AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.612

Kan det vara kardanen?

Helt plötsligt har nått hänt med min bil.

När jag accelererar för fullt mellan 50-60 på 2:an så vibrerar det, eller till och med slår under bilen, det känns i hela bilen, och låter inte alls bra.

undrar om det kan vara något kors i kardanen, eller den gummikransen mitt på kardanen.. minns inte vad den heter.

Hardyplattan är ok, den har jag kollat.

Men i och med att det slår så pass hårt som det gör så tror jag mest det är den gummikransen som styr upp kardanen.. någon som vet?

Vad kostar den? och är det mycket jobb med att byta?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
betriebsanleitung
Det låter som om det är mellanlagret
ja, bör det vara, man kan ju hoppas i alla fall.

konstigt att det bara kommer så plötsligt. men så är det ju med kardanen, antingen är den bra, eller så lever den sitt eget liv.

wa
30
wass
535 alpina -89
Jag hade samma problem på mi b 10.
Jag bytte alla bussningar i hela bak vagnen.
Men det hjälpte inte.
Till slut hade vi kollat allt som det kunde tänkas vara utom en sak.
Och tror du inte att det var kardan som var sned.
man kunde inte se det med ögat.
Jag bytte kardan och det kom inte ett ljud från kardantunneln längre.
Efter det har jag inte märkt nåt av detta problem.
Men eftersom det kom plötsligt så är det förhoppnings vis mellanlagret
Lycka till med ditt problem

GO HARD OR GO HOME
tror inte kardanen är vriden, klarar det inte 280nm så är det ju inte särskillt bra konstruktion.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Kardanens störlager kan ha gett upp. Då brukar bilen vibrera när man accelerar i låg fart. Tror inte att det är särskilt dyrt med ett nytt stödlager, men däremot kan det vara lite jobb att få dit det.

Om det är kardanen som är skev behöver man inte tvunget byta den, den gå att balansera, Spalding i Göteborg är duktiga på detta. Men man tycker inte att kardanen kan bli skev utan att den får en smäll eller något.
får väl beställa ett nytt stödlager.

sen är det ju bara att hissa upp bilen och byta.
det går väl att dela kardanen som alla andra bilar? så man får dit det...

dannej: Kardanen utsätts för betydligt högre vridmoment än 280nm. Växel 1 har ett förhållande på cirka 3-4:1 vilket ger vridmoment på uppåt 1100nm till kardanen. Däremot tror jag knappast att den inte klarar av det.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
På min Volvo 740T som jag hade för några år sen så dunkade det lite från kardanen.
Det visade sig att stödlagrets infästning hade flyttat sig lite i spåret på ena sidan och hamnat snett.
Det var bara att banka tillbaka det så blev det tyst igen.
Jo det är klart, men vad jag menade var att min bil är ju inte så extrem, och därför blir det ju förhållandevis lite vrid om man jämför med en 540 eller nått. dom kanske visserligen inte har samma kardan, men det bli ju i alla fall nästan dubbelt på dom.

Ska kolla på det nä jag har tid.

big_ernie
Hejsan!! har just haft samma problem med min Bmw 535 I och felet på den var upphängningen till kardenen och så hade hardyskivan gett sig..
den vibrerade och förde ett jäv.a oväsende när man accelererade..

Ac Schnitzer
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Detsamma på min,det bara kom helt plötsligt! Skulle tippa på stödlagret lr hardyskivan

Diesel Performance.....
kollade lite på ahrdyskivan, men den såg frisk ut.. svårt att se visserligen.

ska kolla på den när jag får plats i garaget.. och tid.

tack för tipsen.

Har &så hört att det dunkar lite ibland. För mig är det när jag drar på & svänger vänster, ut ur en korsning tex.. Hoppas att det inte är så jäkla dyrt att fixa....
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
PÅ min var det Hardyskivan som var helt söndertrasad...:(

Diesel Performance.....
det var hardyskivan, kollade på den nogare nu och det ska ju vara lika mycket mellanrum mellan alla bultar, det var nästan så bultarna satt 2 och 2... ganska söndersliten alltså.

frågan är ju om man ska byta stödlager med när man ändå är igång, känndes ju ok visserligen.

jag tyckte det var lite glapp i knutkorset i mitten med, är det mycket jobb att byta dom?

vad kan det kosta på bmw att byta dom 2 korsen, hardyskiva och stödlager? inklusive delar alltså?

Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Jag lyckades köpa Hardyskivan för 500:- på Mekonomen, men BMW orginaldekalen sitter kvar.. Byta korsen + lager o skivan gör du själv om du är normalt händig!

Diesel Performance.....
Bläckis
Hade liknande problem med min 535ia-92 i vintras.
Men då var det ett kärvande bromsok som gjorde att ABS:en gick in och strulade och fälgen blev glödhet, kanske år det det som är problemet!!??
Kostar 1200 att fixa till på närmaste BMW verkstad!!
M.V.H Tobben

HBH
men att byta korsen ser knepigt ut, dom bilar jag gjort det innan på har det varit låsringar eller vad dom nu heter, sitter i en lite skåra.

men här finns det inte, utan kanten är lixom stansad med nått verktyg, det är ju inte så lätt att få rätt, och det måste ju sitta exakt likadant.

man skulle visserligen kunna plocka ner kardanen poch köra in den till bmw, och låta dom byta, det är ju smidigt, kan itne kosta så mycket heller ju.

Jag trodde inte det gick att byta dessa knutkorsen på E34 ???

Angående dina problem medmissljud lider jag avliknande symptom och i mitt fall hjälpte det inte att byta hardyskiva,stödlager,mellanaxel,koppling,bakvagnsbussningar. Efter långt om länge har nu 2 mekaniker letat ORDENTLIGT, det visar sig att en rätt kraftig bussning som fixerar diffklumpen är helt slut och det lutar lite åt att den är orsaken till mina problem.
bussningen är placerad en bit framför difklumpen och är hyffsat lätt att se om man vet vad man skall leta efter.

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

ok, men i mitt fall så är det i alla fall hardyskivan med, för som jag skrivit längre upp så är den helt söndervriden.

knutkorsen måste väl gå att byta? ska man byta hela kardanen annars?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.