AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
931

Vem borrar skivor i Skåne?

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Till vettiga priser, utan 40 veckors väntetid och gärna utan kvitto =) Har precis idag svarvat mina skivor fram och det blev jättebra, som nya, men tror nog att dom behöver lite mer kylning. Skivorna har inte rullat långt alls, så dom kan nog vara värda att lägga en peng på, tycker jag. Det e ju skit att man inte ska kunna bromsa ordentligt med M3:ans standardbromsar..! Det måste vara i skåne, jag kör inte land och rike runt och kan inte skicka dom då jag faktiskt använder bilen. Vem ska jag snacka med?
flimbo
Fråga på någon mekanisk verkstad.
Det bör inte kosta skjortan om dom vet hur man gör
jag betalade ca 200:-/st och det blev kanon

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Problemet när man borrar skivorna, är att dom brukar spricka.

Det finns en kille i hbg, ute i påarp som kan göra det. Men som alla ändra har han oxå en del att göra.

MVH
Pelle
cs4605
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Varför skulle de behöva borra skivorna annat än för utseende?

Det är en rent estestisk historia, tror inte att du skulle märka någon som helst skillnad i prestanda. Det handlar mer om teknik (när du skall bromsa så trampar du pedalen i botten, felet många gör är att de fegar...
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Tänkte precis säga det samma, det e nog inte så bra att borra dem.. Har hört samma att de vill spricka då..
Men det kan ju vara skitsnack med..

Den som har flest saker när han dör vinner...
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nu var det ju inte det som var problemet, utan att finna en som kan och vill göra det. Det e inte prestandan (i form av bättre bromsverkan)jag e ute efter, då måste skiten så klart ersättas med bättre grejjer. Men jag måste nog säga att om vi ska följa naturens lagar om värme och kyla, så måste dom kylas bättre med ventilationshål, trots alla varningar om sprickbildning. =) Någon som HAR spräckt sina borrade standardskivor här?
Det är lätt att tro att borrade hål leder till ökad kylning. Faktum är att det inte gör det! Enda funktionen hålen har är att de lättar skivan.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Slitsning är ju ett alternativ som minskar risken för sprickor samt gör att värme/gaser transporteras bort bättre.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Grusse
"bjoerk" Vad grundar du ditt svar på? Tror knappast det enda skälet till att man använder sig av borrade skivor skulle vara för viktens skull.

Varför skulle man då använda borrade skivor på motorcyklar och cross-hojar? Knappast för att spara vikt.

Näe, hålen är bl a. för att släppa ut den gas som bildas mellan belägg och skiva som gör att bromsverkan försämras en aning vid kraftig och hård körning (hög temperatur). Sen skulle jag tro att det kan kyla en aning också.

Visst är väl risken för sprickbildning i skivorna efter borrning större än om man inte skulle borrat dom, men borra inte hålen för tätt så brukar det gå bra.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Gasbildning under tryck (frition) betyder värme. Utdrivning av gaser betyder mindre värme, ja. Detta blev ju en rolig debatt som tyvärr inte hjälper mej ett skvatt. Vem har gjort det, var (i skåne) har han gjort det var frågan. Om det sen e bra eller inte e en annan sak.

E46:ans compound bromsar e ju borrade men det e så klart bara för att spara vikt (haha) och inte alls för att E36:an fick duktigt med kritik för dess underdimensionerade bromsar som slog sig på tok för lätt... ohh nä, inte alls... sen har ju E46:an fått fantastiskt kritik för dom nya bromsarna, självaste Tiff Needell tyckte att dom gott och väl kunde jämföras med Porschebromsar, han körde varv efter varv utan tendens till mattning... Nu har ju detta knappast något med hålborrningen att göra men det e ju kul att man lyckats bättre med E46:an, förr eller senare rattar man väl en.
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Kan man inte bara ringa en mekanisk verkstad.. ? Borde finnas hur många som helst..

Den som har flest saker när han dör vinner...
Grusse: Jag stödjer mitt uttalande på genomgångna studier på högskolenivå i maskinelement, där bland annat teorin bakom bromsar analyseras. Formeln för värmeutveckling i en bromsskiva lyder: T=(Mw)/2A, där T är värmeutvecklingen och A är skivans anliggningsarea mot beläggen. Minskad anliggningsarea, vilket borrning leder till, ger högre värmeutveckling eftersom A står i nämnaren. Man måste ha i åtanke att stålet i bromskivan kyls betydligt bättre av fartvinden än vad eventuella hål gör! :-). Borrade skivor må ha fler goda egenskaper än att de blir lättare men bättre kylverkan inkluderas icke.
Mi
47
Mikke I
327i Touring -89
1802 -71
En fråga bara... med bättre luftintag i framspoiler samt lite slang osv till bromsskivorna borde ge mycket bättre kylning än vad några hål i skivorna ger... minns hur rallybilarna såg ut förr med stora kolfiberplattor utanpå fälgarna som spoilers för skivorna...

Alpina B6 bromsar fram...

BMW - Freude am fahren
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hål och slitsar används främst för att vatten, gas, smuts, etc skall kunna evakueras. Hål ger ngt bättre kylning pga att det finns mer yta som exponeras för luft men framför allt beror kylningen på hur ventilations kanalerna ser ut om hålen är mindre än de hål som finns i skivans ventilation så kommer luften att strömma fortare än fartvinden genom just hålen.

Bjoerck, din formel gäller för uppvärnming inte avkylning, så i själva verket kan skivan bli varmare av hål under själva bromsningen men däremot kylas bättre när du väl släppt bromsen. Inte för att det alltid behöver vara så.

Numera är det rätt vedertaget att slitsade skivor är bättre än hålborrade, kolla t ex på M3 GTR.

328-Johan, Vilket problem med bromsarna vill du lösa, kokande vätska, beläggsfading eller att skivorna slår sig? Och E46 M3's bromsar är inte bra alls förutom att skivorna inte slår sig.

Johann: Ja, formeln gäller för uppvärmning av skivan. Vid upprepade inbromsningar råder som Du kanske vet förhållandet: P=aA(T-t), där P=kyleffekt, a=värmeövergångstalet, A=kylytan, T=bromstemp, t=omgivningens temp. Även här påverkar alltså borrade hål negativt på kyleffekten. Detta är dock strikt teoretiska värden och i vissa fall kanske borrade hål leder till ökad kylning. Slitsade skivor är betydligt bättre då kylytan A bibehålls samtidigt som luftströmmar tillåts ledas in mellan skiva och belägg. Det bästa för att hjälpa bromsarna kylas är att ha stor anliggningsyta mellan fälg och nav samt leda in luftströmmar mot bromsskivan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Du har ju själv sagt det även om du inte tänkte på det, dvs att kyleffekten ökar med arean (A). Med borrade hål ökar arean A som exponeras för omgivande luft markant. Detta är dock mkt beroende av att kylkanaler är konstruerade för just hål, ala Porsche som dessutom inte har borrade hål utan gjutna.

Moderna bromsar har flytande skivor för att just slippa värmöverföring mellan nav, fälg och bromsskivor.

Luftströmmar mot bromskiva OCH ok är ett bra sätt att hålla ner temperaturen. Notera dock att i de flesta fall inte är skivan som är det stora problemet utan att OK och belägg inte kyls tillräckligt med beläggsfading som första problem och i ett senare skede kokande bromsvätska.

Skivor som "slagit sig" är ofta egentligen inte slagan skivor utan materialöverföring från belägg till skiva som yttrar sig som pulserande känsla i bromspedalen och/eller vibrationer i ratten.

Johann: Jag vet ej på vilken nivå Du studerat maskinelement men då Du verkar insatt borde Du veta att A står för endast och endast för bromsskivans sida, alternativt sidor. Detta beror på att en bromskiva inte värms upp jämnt över hela tvärsnittet! Den högsta temperaturen (T(b)) utvecklas på bromskivans anliggningsyta mot belägget.

Kan Du vidareutveckla ditt resonemang beträffande "flytande bromsskivor"? Mig veterligen är det gynnsamt med värmeöverföring till nav och fälg. Allt för att fördela ut värmeenergin som friktionen mellan belägg och skiva utvecklar.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Det resonemanget att det enbart är utsidan som avleder värme är så pass mkt förenklat att det snudd på är falskt. Låter som en typisk förnekling för att det skall vara lättare att räkna på det i unervisningssyfte. Om det vore som du säger skulle skivorna inte vara ventilerade.

Vad gäller flytande skivor kan du läsa mer här:
Länk och här Länk

Här kan du läsa mer om både flytande skivor och hålborrade skivor Länk

Johann: Tack för länkarna! Jag skrev aldrig att det enbart är utsidan av skivan som avleder värme. Jag skrev att den högsta temperatur (T(b)) som erhålles återfinns på skivans anliggningsyta mot belägget. Den värme som utvecklas i centrum av skivans tvärsnitt är inte lika hög som anliggningsytans. Därmed inte sagt att skivans innanmäte är kallt. Ventilerade skivor är av sådan egenskap att de kan tolkas som två separata skivor i teorin. Följdaktligen kan den ventilerade delen adderas till variabeln A.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Jag tror vi är rätt överens, enda tillägg jag har är att ytan i hålen också påverkar avkylning.
Måste fråga är fälgarna rätt monterade .Om man inte har orginal fälgar så kan det bli problem med kylningen till skivorna kolla detta viktigt

Kör på höger sida
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.