AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

Hur slippa varmluft när klimatorn är urkopplad

bi
50
bimmermann
E39 525i -03
BMW E36 328i 1997.

Har skickat iväg klimatorn till Mr Borring här på forumet för omlödning och det är ju så satans varmt i bilen när den blåser på med full värme när klimatorn är urkopplad...

Finns det någon lösning förutom att dra nån säkring för fläktsystemet, vilket är det enda jag kan komma på?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
med andra ord, en fråga.
jag ska köpa en e36 -320 -93.

acn är ur funktion säger säljaren, blåser det varmt då hela tiden ?

tack

Beemoholist javisst!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om ac:n inte fungerar, får du inte kallare luft in i kupén än som det är ute..
det fungerar som ett vanligt värmepaket helt enkelt.

BMW ownz
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
0k, tack.

minns att en kompis som hade en bmw 728-98 tror jag, hans ac pajjade och då kom det varmluft bara..alltså varmare än luften ute.

men så är det alltså inte på e36.

mvh

Beemoholist javisst!
bi
50
bimmermann
E39 525i -03
Tommy: Om ACn är ur funktion kanske han menar att kylaggregatet inte fungerar men att fläktar, spjäll och annat fungerar, eller så menar han att klimatstyrenheten är död. Fråga honom vad han menar exakt. Det är inte kul att köra hem en bil som blåser full värme iaf, det kan jag lova :)

Så här har det hittils funkat på min E36:a varenda gång:
Om klimatstyrenheten är död blir resultatet på min E36 att spjällen är stängda och det inte kommer in någon luft alls i princip.

Om klimatstyrenheten kopplas ur helt (vilket var min ursprungsfråga) så ställer sig spjällen på full värme och fläkten på nästan fullt blås (låter som ungefär 80-90% blås).

Det vore fortfarande intressant att höra om det finns något annat tips för att slippa full-blås-på-full-värme-problematiken förutom att dra en säkring.

Skall se om jag hittar rätt säkring, jag har inte provat tricket ännu...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Jo, det visade sig att det var något sorts rör,felkonstruktion..så att om acn var trasig så sög den in varmluft bara, röret, intaget låg tydligen nära motorn så om acn var trasig så blev det automatiskt endast varmluft som kom in i kupen.

hoppas det finns någon lösning för dig :)

Beemoholist javisst!
bi
50
bimmermann
E39 525i -03
Jag ryckte 30A Heizungsgebläse säkringen och det slutade blåsa. Hoppas inget smälter nu pga avsaknad genomströmning :)

Tommy: Hmm, betyder det att den ALLTID drar in luft som är varmare än nödvändigt? blir det inte jävligt ineffektivt ...

Nu slipper iaf mina skor smälta till dess kliman är tillbaks.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
bimmermann: jo...verkar så..är en miss från bmw antagligen...

skönt att du fick stopp på sahara värmen.

minns min första bil, en ford sierra, hade fel på kylaren..fick köra 50 mil med full värme på mitt i sommaren så den inte skulla koka :(
Svettigt värre

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.