|
|
|
|---|---|
|
Jag har finkammat mobile för att hitta en 330D och funnit en i Staden Sindelfingen, Tyskland. Har läst igenom importguiden både fram och baklänges och är fortfarande lite fundersam över förfarandet. Bilen jag hittat är inte från en aukt. bmwhandlare utan från en vanlig handlare. Stället ser bra ut och har funnits på Mobile sedan 2001. Bilen de säljer är angiven med en netto exportpris. Jag har tidigare läst att man skall undvika dessa exportbilar men får för mig att det kan handla om att handlaren på detta vis kan hålla det lägre priset pga den just skall importeras och med största sannolikhet inte blir några garantiåtaganden. Är det praxis att handlaren hjälper till med allt pappersarbete och avregistrering på zulassungstelle? Mottager tacksamt all information om förfarandet vid privatimport. | |
|
Exportpreis är utan moms och då ska du betala svensk moms istället som är högre - annars gör du dig skyldig till skattebrott. Har du en länk till annonsen? Mvh |
|
|
Du får räkna med att betala angivet pris + 19% i tysk "moms". ___ //Ulf |
|
|
rob...var före. Det bör inte heller vara möjligt för dig att slippa den tyska momsen om du köper bilen som privatperson. ___ //Ulf |
|
| Otroligt, jag är inte den evige 2:an längre... ;) | |
|
Här är bilen jag hittat med M-sportpaket. hur är prutmånen i Tyskland. Är det möjligt att få ner denna till 22 000 euro? Länk |
|
|
Den verkar vara riktigt välutrustad! Det brukar vara svårt att pruta "mycket" i Tyskland, men med cash under näsan så borde det gå lättare? Mvh |
|
|
Tack för informationen. Jag är nu på väg att handla en BMW 330D av en privatperson på Mobile.de. Han har skickat kopia på Fahrzeugbreif och även bifogat ett protokoll angående EG.-intyg om Överensstämmelse. Är det detta intyg som transportstyrelsen skall ha angående coc intyg? Säljaren har även bifogat papper från Kus vilket jag föreställer mig vara någon sort av vägtrafikavgift och även ett papper från (kraftfahrzeugsteuerbescheid, zulassungsbehörde) vilket jag inbillar mig är från besiktningen. Räcker dessa papper vid avregistreringen och vid min registrering i Sverige? Jag skall även skriva ett köpekontrakt som jag skall ha med mig till Sverige. Säljaren har köpt bilen från en BMW firma i tyskland i juni 2007 med 5000 mil på mätaren. Bilen har nu gått 8400 mil. Hur kan jag kolla mätarställning på denna bil? Eller ska man vara så blåögd och köpa den rätt av genom att titta på skicket? Är det en komplicerad procedur att ordna avregistreringen på zulassungstelle? Säljaren kommer att följa med dit. Tacksam för eventuella svar då jag hade tänkt åka på onsdag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.