|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med en 523 i -97 med rest värme. Fick av olika anledningar in luft i systemet och blir inte av med det. Bilen går bra och håller temp som den ska. mina föäldrar åkte 200 mil förra vecka utan problem. Men Jag har inte tillstymmelse av värme i bilen. Har sökt på forumet och fått en del uppslag men hitils så har inget funkat. Det enda som möjligen skulle kunna fungera är att koppla förbi Rest funktionen och på så vis klara av att lufta som vanligt. Vilka två slangar ska jag koppla ihop ? borde vara två av de under värmeventilena men jag är lite osäker på vilka det är. Någon som vet? Någon som har andra lösningar? Frågade på BMW i Gävle men dom såg frågande ut och jag insåg att min bil inte var välkommen dit. verkade finnas en ovilja att få smuttsiga fingrar där. | |
|
Har du bytt termostathuset? Saxar in hassos inlägg här: Länk "Luft hamnar alltid i termostathuset för eller senare och då öppnar inte termostaten. Ett minimalt läckage tex i termoststhuset som man aldrig ska återmontera utan montera ett nytt 85% läcker vid återmontage eller spricker , får små sprickor som läckar då och då och blir du luft i motorns kylsystemt istället för vatten, M52 är dålig på att lufta bort luften o motorn på egen hand.Det finns exempel på att 2-3 månader efter ett ingrepp så har luft ändå ställt till problem efter en långresa tex. Vattenpumpshjulet är en svag länk, kan lossna när som helst när bilen blir varm och nypa fast när den svalnar igen. Topparna är känsliga för överhettning och spricker gansla lätt. jag skulle byta pump, termosstathus och termostat och lufta ordentligt kostnad ca 1000 spänn. till att börja med. Och bilen ska aldrig köras innan termostaten har öppnat utan hållas på tomgång. se mektips: Länk Mvh |
|
|
Bytte pumpen på verkstad i höstas. bytte termostathus i samma veva. Det minskar inget vatten utan nivån ligger stadigt på samma ställe så fort bilen nått arbetstemp. efetr 200 mil så låg nivån fortfarande på samma nivå. Jag tror inte problemet sitter i motorn utan det har att göra med rest värmen och att det är luft där någonstans. Därför funderar jag på att "bygla" bort den på något vis men är lite osäker på vilka slangar det rör sig om. En liten funderare till. När man slår av och på ström till värmeventilerna ska det då klicka eller låta på något vis? Kan man känna ett klicke ellr liknande? Den lilla elmotorn som ska dra runt vattnet när man slår på tändningen vart sitter den. Sitter den före eller efter värmeventilerna?och hur blir funktionen på den om den inte har vattenkontakt? Under kupefiltret (alergifiltret) i motorrummet på förarsidan sitter en avluftningsskruv på en vatten slang, har jag fattat det rätt att det är till restvärmen? Jag borde kunna fylla systemet den vägen ellerhur. det verkar som om det är högsta punkten nämligen. OM jag monterar en behållare på luftskruven som jag fyller med glykol och öppnar sedan skruven så borde jag eleminera att mera luft kommer in. Slår på tändningen och låter den lilla elpumpen suga runt och förhoppningsvis dra ur luften i värmepaketet. Är jag ute och cyckar eller? -Micke- Precis brukar räcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.