AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
562

Orkar inte mer *chip*

YU
39
YUG
328Ci -96
Nu har jag lessnat. Chippade min bil hos JWR för några månader sen, allting gick bra bilen funkade perfekt förutom en liten sak(trodde jag) bilen varvade för snabbt i 4:e växeln, så fort jag trampade ner gasen så stack varmätaren till 5000 varv och stannade där tills dom riktiga varven kom ikap, under tiden lät motorn överanstängd men ljudet återgick till det normala så fort mätaren kom till dom riktiga varven. Deta hände redan första dagen, så jag trodde att det bara var för att jag inte har kört in chipen eller nåt sånt.
Men den sista månaden har det blivit för mycket nu varvar bilen för mycket i alla växlar t.o.m i ettan. och jag kan inte ens tala om femman, bilen går nästan inte att köra den varvar 6000 varv vid 130 Km/h och farthållaren vägrar att fungera.
Jag chippade bilen genom Jocke och jag har kontaktat honom om detta men han e tyvärr på semester nu.
Så jag undrar om någon av er har varit med om liknande eller om någon vet hur man kan rätta till felet, bilen som jag chippade var en 328:a 96.

Jag e tacksamm för all hjälp!!!!

Forza BMW
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Låter som slirande koppling tycker jag.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk tillbaka till JWR och be dem stoppa tillbaka orginalprogramvaran. du lär säkert få betala för det.
Mvh
Asken
YU
39
YUG
328Ci -96
Som FSRacing säger så kan det väl också vara kopplingen. Men det underliga är att det aldrig hände innan jag la i chippet, men hände samm dag som jag la i chipet. På tal om kopplingen så har jag inte varit precis snäll mot den och jag vet att den inte e helt ok men kan det verkligen vara den, borde kanske byta den.

Forza BMW
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Håller med föregående talare.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Om den slirar så mycket så borde det lukta bränd koppling, gör det de?
YU
39
YUG
328Ci -96
Att det luktar bränt koppling har jag bara märkt när jag har försökt att slira lite, men det värsta e att det har luktat mycket mera på sistone än vad det gjorde förut.
Det verkar som om det e kopplingen som behöver bytas, mistänkte det innan men har inte kollat upp det. Aj aj detta verkar inte bli biligt.
Men kan det vara chippen som håller på??

Forza BMW
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
I mina öron låter det precis som om det vore kopplinngen. Jag hade själv slirande koppling förut. Bilen lät ungefär som en automatare...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kör på fyran eller femman i 70-90kmph trampa pellen i botten sparka/kicka till på kopplingen varvtalet ökar och ska sedan sjunka omedelbart till ursprungsvarvet när den är uppsläppt annars är kopplingen slut eller pågång att bli.
325Ci
YUG: setr att du har en e36. då ska det inte vara nårra problem att byta chippet själv juh..(ingen lödning eller nått sånt) har du nån timme över så sätt tillbaka de gamla chippet och prova med den. Se om det blir bättre!! lycka till!! // Daniel

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Oavsett om du byter tillbaka till orginalchipet så kommer kopplingen att slira !
Chipet och kopplingen har inget med varandra att gör, förutom att chipet gör så att motorn blir starkare och då får kopplingen svårare att hålla stumt !
Så antingen byter du koppling ganska snart eller så kör du till det rasar !

Biltema Motor Werken =)
YU
39
YUG
328Ci -96
Tack för alla snabba svar, nu vet jag att det e kopplingen som det e fel på. Kollade det imorse och den var helt slut.
Vad kan ett koppling byte gå på om man gör det hos BMW nånstans i stor Stockholm området.

Tack ännu en gång för all hjälp.

Forza BMW
Varför inte låta JWR fixa kopplingen också nu när
du hittar dit.
YUG:

Har varit på semester i tre veckor. Du hade mailat mig samma fråga och jag svarade kopplingsfel. Skönt att höra att det inte var något fel på chipet.

Qvarnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.