AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.426

Bra lackfirma i Stockholm?

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Har en 525i med M-paket från -01 som aldrig är vinterkörd och endast gått ca. 4.500 mil. Det är min lilla pärla som jag månar mycket om, konstigt nog mer än om min betydligt dyrare och nyare sportbil :-)
Tar bara ut bilen för några små solskensturer och en sommarresa ner i Europa varje år. Har under dessa resor alltid klarat mig från all form av skador, mycket tack vare att man varit väldigt försiktig och valt ställen att parkera på.
Nu i somras tänkte vi prova något nytt och därför bege oss till Frankrike, trots att jag har en del förutfattade meningar om folket i det landet...
Redan andra dagen, vid ett besök vid krigsminnen i Normandie, så hände det som inte får hända - när vi kom tillbaka till parkeringen så hade någon jä..la fransos dragit nyckeln i hela högersidan på bilen. Fy f-n!
Hade jag fått tag i denna ynkliga fega varelse så hade jag sett till att han fick känna av detta. Hade nog betalat en bra slant för att få tag i kräket.
Efter detta tröttnade vi på Frankrike och alla språkokunniga arroganta människor och flydde tillbaka till Tyskland och sedan hemåt.
Nu står man här med ögonstenen fördärvad.
Nu till saken. Jag vill ju få den så himla bra lackad som det bara går. Jag är beredd att betala till extra utöver vad försäkringsbolaget ersätter bara för att få det perfekt. Frågan är bara; var hittar jag den bäst lämpade lackeraren i Stocholm? BMW Bollmora har besiktigat skadan, men nu har jag läst här att dom skall man nog undvika. Tacksam för seriösa tips på verkligt bra lackerare som kan göra ett riktigt kanonjobb. Tack :-)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Så fransman jag är så blir jag lite ledsen av påhoppet men förstår din ilska. Kan väl vara bra att veta att det inte bara är fransmän som besöker krigsminnen i Normandie, det var ju mest engelsmän och amerikaner som landsteg där... Kan ju faktiskt varit en sån som pajat din bil, eller rent av en tysker som försvarade stranden en gång i tiden.

Nåja, hur som, åter till din fråga.

Ta kontakt med Blombergs på Lidingö, Aukt BMW verkstad som iofs inte lackar själv men som lämnar till en mycket bra firma tvärs över gården. Jag fick hela min pärla repad för två år sedan på Kungsholmen (sicket uselt folk som bor där ;-)) och då lackades bilen på just den firman med bra resultat.

Annars kan du även kontakta Kents Bilplåt och Lack i Ulsvunda som var dom som lackade delar av min bil som jag lämnade in till Borgs i Vällingby. Även där ett bra resultat.

Som du själv noterat ska du undvika Bollmora ungefär som pesten!

Niklas

Fransosen
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Hej Fransosen :-)
Det var inte menat som ett påhopp på dig och jag är fullt medveten om att dessa idioter förekommer även här i Sverige. Men, även om det här egentligen är fel forum för att diskutera denna sak, så måste jag säga att våra upplevelser även i övrigt gör att jag hellre åker någon annanstans nästa gång.
Det som hände var droppen som fick mig att krokna helt. Efter all den ovilja att hjälpa oss som icke fransktalande som vi stött på vart vi än var så besannades än en gång ryktet om hur folk är där. Dessutom svindyrt. Mat, bensin (16:- litern), motorvägsavgifter, boende m.m. var ruggigt dyrt och detta inte bara tack vare den f.n. dåliga växelkursen. Usel service på hotell och restauranger m.m. Men Normandie var en upplevelse att ha sett på riktigt. Nästa år blir det förhoppningsvis Kroatien igen, där vi varit flera gånger förr och alltid varit väldigt nöjda med allt. Det om detta...
Åter till lackproblemet. Jag tackar så mycket för dina tips och skall kolla upp dessa firmor i veckan.
En fråga till er som har erfarenhet av detta: är det inte vettigt att vända sig till en lackfirma som har lite erfarenhet av just BMW? Jag tänker på just detta med att dörrlister, fönsterlister, taklister och handtag m.m. skall monteras bort innan lack. En som känner till BMW och deras teknik att fästa dessa detaljer har kanske lättare att lossa dem utan att förstöra något. Eller skall man förlita sig på att en duktig lackerare kan sköta detta på ett bra sätt?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Hej PWR4FUN

Jag tog det verkligen inte som något påhopp utan ville mest påvisa risken med att dra alla över en kam. Jag förstår din frusrtation och besvikelse.

Synd att det inte blev som tänkt med semestern i Frankrike. Av förklarliga skäl har jag inte upplevt landet och människorna på samma sätt som du men kan hålla med om att det blivit dyrt. Lite beroende på var och hur man väljer att bo och äta osv. Mest är det väl vår dåliga kronkurs som går det lite trist.

Det om det, bättre lycka nästa gång. Tycker att ni ska ge det en chans till. Det kommer nog tyvärr alltid att vara lite svårare att få folk ute på landsbygden att prata engelska men det har faktiskt blivit bättre. Är nog lika illa i Italien eller Spanien tror jag...

Vilken firma som gör bästa jobbet har nog inte så mycket med namnet ovan dörren att göra, det handlar om ett hantverk så det mesta hänger på den som utför jobbet och hur mycket tid som läggs på underarbetet. Just dessa två jag nämnde har långvarig erfarenhet av BMW så den biten kan du vara trygg med att dom vet hur man plockar bort lösa detaljer på bästa sätt. Nu är min erfarenhet av andra firmor ingen så jag kan ju inte veta men jag tror att om man väljer en firma som har varit med ett tag och som har nöjda kunder så är det där med lister och sånt ingen fara. Det är inte rocket science i en BMW. Såna prylar sitter nog ungefär på samma sätt på alla moderna bilar.

Just tips från andra nöjda kunder brukar vara den bästa reklamen så åk förbi och snacka med de firmor du får tips på (kommer säkert flera under dagen) och kolla och känn dig för. Om du vil kan du säkert få referenser men det kanske är lite svårare från större firmor. Men eftersom det är ett försäkringsjobb och tanken med jobbet är att bilen skall återställas i samma skick som innan skadan skede kan det kanske vara bra att dels visa upp den på f-bolagets drive in eller liknande så att dom själva får se hur fin den verkligen är, dels påpeka för firman som sen ska göra jobbet hur noggrann du är. Men viktigast är väl att du inte ska ta emot bilen förrän du är nöjd. Av egen erfarenhet vet jag att det inte har varit några problem med att reklamera och få fixat sånt som jag inte var nöjd med från första början. Detta skedde på Kents Bilplåt och Lack. Där blev det någon konstig resning på färgen som inte ens DuPont (de som gör själva färgen) kunde förklara hur den uppkommit så det blev ett backjobb som sen blev PERFEKT.

Lycka till nu :-)

Niklas

Och ge Frankrike en chans till!

Fransosen
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Är det någon annan här på forumet som har erfarenhet av Blombergs på Lidingö eller Kents i Ulvsunda? Vore intressant att höra fler omdömmen samt även alternativa tips.
Hörde från en lackerare av försäkringsskador att man får acceptera upp till jag tror det var 4-5 dammkorn i lacken per yta motsvarande ett A4-ark. Det känns ju inte kul direkt. Ett stort problem är att det är försäkringsbolagen som sätter färdiga priser på vad varje lackjobb får kosta och dom håller ju självklart ner kostnaderna så mycket det går. En lackerare som får ett visst, sannolikt begränsat, utrymme för vad lackjobbet skall kosta lär ju inte lägga ner sin själ i det jobbet. Att göra det där lilla extra som krävs för ett kanonjobb blir ju på hans bekostnad. Det ligger nog i sakens natur att han istället gör jobben så snabbt som möjligt för att få en rimlig timpenning, kanske till och med snabbare för att därigenom öka timpenningen.
Jag räknar kallt med att få lägga till en slant själv för att få det riktigt riktigt bra, bara jag hittar en lackerare som jag känner klarar detta på bästa sätt.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Varför acceptera dåligt utfört jobb? Det låter i alla fall märkligt i mina öron.

Blombergs anlitar väl i övrigt Frittes på Lidingö, två svängar bort - i alla fall gjorde de det tidigare.

Länk

Jag har själv bara bra erfarenheter därifrån. Tala om vad du vill ha gjort samt berätta att du är petig och du lär få tillbaka bilen utan s.k. "dammkorn".

Lycka till!

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Frittes, så var det firman hette!

Låter konstigt att man skulle vara tvungen att acceptera dammkorn och liknande. 4-5 per A4 är i mina ögon MYCKET och nåt som definitivt inte skulle acceptera, alldeles oavsett vem som betalar.

Har man en schysst lackbox och förbereder bilen (eller vad som nu ska lackas) så måste man kunna få till ett i princip perfekt jobb. Och blir det trots allt nåt litet dammkorn så är det ju bara för firman att polera bort detta INNAN dom ringer till dig och sägar att det är klart.

Oavsett vem som i slutet betalar kalaset så borde en hantverkare med någon form av yrkesstolthet inte vilja göra ett undermåligt jobb.

Niklas

Fransosen
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Nu börjar det klarna, Frittes är ju en gammal känd firma och vad jag förstått av ovanstående så verkar dom kunna göra bra jobb än idag.
Vad gäller hantverkare och yrkesstolthet så kan jag inte låta bli att tycka till lite. Tyvärr så är detta med yrkesstolthet något som försvinner mer och mer. Det finns faktiskt hantverkare i olika brancher som fortfarande har sådan, men det är något som verkar bli mer och mer ovanligt. Idag handlar det mesta om att tjäna snabba pengar, "blås på och igång med nästa" bara. Idag skall allt gå fort, ju snabbare desto mer pengar. Ingen stannar upp och ifrågasätter om det man gjort verkligen blev så bra som det skulle kunna blivit. Nej, på nästa objekt bara. Jag talar av egen erfarenhet både vad gäller bilar, båtar, motorcyklar och inte minst vad det gäller snickare, elektriker och VVS-are m.m. Fusk och slarv är oerhört vanligt idag. Och varför?
Jag skulle kunna utveckla detta ytterligare just kring hur det slarvas överallt, men det är inte vad denna tråd var ämnad för så jag lämnar den biten nu. Däremot så vill jag undvika slarvande firmor som gör undermåliga jobb helt och hållet, varför jag här sökt tips. Damm i lacken eller synliga lackskarvar m.m. vill jag inte veta av, inte på min bil i alla fal.
Appropå dammkorn så blev jag informerad om att sådant skall man helst vänta med att polera bort ett antal veckor så att lacken hinner härda ordentligt först. En annan lackerare jag pratade med sa att det är 1-2 dammkorn per A4-yta som gäller, så jag vet inte riktigt vad som är rätt. Men det är i alla fall minst ett per yta stort som en A4 som man lär få stå ut med enligt försäkringsbolagen. På en motorhuv kan det se rätt illa ut då. Nej, det kommer jag aldrig att acceptera.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Jag är benägen att hålla med dig ang yrkesstoltheten men den finns kvar och det gäller således "bara" att hitta rätt verkare. :-)

När man bäst tar bort ev dammloppor på en ny lack låter jag vara osagt.

Niklas

Fransosen
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Kan varmt rekomendera Segeltorps Billackering.
Dom har hjälpt mig med div.lackjobb bla hellack+plåtjobb på min M5 e34,samt plåt och lackarbeten på min M5 e39.
Resultatet överträffar alltid min förväntan( jag är ganska petig).
Ring dit och fråga efter Danne,som själv förövrigt är bilentusiast och äger bla en mycket fin e30 cab.
Förklara dina krav då ett pedantarbete oftast är mer tidskrävande än vad försäkringsbolaget är villiga att stå för.
Dom är aukt.på ett antal bilmärken samt sammarbetar med försäkrnings branchen.
Dom har sina lokaler i Tullinge hantverksby.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Stensö billackering i Älta är erkänt duktiga och noggranna! Mvh
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Synd på högersidan.

Råkade ut för något liknande för drygt 1 år sedan (i Sverige).
Frågade runt lite och fick mig rekommenderat A2 i Gustavsberg. Frågade även Jörgen Sandell och även han sa A2. Dom gjorde enligt mitt tycke ett utmärkt jobb.

Har nu haft inbrott där förardörren på höger sida blivit lite bucklad så min bil skall in till A2 igen för att få detta åtgärdat. Mitt förtroende för firman är stort och det blir bara bättre när man ser vilka typer av bilar som dom jobbar med.

Hoppas det ordnar sig för dig till det bästa, har nyss kommit hem från en 3 veckors semester i södra Frankrike och inget märke i bilen från detta så jag håller med Fransosen, ge Frankrike minst en chans till. Underbara människor (i alla fall de som jag har mött och det är många), god mat, god öl osv.

/Mården
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Ser att jag slant lite i mitt inlägg.

Repan var på förardörren och inbrottet på passagerardörren.
Missförstå mig rätt.

/Mården
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Halloj
Kan bara meddela att jag idag hämtade tillbaka min 525:a från Frittes Billack på Lidingö efter att man lackat om hela högersidan på den. Lacken ser mycket bra ut och jag har vid en snabbsyning inte kunnat se vare sig rinningar, damm eller skuggor på något sätt. Nyansskillnad kan jag dock se när jag betraktar flygeln och motorhuven. Vad jag förstått efter att ha talat med många inblandade så är det nästintill omöjligt att få till ett osynligt resultat, även om jag har svårt att acceptera det. Mycket svårt.
Alla lister och dörrhandtag m.m. sitter där dom ska och verkar inte ha skadats. Så jag får väl säga att jag är nöjd med resultatet.
Om jag ser något annat efter att ha kollat den i solljus också så får jag återkomma och dementera :-)
Allt vad detta kostat i tid och pengar hade jag gärna dubblat, om jag bara fick tag i det rötägg som drog nyckeln i sidan på bilen. Det skulle vara skottpengar på sådana ärthjärnor!
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Skönt att det löste sig till slut.
Håller helt o hållet med om skottpengen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.