AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.035

Dieseltrimmning - hur går det vid servicen?

Sida 3 av 3
Verdi
Aleks,
Oj då. Var inte meningen att göra dig upprörd. Jag har iaf runt 18000 mil i olika chippade A4:or bakom mig. Men det är ju inte med saken att göra, eller hur? Bara för att det höll med de bilarna behöver det ju inte hålla för den här... Hur är det med logiken?

Jag funderar själv på att chippa BMW:n men än är jag inte övertygad om att det är en bra idé.

Nej, jag saknar behov av att pimpa min bil i övrigt. Saknar även behov av att kalla andra för "lilla gubben". ;-)
Bayer_Aleks
Onehp: Nu har du ändå fattat alltihopa helt fel...IGEN

* Jag bryr mig inte om nåt rasar för jag tar konsekvenserna och har pengar att laga bilen. Så oroa dig inte för min ekonomi :)

* Jag tänker heller inte vrida upp bilen till en nivå där jag vet är bristningsgräns. Dessutom så går inte bilen sönder direkt bara för att den e uppskruvad utan det kommer ske först efter några tusen mil, för en växellåda e konstruerad att klara av maxbelastning unde tusentals mil. Men allt kan hända och då är det OFTAST kopplingen som hinner ryka först och det är ingen kostnad heller.

* Jag tänker optimera bilen en aning för att få upp lite mer vrid i den och det är jag helt övertygad om att bilen kommer tåla. Jag är inte ute efter att pimpa bilen och stila mig för folk med burnouts som en nybliven körkortinnehavare.
Ledsen att göra dig besviken men du e tyvärr ingen glädjedödare för mig alls för jag har inga planer på att äga bilen 20 år och jag vet vad som kan hända om man skruvar upp en bil.

Vad gäller vidare ägare efter mig så struntar jag faktiskt fullkomligt i vad som händer med bilen för det är inte min huvudvärk. Jag förstår inte poängen med att bry sig vad nästa ägare kommer att ha för eventuella bekymmer. Jag köper bilen ny och använder den på mitt sätt, annars hade jag ju inte betalat beloppet, inte sant?
Vad nästa ägare kommer göra intresserar mig inte för fem öre.

Bayer_Aleks
Verdi: Du vet tydligen inte själv varför du ger dig in på vissa diskussioner. Jag har ändå ansträngt mig med att söka fakta innan jag gör något större ingrepp med mina bilar. Vad du gör vet jag inte.

Sen har jag då aldrig påstått att konsekvenser inte finns vid optimering. Om du läser i mina inlägg noggrannare så ser du att jag har skrivit om att man ger sig på att chippa en bil så gör man det på egen risk, men att marginalerna för att växellådan på en 320d är tillräckliga för att optimera den mot vad som anges med 370 Nm. Jag delade med mig information till övriga här på Forumet som är i samma tankar, men tydligen så retar det ögonen på vissa som har mindre kunskaper och fakta.
Sen kan vad som helst hända och den smällen får man ju ta, det har du ju själv gjort med dina Audisar i över 18.000 mil, vilket jag själv också har gjort med mina audisar.
Sen om du e övertygad eller inte ang BMWn, det är dina bekymmer :) Jag delade bara med mig fakta från en person som ÄR konstruktör för växellådor och vet vad han pratar om. Om det inte är tillräcklig tillförlitlig information för dig så behöver du och andra inte ta åt er den. Men att trycka ner min fakta utan att själv ha något i ryggsäcken att komma med, då borde du ändå låta bli, eller hur?

Att köpa fälgar vet jag inte om det är speciellt mycket pimp för man har ju samma valbarhet när du beställer en fabriksny BMW, om du vill ha 16, 17, 18, eller 19 tums fälgar. Du kan ju skilja lite på pimpa en bil...lilla gubben :))
Verdi
Ok, Du har inte fakta. Du har hörsägen och subjektiva åsikter från en person. Men det spelar ingen roll för det din kompis säger är säkert sant. Jag har alltså inte ifrågasatt dina uppgifter. Bara hur du resonerar kring den där gränsen på 370...

Men i vilket fall hänger jag här i tråden för att se om det verkar rimligt att chippa 320:n eller inte. Sen när jag har en åsikt så uttrycker jag den. :-)
Aleks: detta handlar inte bara om dig och din bil. Det är nämligen så att när du påstår att skaparen och tillverkaren av en bildel uppger fel fakta, så har du gjort detta till allas sak och inte bara din egen. DU har gjort ditt val, DU har bedömt att det är ok FÖR DIG. Men säg inte att det är OK för alla och att tillverkaren har fel, för det kan du inte stå för...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.