AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.824

köpråd alpina b10 4.6

ja
48
jagboy
Mercedes CL 55 AMG-04
Är det någon som varit o kollat eller vet något om denna?
Något man ska kolla extra noga innan köp?
Vad bör man betala för den tycker ni?

Annonsen finns här:
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag iaf sett från detta forum bl.a. är att just denna Alpina modell(B10 4,6) har en "tendens" att blåsa toppackningarna lite för lätt..
Dvs du bör ju iaf kontrollera att det inte är några problem på den fronten innan du eventuellt handlar hur som haver..

Finns förstärkta topplockspackningar att införskaffa, men om du inte har möjlighet/kunskap att byta dessa själv så drar det säkert iväg en smula.
Dessutom är Alpina delar inköpta här i Sverige på BMW dyrt, men då finns ju alternativet att handla/beställa från Tyskland...
Rejält mycket billigare där.

Annars så är det väl liknande "problembild" som vanliga E39:an..

Mvh Janne.
kolla ventilkåpspackningarna, känns efter hur lådan växlar, spec när du saktar från högre hastighet.
Just B10 4.6 E39 delar många reservdelar med 540, blir inte lika dyrt då.

Tycker bilen verkar vara mycket fin och till ett riktigt bra pris dessutom. Det som verkar lite märkligt är att han skriver 347hp, dvs som generation 2 av B10 4,6 har och inte 340 som borde vara fallet med hans årsmodell. Inte så noga kanske men det är alltid lite skumt när man inte har koll på en sådan självklar sak!?.
Jag har kört Alpina B10 4,6 i cirka 3000mil och är otroligt nöjd med bilen. Jag har haft en "vanlig" 4,4 innan och det är tro det eller ej en avsevärd skillnad i karaktären på motorerna.
Köp den helt enkelt:-)

//mags
ja en b10 och en 540 e39 är verkligen som dag o natt, hade en B10 4.6 i 3 år
grymt sköna o snabba bilar
Jag såg annonsen häromdagen och fick ett bra intryck av den.
Har själv en mer eller mindre likadan bil, kombi 99a som rullat lite längre.

Det du kanske kan testa när du kör den är att inte bara köra landsväg/motorväg utan även ta en 20-30 minuter i staden för att se att växellådan växlar ner mjukt.
Min har en tendens att i stadstrafik slå i 1an/2an rätt hårt. Men enligt autopower så kan det åtgärdas genom att toppa på nivån av olja i lådan.

Modellen i annonsen har 340 eller om var 342 hk. 99 gjordes ändringar som visst skulle ge lägre förbrukning och bättre effekt. 347.
Bränsleförbrukningen på min ligger iaf 1.2 blandad körning enligt färddator.
0.95 i 120 på motorvägen om man orkar köra den så tråkigt.

Annars en riktigt trevlig bil! Är kanonnöjd med min, kraftfull rätt igenom på alla växlar :)
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Hur fungerar det igentligen med 340 hk utan diffbroms?
Jag tyckte 540n jag hade var hopplös. Spann ju hejdlös!
Heinrich, funkar faktiskt bra, men att ha bredställ med bilen är inte det lättaste :)
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

Har själv funderat lite på denna bil då den verkar fin,
dock såg jag att den bytt chassinummer då gamla var förkryssat då sade magkänslan nej.
OBS!!! Behöver ej betyda något!!! Bilen kan fortfarande vara mycket fin.

mvh

martin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Powerkillen: Bilen har egentligen två chassinr...Ett från BMW vilket sedan blir överkryssat och sedan ett från Alpina. Inget som är skumt...

___
//Ulf
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Nej. Jag håller med ovanstående. Han har helt rätt i det han säger.

Alpina är en registrerad biltillverkare och har sina egna chassinummer. Man kryssar över det gamla och sätter dit det nya. Så enkelt är det.

Bergen
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Alla Alpinabilar har ett överkorsat chassinummer (BMW originalnr) och sedan ett Alpina nr , så allt är fullständigt ok :)

De tre sista siffrorna i Alpinas Chassinr är lika med bilens tillverkningsnummer så dessa och angivet tillverkningsnummer på "Alpinaskylten" inne i bilen ska överenstämma med varandra .

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Aha, Vad bra :-) Då lärde man sig något nytt!!

tackar

ha en trevlig helg

mvh

martin
Kan intyga att denna bil var i bra skick. Så pass bra faktiskt att jag köpte den :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
Då får man ta och gratulera Kalle till ett bra val! :-)

Mvh,
Johnny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.