AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.114

Ny 118 d grundprestanda?

yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Är ny BMW kund och nu undrar jag vad som ingår i en basbil. BMW 118d
Är det tillräckligt eller är det vissa tillägg som man måste ha.
Farthållare + Klimat vill jag ha men vad mer bör man ha för en säker och
komfortabel bil ? Är inte mycket för "lullull".

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Är förstås olika från person till person vilken utrustning man "måste ha", men om man utgår från bekvämlighet och säkerhet som du verkar prioritera skulle jag rekommendera:

- Sportstolar. Oerhört bekväma anser jag, men det skiljer sig förstås beroende på kroppsbyggnad, så jag skulle rekommendera att du testar och jämför med standardstolarna.
- Xenonljus. Billigare än hos många andra märken. Bättre ljus och utseende. Halogenljusen saknar coronaringar, ett av BMW:s signum. Troligen svårsåld bil utan xenon.
- PDC bak (gärna i kombination med ytterbackspegel som vinklas ner - grymt smidigt)
- Multifunktionsratt, gärna M-sportratten
- Läderklädsel - gör enormt mycket för "premiumkänslan". En BMW skall ha läder, anser jag. Läderklädsel höjer andrahandsvärdet mer jämfört med många andra tillval.
- Rökarpaket. Snyggare med ett "lock" ovanpå facket samt ett extra eluttag.
- Isofix och avstängningsbar passagerarkrockkudde. Viktigt för andrahandsmarknaden samt om man har småbarn.

Lyssnar du mycket på musik skulle jag även överväga att uppgradera till Hifi-högtalare, Professional-stereo och USB-anslutning. Standardhögtalarna duger till att lyssna på P1, men inte mycket mer.

Är ni flera som kör bilen bör du överväga elstolar med minne. BMW:s stolar har grymt många inställningsmöjligheter, vilket är bra, men om man byter förare ofta är det svårt att hitta tillbaka till rätt körställning.

Regnsensor kan du skippa - fullkomligt meningslös och funkar halvdåligt.
Likaså dimljus - har aldrig använt mina.

Sedan finns det förstås en massa annat som jag anser är "måste-saker" (M-sportpaket, 18-tumsfälgar m.m.), men det tillhör mer kategorin utseende och körglädje :-)
Du kommer långt med advantage- och komfortpaket och automatisk AC. Paketen innehåller vad man "måste" ha och höjer värdet vid säljdags (värdering utgår från paket utrustning). Sportstolar är inget måste, vanliga stolar är också bra och lättare att komma ur - kör på det du tycker sitter bäst.

Håller för övrigt inte med föregående talare om regnsensorn, fungerar riktigt bra för det mesta. Bara när det stänker lite grann kan man behöva lyfta ett finger själv. Dock i alla andra omständigheter anpassar den hastigheten efter behov, riktig smidig vid varierande mängden regn och stänk.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Kanske skulle förtydliga mig lite varför jag tycker regnsensorn är överflödig... Visst är det bekvämt att den anpassar hastigheten när regnet varierar. Dock tycker jag allt som oftast man måste justera ned/upp känsligheten. Dessutom måste man ju slå på den varje gång man kör. Jämfört med hur enkelt handgrepp det är att slå på torkarna manuellt tycker jag inte detta tillför så värst mycket. Skulle aldrig köpt detta separat om det inte hade ingått i ett paket. Men som jag skrev i mitt första inlägg - hur viktiga olika tillval upplevs är ju något högst individuellt :-)

Däremot tycker jag funktionen som slår på halvljuset automatiskt vid mörker är bra - en funktion man väl får "på köpet" med regnsensorn.
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
# AlphineWhite,Onehp

Jag tackar så mycket hjälper mig i denna djungel ;)

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
xenon, isofix och pdc bak som nämnts ovan är bra att ha på en etta. Om inte för din skull så vid försäljning...
Om säljaren inte lägger till isofix självmant skulle jag nog titta efter en annan säljare...

Xenon tycker jag är inte lika mycket "ett måste" på en "komfort 118d". Det är mer något för bilköparna som vill ha en sportigare bil med bl.a. M-paket osv. Men det är absolut fint att ha och lyfter bilen mer än många andra tillbehör för samma pengar...
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Försäljaren pratade om att kanske man skulle ha Servotronic ett tillägg
han påstod att standardservon var tyngre på bmw:n än hos andra bilar???
Någon som har en kommentar ang.detta.

Måste vara ett nytt tillval, minns inte att de fanns när jag kollade förr. Så vidd jag vet har jag inte systemet och upplever inte styrningen som för tungt. Den har faktiskt blivit mycket lättare sedan faceliften, då bytte BMW från hydraulisk till elektrisk styrservo på ettan (del av Efficient Dynamics paketet).

Bästa svaret: provköra och se om du upplever styrningen som för tungt.
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Ja att styrningen skulle vara tung på ettan vet jag inte om jag håller med om.
Kompisens 3 serie har betydligt tyngre styrning än jag.
Ri
3
Rillex
118d 2008
Om du ska ha multifunktions ratt se till att du får blåtand då också, annars är den inget att ha, bara något att höja och sänka ljudet med.
Är ju inte så himla jobbit att flytta handen 15 cm, för att sänka volymen.
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Tack för all hjälp!
Har inhandlat en 2009 med advantage- och komfortpaket och automatisk AC. Hoppas jag blir nöjd kostade 264000 nedsatt 30000.
Är väl normalt i slutet på året innan 2010:an kommer.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
Rillex, multifunktions ratt är ju hur smidigt som helst! jag viste inte hur jobbigt det var att flytta handen 15 cm innan jag skaffa min bmw;)
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Någon som vet vad som ingår i belysningspaketet som finns i flera paket så även i comfortpaketet!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Belysningspaket:
Innerbelysning med läslampa centrerad i baksätet , läslampor fram
samt belysta sminkspeglar. Indirekt belysning fram och bak, belysning i
främre fotutrymmena. Exteriör belysning av dörrområdet från ljus i
dörrhandtaget (inkluderar dörrhandtag i bilens färg)

Mvh Johan
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
tack Grelle
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Jag är fortfarande nybörjare ställer kanske en dum fråga gäller navkapsar
till min 118d har friktionsdäck stålfälgar RFT 16 tum kollade med BMW dom skulle ha 250 kr per styck för dessa därför är min fråga är det specialfälgar
till dessa däck normalt eller skulle man kunna köpa typ standardkapslar
som kanske bara kostar 1/3 .
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
LM-fälgar året om, fick mina i paket samma pris typ som stålf.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade plastfälgsidor på vintern till mina stålfälgar när jag körde 116i. Satsa på BMW orignal. De är snyggare än det man hittar på Biltema och så har de BMW-emblemet i mitten.
yn
24
ynnek
BMW 118d 2009
Har lagt på friktionsdäck Good Year 195/55 16" Bör man man använda
Bmw:s rekomendera lufttryck 2.0 /2.5 (fram/bak) eller några rekomendationer tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.