har ju inget vidare rykte att vara en kvalitetsbil men efter allt krångel med BMW så är jag rätt van och det kan knappast bli sämre.

Här är en lista vad jag bytt (ur minnet)
e46:
kamaxelgivare
centrallås
sprucken fjädring bak
vattenpump skuren
länkarmar

e39:
ABS-givare 6ggr
Batteri 2ggr
Startmotor 2ggr
Vattenpump
Kompressor till DSC
Hjullager
Handtag förardörr
Bromsar bak (handbromsproblem)
Krängningshämmare
Givare kamaxel
Bälg nivåreglering 2 st
centrallås bakdörr
CD-växlare

Ej fixade fel:
Rostig baklucka
Går ej justera elsäte i höjdledd
Laddlampa lyser till och från, glapp någonstans?
Resonansljud från insug sporadiskt
Dricker olja, men ingen olja under bil

Har nog glömt en hel del fel också..

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Transalp blir det att slå till på en Ford focus ST225 ? vad jag vet för jag kommer från FFCS.se så är dom rätt problemfria.

Du kan även gå in där o bilda dig en uppfattning om andra focus modeller o ställ gärna frågor om du undrar över något.
Alla är hjälpsamma där.

Sen har du ju även nya Moneon kombin är för jäkla snygg finns också med 225hk motorn.

Eller varför inte slå till på en RS direkt med 300hk mycket snygg bil.

Oj nu börjar jag spåra ur hoppas ingen tar illa upp men är man focus skadad så är man :)
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Det blev en S-max med 220hk volvo-motor i.. Praktiskt bil för en stor familj.. Hoppas den håller bara.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Lycka till med S-Max. Jag kollar på alternativ till BMW. Nya S-60 kanske.
Men så är man lite BMW skadad sedan 22 år tillbaka.
Men......antalet fel är för många och dyra.

Detta är vad jag kan komma ihåg att vi bytat på vår E46 -03 svensksåld
som hade gått 6000 när den köptes. Har nu rullat 14000 mil
Nedan förutom garantilack huv och baklucka.

Kamaxelgivare
Absgivare
Styrvinkelsensor
Tempgivare
Kylare
Vattenpump
Hjullager x 2

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså vad är problemen med hjullagren egentligen?

Vet flertalet av BMW från 1996 och framåt har fått byta tidigt (E39or, E38or), ibland efter ca 6-8000mil, ett klart nerköp i kvalitet jämfört med de äldre bilarna, min 323E21 fick jag byta fram vid 34000mil (och då gick den hårt) kring 30000 mil är normalt för de äldre, ofta mellan 30-40000mil.

Vattenpumpen med plastimpeller är ett annat exempel och haverera ju också ganska tidigt i många fall på E39or till exempel.

Det känns som om produktkvaliteten gällande komponenter rent generellt har blivigt sämre på dagens bilar? (om vi bortser från de äldre bilarnas rostbenägenhet och vissa motorkomponenter som topplock som kunde spricka lätt, speciellt vid kokning och för mycket gas vid kallstart samt kamaxlar som ganska tidigt slets ner, men troligtvis mycket beroende på dålig servning).
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag gick från Ford Focus -04 till 525i -07......får se om det var smart.
Forden gick som en klocka sen ny och jag skulle aldrig kunna prata skit om den bilen, hur dåligt rykte Ford än har i vissas ögon.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag får alltid en känsla av hög kvalité när jag stiger in i en ny BMW-bil. Dock håller jag med om att den känslan var ännu bättre för ca 15 år sedan och 10 år desförinnan. E32, E34 och E38 t.ex, det var riktiga kanonbilar enligt min uppfattning. Dom lär vara svårslagna kör- och kvalitetsmässigt oavsett hur många hästkrafter man petar ner i en modern BMW.

Internationellt E34 M5 register Länk
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
kan inte annat än att konstatera att BMW inte håller kvaliten som dom tar betalt för
Min bil (e 61) har haft kortslutning i bakluckan pga "tidenstand"
Baktorkaren har helt lagt av med samma förklaring.

Körde Lexus innan hade inte alls ngr sådan fel på en sådan "ny" bil, blir nog
Lexus igen.

Men den stora frågan är hur BMW reagerar och åtgärdar kvalitets bristerna.
J-
534
J-A
325i T -08
BMW har verkligen reagerat och gjort kraftfulla åtgärder på min bil under sammanlagt 6 veckor på verkstad.

Felen, relaterade till de direktinsprutade bensinarna, främst 6:or verkar vara lösta efter nästan 3 år. Nu är det tyst även på utländska forum från t ex Tyskland och USA.

Självklart ska kvalitén säkras redan på fabriken bl a med omfattande provning men då fördröjs lanseringen av nyheter.

Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Jag har själv haft 6st BMW och en kompis har haft 11st och har pratat om de här förut, jag tycker inte BMW är ett självklart val för förstagångsköparen eller morsan t.ex. Visst den upplevda kvaliteten är hög, bilarna går tyst, dörrarna känns tunga och knappar och reglage känns solida. Men kvaliteten i övrigt är inte bättre än något annan bil, vill man vara problemfri köper man japanskt eller än gammal volvo men eftersom jag vill ha en gnutta av körkänsla även i bruksbilen så kan man ju inte göra det.
En BMW bör man även ha ett intresse av sitt bilägande för att äga ungefär som en Alfa Romeo fast "något" bättre kvalitet då. Alltså man bör ta reda på varje modells fel och brister, inte slarva med servicar eller välja genvägar i underhållet alla ggr. Vissa bilmärken och konstruktioner är ju mer förlåtande mot de.
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Niklasw:
Med det priset man betalar för BMW, tycker jag att man kan kräva att få kvalite.
BMW räknas som ett "prestige"märke och inte entusiast märke.

Vill bara få det man betalar för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.