|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, är helt ny på detta forum - har beställt en 330xd touring som kommer senare i höst. Kör för tillfället en 525xi oxå touring men vi tycker den är lite stor nu när barnen blitt större. Köpte en KCR-box till VP KAD300 som sitter i båten och kom att tänka på det nu när det blir dags vår första BMW-diesel. Sökte på nätet och hittade hur mycket som helst om dieseltrim - och så detta forum förstås med ännu mer info. Är helt klart väldigt sugen på en modifiering, inte direkt vid leverans men senare - kanske till våren när 255:orna kommer på. Men finns det någon tuning som verkligen inte syns vid service eller felsökning hos BMW? - förmodar att det inte finns något trim som kan sitta kvar utan bilen måste återsällas innan. Man kan läsa att boxarna lätt kan plockas bort och blien blir "original". En tändspole pajade på förra BMW:n, jag felsökte och bytte plats den för att konstatera att det verkligen var tändspolen det var fel på - på verkstan såg de precis allt jag gjort! Puh det här blev ju en hel uppsats - knappast kort och konsist men ändå, det får duga jag är ändå ganska omständig av mig :) Abakus | |
Verdi |
I ärlighetens namn är jag inte en auktoritet på det här området men som jag förstått det ska man skilja på "riktigt" trim och box. En dieselbox från typ KCR är som jag förstått det en simpel lösning som endast trycker på mer bränsle. Har för mig att diverse filter kletar igen och färddatorn visar helt åt h-vete fel osv. Dessutom tar just KCR hutlöst betalt för sitt "fultrim". Det finns billigare boxar som fungerar lika bra. Tror dock att det finns seriösa trim även till diesel. Själv har jag kört BSR-trimmade bensinturbos i 10 år innan jag blev stolt ägare till min oljebrännare. Har självfallet funderat på att chippa även dieseln men min entusiasm kom av sig när jag insåg hur det låg till med de där boxarna. Tror det finns riktig programvara att få från t ex www.esstuning.com men de har inget till min motor än verkar det som. Dessutom har de inte nåt som liknar BSR:s PPC-lösning där man själv kan trimma/återställa motorn enligt eget tycke. Jag söker alltså med ljus och lykta efter en seriös programvara som jag själv kan lägga på och ta bort. |
|
Verdi: Kolla Länk Då kan du byta programvara själv. De har även stöd för DDE7 (EDC17), som jag förmodar att du har i din 320d, är det 177 hkr, så är det DDE7. Har själv Vtech och RTS till min 535:a. Den har en tidigare version av styrsystemet, DDE626. /Janne Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
Verdi |
Oj jävlar vilka siffror. Pallar koppling och växellåda för 495Nm verkligen? Då kanske det blir lite trim framåt nästa sommar när nybilsgarantin går ut. Någon med 320d som har erfarenhet av detta? |
Verdi |
Har gjort lite efterforskningar. Ser tyvärr ut som att växellådan är den svaga länken i 320d och den verkar inte vara specad för just mer än vad motorn ger original... Jaja, lika bra är väl det. |
|
Verdi: En manuell låda skadas/slits inte så lätt - det är kopplingen som slits. Däremot en automat är känsligare för högre vrid... Mvh |
|
Verdi |
Stämmer nog. Kopplingen slirade lite på min gamla chippade Audi 1.8Ts mot slutet. En av alla anledningar till att jag sålde den... :-) Det verkar dock lite oroväckande att max rekommenderade vrid på lådan är 370Nm. Det är ju i princip originalvridet och ganska mycket mindre än trimvridet på nästan 500Nm. |
Bayer_Aleks |
E själv lite tveksam över Vtechs siffror och faktiskt lika rädd om växellådan som ni e. Det finns folk här som kört med Vtech och dem högt utlovade siffrorna i över 8000 mil utan några växellåde problem, men alla kan inte ha den turen. Dessutom lagras all data som e av "onormala" siffror och kan tydligen lätt utläsas av en BMW verkstad. Men har man lite kontakter som har BMWs avläsningssytem så kan denna nollas. Pratade med Promotech som har en sk "BMW special" där dem programerar genom OBD och till hösten ska dem även komma ut med en enhet likt PPC som BSR säljer. Då utlovar dem mildare effekt med 211 hk och 420 Nm. Sen så finns även RICA som utför samma typ av trimning genom OBD och utlovar samma effekt som Promotech. Priset ligger på 6900 kr hos RICA och 7900 kr hos Promotech...Vtech vill ha hela 8900 kr |
|
Finns folk här på forumet som kört Promotech och vid service läste de ut med BMW DIS sida upp och ner med felkoder. Vill absolut ej dissa Promotech, menar bara att även de "mildare" trimningarna ger felkoder. Jag har själv Vtech RTS och när jag lämnar in bilen till BMW så lägger jag in original map, tar ett par minuter. Även jag har fått felkoder, mycket beroende på att jag har en rejält aggresiv map och kör en hel del nere i Tyskland med plattan i mattan. Jag gör så att jag åker till en tuner med BMW DIS och nollar felkoderna vid service. Blir några hundralappar var 3000:e mil. Helt OK. När det gäller Vtech kan du också välja nivå på trimmet + få dyno gjord före och efter trimning. Finns alltså chans att spara lådan med mildare väss. Har tidigare kört KCR och mitt råd är att ej använda det när man har partikelfilter. Trycker igenom mer bränsle, vilket ger mer effekt men sätter igen filtret. Dyrt! |
|
| Verdi: min låda är specad för 700 nm. Pratade med Jarls Bilservice om vad lådan klarar som max. Samma sitter tydligen i den del Alpinor (B5). Enligt Jarls ska den klara ca 850 nm. Över det går det åt pipan enligt deras empiriska tester. Finna alltså normalt viss marginal men på en manuell låda får man nästan räkna med kopplingsbyte vid rejält väss, speciellt med en quattro där inget annat slirar... | |
Verdi |
Nu är jag jävligt sugen på att köpa den där "billiga" 335:an i Umeå och trimma skiten ur den. ~350hk och +700Nm skulle vara ganska mäktigt. Fast i verkligheten får jag erkänna att 177hk räcker till ganska bra. Körde ner till Amsterdam nu i sommar och var uppe i 200+ på GPS:en utan större problem. Funkar fint vid omkörningar i svensk landsvägsfart också. Nåja, blir nog ett chip nästa sommar om jag inte bytt bil då. |
| Verdi: har haft 274 på GPS men får problem med heta avgaser efter någon mil med gasen i botten i den farten = limp. Dock räcker det med bara en mil i den farten... | |
Verdi |
Jag är lite feg. Ligger mest kring 160-180 på autobahn. Ofta är det ju relativt mycket trafik också. Har inte kört så mycket där dock. Förra sommaren körde jag ner till Österrike och tillbaka med min chippade A4:a och nu i sommar körde jag till Amsterdam med 320:n. Var uppe i ~220 med Audin men då började det kännas lite skakigt. 274 skulle jag nog aldrig ens försöka... |
|
Enligt servicekillarna på BMW så kan dom se om bilen är/har varit chippad i datorn. Och dom har även en rekommendation på att dom ska rapportera detta till BMW Sverige... Sen om detta görs är en annan sak ;) |
|
|
nikeman: jag fick samma uppgifter när jag hörde mig för...det gällde även box inte bara ändrad programvara. I princip dog garantin på motor/drivlina. Dom var väldigt bestämda på den punkten. |
|
Bayer_Aleks |
Men om man nollar logg-filerna/felkoderna med en BMW DIS som Allroad gör, kan dem ändå se om bilen varit chippad? |
Bayer_Aleks |
Har pratat med en kompis som e konstruktör av växellådor på Volvo. Han säger att dem små marginalerna som BMW...eller rättare sagt ZF anger e pga tillverkarens begär. Han säger att när dem konstruerar en låda så testar dem lådan genom att belasta bilen maximalt i form av tung släpvagn i hög hastighet så växellådan är maximalt påfrestad hela tiden. Detta gör dem till ca 20.000 mil, därefter kan vad som helst hända, men maximal påfrestning non stop i 20.000 mil e vad dem testar lådor med. Dessutom säger han att ZF tillverkar växellåda där kuggarna är ca 20-30% längre än Volvos lådor. Med andra ord pallar lådan från BMW bra mycket mer än dem specade 370 Nm som är angivet för BMW 320d. Han sa att ca 500 Nm inte skulle vara några problem för bilen att palla för normal körning utan släpvagnsvikt. Förutsättningen är väl att man inte ständigt kör rödljus race. Det som kan ta mest stryk är kopplingen pga vridet, men lådan pallar bra mycket mer än angivet. Dem har alltså köpt in och "slaktat" växellådor för att se hur tyskarna gör och han säger att BMWs (ZF) lådor är dem kraftigaste som finns och dem gör lådor med bra stor marginal. |
Verdi |
Bayer_Aleks, Du får nog ta och acceptera att det är en risk att chippa bilen. ;-) Hur ser garantierna ut? Jag väntar nog tills bilen är lite äldre innan jag gör nåt. |
| Tack för alla svar, det är nog är säkrast att vänta med ev. modifiering tills garantin gått ut. 330xd har ju ändå 245 hk/520 Nm som standard - det räcker en bit. Som jag förstår det verkar annars alternativen utan box vara den lämpligaste tekniken. /Abakus | |
|
Ska snart in med bilen på service. Ska till en väletablerad firma med DIS före det och fråga dem om det är så att det finns "dold" loggning. I vilket fall som helst är det säkert enbart något som tas till om man kommer in med rasad motor och de vill försöka smita undan garantikostnad. Verdi: 160 - 180 är även min trivselfart men ibland växer hornen ut. Speciellt vid nattkörning på sommaren utan annan trafik. Kommer ihåg en gång då jag jagade en Porsche 997 GT3 (jo, den drog mig...) och var precis bakom när qdtjant ringde på mobilen. Innan jag berättade om bilen som låg framför var han rätt imponerad av mitt avgasljud! GT3:an körde garanterat med läge"öppet spjäll" på avgassytemet. |
|
Bayer_Aleks |
Verdi: Vad annars :) Jag skiter i vilket för jag ska chippa min ändå. Jag har kontakter som kan nolla mina loggar innan service osv. Jag har enbart kört chippat på mina Audi bilar redan från nya, utan problem. Bilen kommer kännas som en helt annan bil kan jag garantera dig. Nu med min första diesel så längtar jag till att mappa den o kräma ur meeeera vrid :) Allroad: Dela med dig från besöket på BMW. Det går alltså att nolla loggfilerna med en BMW DIS? Inga spår från värdena som är utanför gränserna med vridmoment osv? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.