|
|
|
|---|---|
|
Har små vibrationer runt 80-100, ingenting som generar men antar att hardy skivan och stödlagret måste bytas snart. Har de sista dagarna fått kraftiga vibrationer vid inbromsning och vette fasen vad det beror på.. Sitter tre nya styrstag, nya pendelstöd (vet inte om det är rätt namn, se nr 6 på länk)Länk nya länkarms bussningar, nyss gjort framvagns justering. Bromsarna fram ser helt nya ut, har bytt till nya skivor(biltema) klossar(mekonomen) bak samt nya däck runt om. Kollade över skivorna idag och de var icke skeva, oken satt icke fast. Hjullagren kändes fast ut. Kan det vara hardy skivan eller stödlagret som ger såna kraftiga vibrationer vid inbromsning? Tacksam för svar! -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 | |
|
Vibbar vid inbromsning är typiskt sett skeva bromsskivor, kan även bero på kärvande ok, slitna stag och bussningar. Hade samma problem med min gamla 735 -91, köpte nya skivor fram från Biltema och efter några veckor så blev det vibbar vid lätt inbromsning - när jag bromsade hårt försvann alla vibbar, tror det var oken fram som behövde bytas/renoveras men hann sälja bilen innan... Mvh |
|
|
Dåliga bussningar och/eller spindelleder i framvagnen är ju klassiker på bmw där det börjar skaka trots att bromsarna ser okay ut. Är det något där fram du inte bytt? Kardan tror jag inte så mycket på, dåligt stödlager gav mysko vibbar och dunsar precis när man körde iväg och kring 87-100 km/h på min gamla 735i -87. //Magnus |
|
|
Är det dem bakre eller främre länkarmsbussningarna du har nya av? De bakre brukar ge de symptom du beskriver när dem börjar ge upp. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Glapp i nr. 7 och 8 Länk kan ge dessa symptom Länk |
|
|
Precis. Den bussning jag skrev är nr 8 på bilden FiatluX länkade till. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hej! Har bytt mittre och bägge yttre styrstag och 1 st nr. 3 i framvagnen. Länk Har inte bytt några bak. Lade märke till att det var större dödgång på ratten än normalt, har stramat till och glappet är mindre, ska provköra om en stund. -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
|
Blev liiite bättre men inte bra än. Kollad över alla bussningar och leder i fram och bak vagnen och finner inget glapp nånstans. Tror det är bromsarna bak så de byts i morgon. -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
|
Jag skulle rekommendera att byta skivor till ett par original. Inte för att snacka skit om biltema men på både min e28 och min e34 har det suttit jätte fräscha knappt slitna skivor (ej original) på som jag fått byta ut även om dom såg ok ut. Båda bilarna slapp vibrationer först när jag bytte till original. Då vill jag tillägga att jag bytte alla 4 länkarmarna med bussningar, krängningshämmarstagen och alla 4 styrstag utan att få bort vibrationerna. Började tyvärr i fel ände. Men med ett par original skivor sen försvann vibrationerna |
|
|
Jag är inte helt övertygad om att skivor med "märke" är så speciellt bra, inte bättre än Biltema som jag också har erfarenhet av. Har skevat både Brembo och EBC. Dock aldrig köpt nya originalskivor. JanneRX. Eftersom du har vibrationer utan broms i 80-100km/h så tror jag stenhårt på bakre bärarmsbussning. Det är svårt att känna om den är dålig utan att ha en ny att jämföra med. Inte ens Bilprovningen märker dessa, de orsakar problem långt innan de är tvärslut. Vibrerar det i ratten vid normal broms men inte vid jättelätt eller hård? ------ BMW CS #04839 |
|
| Du känner ingen som kan svarva av skivorna?.. | |
| bytade casterstagsbussningarna idag vibrationerna borta samt skakningarna vid bromsning 200kr. st. samt några timmars jobb | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.