|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en Z3:a kan man få en runt 100.000 ? Vad bör man tänka på ? Tacksam för råd. M.V.H. Kjelle Kjelle | |
|
Hej Kjelle. Kul att du fått upp ögonen för en bil som håller måttet. För omkring 100-110 kkr kan du hitta en 2,8L som rullat 10-12 tusen mil. För mindre pengar 80-90 tusen kan du hitta en fin lågmilad 4 cylindrig maskin. Som vid alla bilköp bör du vara van eller ha någon bilkännare med dig för att utvärdera det allmänna skicket på eventuellt objekt som med fördel hittas på blocket.se eller här på vår fina site. Jag har haft min z3a i snart 2 år, har gått igenom och läst det mesta, och kan bara säga att z3 är inte ett problembarn. Det enda gisslet av betydelse är vattenpumpen som från början på de flesta motorerna har en impeller av plast som ger upp någonstans mellan 7 och 13 tusen mil. BMW ersätter denna med en pump som har metallimpeller. Utöver detta finns det småsaker i sammanhanget som tex glappande stolar och plastig inredning, sinvändigt slitage på däck om sänkt bil. Å andra sidan är z3 under skalet i stort sett baserad på E36 vilket medför rimliga reservdelpriser. De fyrcylindriga är glidarbilar med bra väghållning. En 2,8 är en glidarbil och en racer i samma skal. Vilken Z3 du än väljer så kan du uppskatta glädjen av att fälla ner taket och glida hemifrån utan att veta vart du är på väg, ta en liten slingrig omväg, fälla ner sidorutorna och svänga av ut på stora vägen, mosa plattan i mattan och höra vinden vråla.... Riwa |
|
|
Kan inte bättre kommenteras av riwa än så här! /Janne |
|
|
Som vanligt ha is i magen och inte låta känslorna ta över helt vid första bästa provkörning . Är ju lätt att man blir kär direct annars ;) ps/prova gärna en med större motor ochså för att känna skillnad.. |
|
|
Hej och grattis till dina tankar om köp av Z3!! Själv hade tänkt mig en fyrcylindrig motor p.g.a. bränsleekonomin jag tyckte att bilen var tilltalande nog. Då jag hade vissa önskemål om exteriörfärg och inredning blev det svårare att passa in alltsammans, så när "rätt" bil dök upp så var det en sexcylindrig motor dock den minsta med "bara" 150hk. men i efterskott är jag väldigt glad att det inte blev den mindre motorn. För mig räcker den motorn till mer än väl så om jag ska tipsa dig om något så sätt upp en önskningslista på hur bilen ska se ut färg, inredning, mil årsmodell (face lift 1999)hur bilen är skött och vem som säljer, för det finns nog ex, som har rullat mer än vad mätaren säger med den så populära drifting, och det kanske sliter onödigt mycket på komponenterna, ang. vattenpumpen fick jag byta vid 4500 mil, men det var nog fabrikationsfel från början då kylvatten trängt in och förstört lagren, men det hör du annars en kostnad på 2500:- sedan är det bara att kompromissa med bil och pris. För att få exakt den bil man specat är nog näst intill omöjligt då man handlar beg. men lycka till och ha inte för brått, bilar finns det även om du får åka några mil för att hitta din pärla mvh Uffe/bildock |
|
|
Får väl börja med att stämma in i hyllningskören, som "leksak" / rolig sommarbil är Z3 smått fantastisk! Enligt min åsikt måste man dock ha en bruksbil som komplement då praktisk är det sista man kan beskylla Z3 för att vara... Jag ägde en 2,8 97a under två somrar och det jag kan säga är: Välj 2,8 eller 3,0 motorn om ekonomin tillåter och du någon gång ska göra något annat än att glida. Det är en oändlig skillnad jämfört med de 4 cyl motorerna! 2 liters sexan har jag dock inte kört. Det enda jag kan komma på som inte nämts tidigare är att de tidigare årsmodellerna saknar innercab vilket medför att man ser cabställningen och att ljudnivån blir ganska hög med uppfälld suflett, tillkom väl innercab vid faceliften 99 om jag inte har fel för mig? Vad beträffar utrustning så är det faktiskt mycket skönt att ha AC/klima även i en cab. Min bil hade även M-chassi vilket var ett trevligt tillval. Ta god tid på dig och var kräsen så kommer du sitta med ett stort leende på läpparna många sommarkvällar! |
|
|
Tack för alla råd & tips Kjelle Kjelle |
|
|
Är det inte samma typ av framvagn i Z3:orna som i E36?, vilket då skulle kunna innebära att detta med slitna spindelleder kanske är värt att nämna nu när det flesta Z3 också börjar ha rullat långt idag.. Kostar en liten slant att fixa(iaf på verkstad). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.