|
|
|
|---|---|
|
Tjabba! Har jag fattat det rätt att M20 svänghjul passar rätt på M50, svänghjul från 84 eller tidigare passar rätt på utan modifiering och svänghjul efter 84 kräver antingen svarvning av svänghjulet eller filande/slipande av oljetråget. Till detta krävs en startmotor från 90 eller senare som då ska passa rätt in i M50 blocket utan att man behöver fila i detta vilket krävs med de ändre startmotorerna om jag fattat det hela rätt. Om nu detta är rätt vad mer krävs för att få detta att funka på en M50B25 icke VANOS från 92 (G lådan tror jag det ska vara, ZF kom först 96 om jag inte missminner mig), allt sitter således i en e36 Kaross av 4dr variant om nu det skulle spela någon roll. Har hört talats om att folk fått sätta in längre tryckstång och byta "gaffel" men vet inte riktigt vilka lådor dessa då matchas ihop med, hoppas nu att nån kan upplysa mig för bästa kombination för just min motor och låda med ett M20 svänghjul helt enkelt. /Magnus www.abr-racing.se | |
|
Välj det tidigare svänghjulet förutom att du släpper en massa bearbetning så väger det mindre. 6,3 mot 8,5 för det nyare mao 2,2 kg lättare. Tryckstången är bara att förlänga. |
|
|
Så ett tidigt svänghjul, en sen startmotor och förlängd tryckstång, är det allt eller åker man på en distansring vid urtrampningslagret eller att man får byta "gaffel" också? Hur mycket längre ska man göra tryckstången ( om det nu finns nått mått som nån orkat ta nån gång så slipper jag ta det en gång till ) /Magnus www.abr-racing.se |
|
|
japp det är receptet tidigt svänghjul,sen startmotor & förlängd tryckstång. Nej inga distansringar eller nåt sånt. Förlängningen av pinnen i slavcylindern beror på hur lång den är idag det finns lite olika beroende på vad den kommer ifrån. Ta ett skjutmått & mät hur långt det är mellan gaffeln inne i lådan & anliggningsytan för slavcylindern. Ta måttet du mätte ut & lägg till 35mm så ska det funka sen är det bara att mäta längden på pinnen & lägga till det som saknas. |
|
|
Tackar MichaelB för snabba bra svar. Lysande! då tror jag att vi har fått koll på detta, då är det ut på jakt efter delarna då och sen fixa en förlängning till tryckstången, lättast att göra här då? helt enkelt svarva en ny eller? /Magnus www.abr-racing.se |
|
|
Jag har bara tagit bort plast/gummi skyddet som sitter längst fram slipat av den lite. Tagit lämplig ogängad del av en M8 skruv & svetsat dit. Det har funkat alldeles utmärkt. Man får ta det lite försiktigt när man ska svetsa bara. Svetsa lite kyla mycket så man inte förstör slavcylindern |
|
|
Då gör jag nog nått liknande, tackar för svaren ännu en gång! nu ska jag leta delar! /Magnus www.abr-racing.se |
|
|
Tryckstången är bara att dra ur gummitätningen så är det enklare att svetsa. Jag har kapat den på mitten och skarvat i där. Kolla bara att vinkeln på kopplingsarmen inte blir för skarp så den tar i tryckplattan innan den har kopplat ur, då får man förlänga mothållet på andra sidan. __ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.