|
|
|
|---|---|
|
Hej på er har försökt använda sökfunktionen men det ver kar inte fungera just nu. Har eventuellt hittat en bil ja vill ha. Ska byta ut s60:n då man inte får platts med barnvagn o mer. V70 kanske funkar men ja är nog ute efter en E39 kombi. Den jag hittat har pass airbag. Måste jga inte till BMW för att deaktivera den eller kan man göra det själv med tex Carsoft. Antingen en 528 eller 530. Har läst igenom modellguiden o den är till bra hjälp. Hur pass bra är automatlådorna för hos volvo rasar dom titt som tätt. Tackar för alla tipps o svar. | |
|
Alla E39 har passagerar airbag som standard. Dessa kan avaktiveras men enbart av BMW, även om det säkert finns någon händig som lyckets med det själv. Det kostar ca 1000-lappen att få detta gjort och ytterligare en 1000-lapp när man bill aktivera den igen. I vissa årsmodeller (bl a min 01:a) satt det ett bälte som var anpassat för airbag och detta fick jag då byta (ca. 1500kr inkl arbete) till ett som fungerar både med och utan airbag. I min M5 -03 respektive en E46 -03 jag hade tidigare så behövdes inte något byte av bälte. Det BMW gör är att dom med en speciell kod från BMW i Tyskland mjukvarumässigt programmerar bort airbagen. Sedan kopplar dom ut den den rent fysiskt MEN airbagen sitter alltså kvar i bilen inaktiv. Sidoairbags behöver ej kopplas ur då dom är betydlig svagare och i de flesta fall också skyddar mer än dom kan skada. Automatlådorna är bra. Dom har sk lifetime olja i sig men dom flesta rekomenderar ändå ett oljebyte kring 15000 mil. Kostar knappt 3000kr senast jag frågade. ___ //Ulf |
|
|
Hej, Du skall in till BMW. Går säkert att göra själv, men det är ditt barn du skall sätta där... Föreslår fö att ha barnet bak, alltid bäst, är givetvis ditt/ert val. Från BMW Malmö: Priset för deaktivering av airbag samt byte bälte kostar 3200:- inkl. Priset för aktivering samt byte bälte kostar 2600:- inkl. Automatlådan är toppen. Det enda jag har att anmärka på är den smygande rosten på bakluckan... Gå på 530... /Pontus |
|
|
Jag har en 530 -01 med 14.000mil på mätaren. Säljaren sa till mig att om jag ville ta bort airbagen så var jag först tvungen att åka dit med bilen så att dom kunde ta nån slags information som dom skickar till BMW i Tyskland för att ta fram nån slags kod. Sen fick jag återkomma nån vecka senare när tyskarna hörde av sig och få den deaktiverad. Bökigt värre. Detta är utan konkurrens den bästa bil jag haft. Det som dock är lite surt nu är att vevhusventilationen kleggat igen och haft sönder ventilkåpspackningen. En så pass vanligt fel att det skulle kunna klassas som fabrikationsfel. BMW har ju tom tagit fram ett Cool Climate-kit på vevhusventilationen så att den bättre ska klara Skandinaviskt klimat. Kittet + packningen kostar 1.900:- på BMW. Bytet kostar sen ett par tusenlappar att utföra. Jag kommer göra detta i slutet av augusti. |
|
|
BMW i Falun (Carlia Bil) skulle ta 3000kr för att avaktivera airbag samt byta bälte. I min förra bil, Saab 9-5, fick jag betala fina 1100kr..... Så det kändes riktigt värdelöst att koppla ur den, så jag skippade det. Dock fick jag syn på en gul lapp uppe i fönstret där det stod "Passagerar Airbag ur funktion", vilket efter samtal med BMW Sverige visade sig att den redan var urkopplad i min bil. Kändes som att vinna på lotto :D |
|
|
När det gäller proceduren med avläsning av kod och sedan återbesök en vecka senare så verkar detta vara ändrat. Jag gjorde en avaktivering i min M5 för bara några veckor sedan. Däremot så var jag inne innan och skrev på ett papper att jag godkände avaktiveringen. Jobbet med bilen gjordes allt på samma gång. Tidigare var det så att man behövde köra dit en gång för avläsning vilket tog max 10 min och en vecka senare så hade dom fått koden från Tyskland. Inte speciellt bökigt varken då eller nu... Angående byte av bälte så behöver detta enbart göras på vissa årsmodeller och man behöver inte byta tillbaka utan ersättningsbältet är av en nyare typ som fungerar både med och utan airbag. Jag har gjort avaktivering i 4 BMW, första gången 2005 och senaste i juli 2009 och det har alla gånger kostat mellan 900kr och 1000kr. Jag har även aktiverat airbagen i två bilar och det har kostat 1000kr båda gångerna. Bälte fick jag byta i min 530 -01 och om jag inte minns fel så kostade det 2600kr för avaktivering + byte av bälte. När jag sedan aktiverade så kostade det som sagt 1000kr och inget byte av bältet behövdes. Alla dessa jobb är gjorda på Theanders i Lund. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.