AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.711

Koda om bilen med NCSexpert

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Igår på bmwträffen i Göteborg så skulle jag koda in autolock och engelska i en 740 mha carsoft.
Det sluatade med att instrumenthuset mer eller mindre dog.
Efter att ha läst på om detta så har jag sett att flera haft problem med att instrumenthuset har dött efter att ha ändrat kodningen mha av carsoft.

Jag hittade uppgifter att man kan koda om mha NCSExpert som följer med en full installtion av INPA/ediabas. Idag skrev in orginalkodningen i 740 och instrumentet fungerade igen. Så problemet är löst.

Men nu till min fråga.
Någon som förstår sig på hur man ändrar på kodningen?
Så att man kan ställa till automatiskt halvljus, eller om extrautrustar bilen?
Enligt många sidor kan man detta med NCSexpert t.ex Länk
Detta verkar vara ett bra verktyg för oss hemmapulare som uppgraderar våra bilar.
Lars
Hälsningar Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag vill ju förstå hur man gör det själv!
Justnu behöver jag inte ändra kodningen.
Men när man tittar på allt man kan koda om så är det rätt mycket roliga saker: t.ex toppfartspärren, passagerarairbag, sensormattan i passagerarstolen. Automagiskt halvljus när det blir mörkt ute(inte så användbart i sverige men kul)
Det finns flera 100saker man koda om.
Lars
Aut. halvljus innebär en hel sats med hårdvara, ljussensor, LKM mm för att kunna funka, inget man "kodar" in enbart med en programvara.
Halvljusautomatik modell "ljuset tänds när man vrider på tändningen" är däremot en annan sak, fast lösningen i BMW (E39) är inte lyckad. Positionsljuset tänds t.ex redan i radioläget, inget bra och rätt onödigt om man vill stå stilla och spela lite med stereon. Det finns betydligt bättre lösningar för halvljusautomatik.
Det här med att gräva djupt i programvaran med t.ex INPA/Ediabas kan säkert verka lockande men också rätt riskabelt om man inte vet EXAKT vad man gör. Det kan ofta finnas funktioner som är i konflikt med varandra, förutom att många funktioner är unika för olika marknader och det ogillas skarpt av biltillverkarna när man ändrar vissa specar/funktioner eftersom det kan göra att fordonets godkännande för t.ex svenska marknaden faller bort osv.
Det är inte överklockning av PC eller liknande moddning det handlar om när det gäller motorfordon som säkert alla förstår.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är klart man skall vara försiktig när man håller på med bilar, byta bromsar på en bil är ju inte som att bygga lego...
Så försiktighet gäller ju allt man gör med bilar.
Personligen ser inte jag något problem om någon vill koda om sin bil som t.ex.
Halvljus automatik
Språk
automatisk låsninga av bilen
eller om man extrautrustar bilen med minnesstolar, navigation, obc, regnsensor, xenon etc.
Godkännadet för svenska marknaden försvinner ju så fort du modifierar bilen det minsta som t.ex eftermarknadsfälgar.
Många av dessa saker kan ju BMW göra, men min erfarehet är att bmw-mekanikerna i sverige är rätt så usla på allt utom att ta betalt.
Och Efter 8 år bilbranschen med utveckling av motorstyrsytem och främst då diagnos åt bla sveriges största biltilverkare så har jag rätt bra koll på möjligheterna och riskerna.
Lars
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vet inte hur många ggr jag har sagt att INTE använda Carsoft till att byta språk mm, Instrumentet har i vissa fall rökt och inte ens BMW har kunnat fixa till det till 100% efteråt om det beror på okunnighet kan jag inte svara på.
Men du lyckades ju räta till det.

NCS expert är som sagt ett tilläggsprogram till BMW/Inpa för att kodning, men har dåligt med referenser till detta.
Men jag vet nog ingen bättre på detta forum som skulle kunna tetsköra om man fick tag på mjukvaran.

Clavurion från Finland har en hel del koll på detta.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.