|
|
|
|---|---|
|
Tjena alla 540iA ägare, jag har lite huvudbry ang min 540i, jag tycker helt enkelt att den verkar dra åt helvete för mycket soppa? när jag åker motorväg och 70 & 50 väg till och från jobbet så hammar normalförbrukningen runt 1.24 om jag kör lagligt, vilket verkar stämma rätt bra med uppskattade förbrukningen på modellguiden här på AP, den ska nämligen ha 1.21 blandad, men det jag inte förstår är när man klappar på lite och kör lite hårdare, då sticker den utan problem mot 1,6 även om man kör lugnt sedan en bra stund känns det som det tar år och dar innan snittförbrukningen kommer ner till 1.2-1,3 igen, även fast man kanske kör hårt max 10mil och lugnt och stillsamt 35-40mil... visst jag körde en vända motorväg på en 10mil i 90 och då hade jag runt litern milen men frågan är vad drar era 540iA? vid normalkörning drar min normalt men de känns som den dra åt helvete för mkt vid buskörning? | |
|
Att den drar 1,6 vid buskörning låter helt normalt. 10 mil i 90km/h borde betyda en bit under litern, men det beror mycket på körstil. ______ Foto Länk |
|
|
jo men det är snittet som ökar till 1,6 nollar jag och svinkör ligger den en bra bit över 2liter milen, det är blandade på en hel tank som blir runt 1,6 jag var fortfarande över litern då jag skulle komma ca 63mil på tanken när ja hade kört 3-4mil.. men det som är grejen är ju att snittet sticker iväg så mkt med bara att man ligger på lite mer än normalt.. |
|
| Jag vill påstå att mycket hänger på däcken. Nu när jag bytte däck runt om gick min ner cirka 1 dl/mil på landsväg. Märktes direkt att den rullade betydligt lättare. | |
|
pillar man i färddatorn och ställer in den till att visa momentanförbrukning (vet inte om det går på E39) så sticker ju soppaförbrukningen iväg till 5 l/mil hur lätt som helst om man gasar på lite.. inget onormalt med det.. mycket effekt kräver mycket soppa, finns inget sätt att undkomma det.. låter inte som att det är något konstigt med din bil.. |
|
|
och eftersom förbrukning när man gasar är betydligt mycket högre än sin normala snittförbrukning går det snabbt att höja snittet men långsamt att sänka det igen eftersom det är omöjligt att ligga lika långt under den normala snittförbrukningen när man kör snålt.. |
|
|
problemet är ju att polare som har 540 och har haft 540 tycker min drar mkt.. har 225/40/18 fram och 265/35/18 bak ku31 or som säkerligen drar lite extrra? vet iofs inte va lukasz har på sin får nästan fråga.. men tycker verkligen den drar lite väl mkt som sagt, och det är snittförbrukningen jag har lite problem med verkar ju tvärt omöjligt att få ner den.. hehe |
|
|
Hejsan, Min drar ungefär det samma. Har som mest haft ca 2l/mil i snittförbrukning på en tank (100% stads o kö körning). Brukar i normala fall ligga på ca 1,45 l/mil per tank i snitt. MVH Kalle |
|
|
Kungsängen - Enköping igår, 10,5 liter milen. Följde hastighetsbegränsningarna och körde om medtrafikanter i nämnd hastighet och utan acceleration. Lite högre förbrukning än brukligt, kanske pga regnet? När jag kör till Västerås, följer hastighetsbegränsningarna och inte gör några snabba omkörningar kan jag hamna på cirka 0,95 liter/mil. Det går att få fram momentanförbrukningen på E39, det finns anvisningar om förfarandet någonstans på sajten. Mvh Mikael |
|
| då avskriver jag fallet under normal förbrukning.. bara leva med det.. :) | |
|
Jag tyckte att min drog mycket oxå, ungefär som du beskriver. Sen bytte jag kamaxel givare och lmm, nu är jag chockad över hur snålt den går! Pendlar mest till jobbet och brukar gasa ganska så duktigt på landsväg, innan bytet låg jag på nästan 2ltr/milen, nu kommer jag inte över 1,5:) |
|
| Jag håller åxå med marwin ovan - förvånande låg förbrukning för en så´n bil. Känner åxå att jag "inte kommer över" 1,5/mil med den, en manuell -98:a. Min bil har åxå fått kamaxelgivaren bytt. Färddatorns snitt över senaste ca. 3500 mil visar 1,06/mil - lägg på en dl. för okalibrerad dator - men ändå snålt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.