|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått rätt stora problem med min BMW 320 coupe -94. Jag har haft inbrottsförsök och de har haft sönder båda låskolvarna. Nu verkar det även som att centrallåset gått i baklås. Jag fick krypa in genom bagageluckan och försöka öppna inifrån, men när jag tar i handtaget och försöker öppna så åker låspluppen på dörren upp, men när jag släpper handtaget så åker pluppen ner igen. Lyckades dock efter en bra stund att lirka upp låset utifrån med nyckel på förrardörren, så nu är den dörren öppen och passagerardörren stängd. Dock kan jag nu inte låsa förrardörren, varken utifrån eller inifrån. Har någon varit med om detta tidigare? Hur löser jag det? Tack på förhand | |
|
Jo.., hade exakt samma problem på min.. Det slutade med att jag fick borra bort låskolven.. En 8 mm borr ca 4cm in i låset. Sen en 6mm en liten bit.. Avsluta med en 3-3.5mm tills du är igenom.. Sen tog jag en tång och bände bort "spännhylsorna" i låskolven med en tång.. Sen en vanlig stor mejsel och vrid.. Det fungerade för mig.. PS: Har du en sedan.., så har jag en annons här på forumet.. |
|
|
Aj då, det låter ju inte så bra. Låset är ju iofs helt förstört. Undra vad det kan bero på? Förstod inte riktigt vad du skrev det sista? Vad är det du har? |
|
|
Har en annons här på Autopower.. 2 st lås + bagagelås + nyckel som är till en E36 sedan 4dr.. TROR det passar coupe' åxå.. (Sök på forumet för mer info) Det som har hänt är att c-låset är satt i "dead look-läge" (Du har från början vridit förardörrens lås 2 "hack" till höger.., då aktiveras denna funktion. Ett slags stöldskydd) Gör INTE samma misstag som jag.., dvs: Jag borrade rakt igenom med 8mm:s borr.., då åker du dessutom på att byta några smådetaljer bakom låscylindern som håller ett stag som går till låsfunktionen.. Glöm INTE att hissa upp rutan.. Det glömde jag :( |
|
|
Misstänkte att något sånt hade hänt. Finns det inget sätt att ta bilen ur dead lock läge? Måste man besöka en verkstad tro? Jag ska kolla runt ang låset, vad vill du ha i så fall? PS. Tack för all hjälp!! Värmer att höra att jag inte är den första som råkar ut för detta. Kan säga att jag va bra häpen när jag krypit in genom bagaget och inte kunde få upp dörrarna. |
|
|
Jag drog isär en gul kontakt med 2 kablar.., sitter inuti dörrarna.. Sedan kopplade jag ifrån batteriet drygt 10 min.. Återanslöt sen batteriet Sedan drog jag "spaken" upp och ner några gånger (Den som sitter längst till vänster inuti dörren. Från den "spaken" går staget till låscylindern..) Fick upprepa detta några gånger.. Men dessvärre upphörde funktionen att styra låset från passargerardörren... Vet ej varför.., kan ha göra med ett tidigare inbrottsförsök. Men fungerar bra från förardörren.. 400kr.. Kan diskuteras om du hämtar det i Köping |
|
|
Vilken dörr var det du öppnade? passagera eller förardörren? Du råkar inte ha några bilder? Återigen, tack för hjälpen |
|
| Passagerardörren. Den hade redan dåligt lås. Tyvärr så är det redan ihopmonterat.. | |
| Helt underbart! Nu fungerar centrallåset igen! Kopplade bort batteriet i en timme, sen trixade jag lite med det trasiga låset på förrardörren och till slut gav det med sig. | |
| Kontaktade en demonteringsfirma/skrot och nya lås till tändning, dörrar, handskfack och bagagelucka kostar ca 2500 kr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.