AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.418

metalliskt skrapande ljud, vänster fram

pb
12
pbl
528i -99
Hej på er!
Jag har råkat ut för något märkligt. Jag har vid 3-4 tillfällen råkat ut för att det skrapar metalliskt från vänster fram någonstans, svårt att lokalisera eftersom det bara hörs när jag rullar. Det är fruktansvärt högt, precis som när man hade trumbromsar och en fjäder eller liknande lossade och låg och skrapade mot trumman.
Har stannat vi samtliga tillfällen men när jag sedan kört iväg igen så har det slutat, första gången trodde jag att det var något med motorn men när det hände igen så stängde jag av motorn och ljudet fanns kvar tills jag stannade bilen.

Kan det vara lagret som är på väg att ge sig? För det finns ju inte så många rörliga delar som kan låta på det viset annars framme.

pb
12
pbl
528i -99
Glömde så klart skriva att jag har en e39, 528 -99
mi
6
minds
BMW 528i
Kan det vara så pass enkelt som en liten sten har fasnat där? Brukar hända mig när jag varit på grusvägar, bromsa in och kör brukar få den att försvinna.

Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Det kan kanske vara ett ganska vanligt fel, med sten som kilar in sig vid skyddet för skivbromsen. Man kan prova att backa en 10 till 20 meter så kan det lossna... Det är vad jag själv råkat ut för och kommer på så här på rak arm.

Lycka till!

/Jake
pb
12
pbl
528i -99
Jo det var så...Körde på en grusväg idag och efter ett tag kom ljudet igen, när jag backade och körde framåt igen så var ljudet borta.

Tack för tipset...

Peter :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har också råkat ut för det där. Det lär finnas nåt kit att plocka på bromssköldarna för att förhindra det där.
Tyskarna kanske inte har sett svenska grusvägar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.