AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Stötdämpare på E34 (lustig kombo)

HC
41
HCP
530i -90
Inledningsvis, har tillbringat två dagar till och från att försöka läsa mig till angående stötdämpare fram på e34.

Följande info hittade jag
- 07/90 M12 (short 41 mm piston round cap)
07/90 - 09/92 M14 (long 44 mm piston round cap)
09/92 - M14 (new design four spoke cap)

Jag har det vanliga locket, MEN
Jag har M14 (22mm hylsa) och bilen är tillverkat 1990-03

Detta gör mig totalt förvirrad, allrahelst då jag ska till garaget imorrn och kan inte åka iväg och köpa dämparen efter jag kontrollerat vilken jag ska ha.
(nåja, det går ju, men rätt onödigt då jag har 5mil till garaget).

Några tips? hade tänkt köpa dem på mekonomen, men där namnges de som 41mm och ovan på 44mm.

Förvirringen är total
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns ett försök på Bimmerforums att klargöra de olika versionerna men jag tror inte det hjälper i just det här fallet
Länk

Kan du se om det är originaldämpare eller eftermarknad?

Min tanke är att stötdämpare och fjäderbenslager någon gång blivit byta till "version 2".
HC
41
HCP
530i -90
Jag gav upp, idag på bes. så fann de två nya fel, förutom de 12 jag redan lagat :)

Nu blir de nerskruvning av delar, tappat lusten totalt...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tråkigt att höra - vad var de två nya de hittade denna gången då?
HC
41
HCP
530i -90
länkarmsbussningen, som jag troligen slog sönder när jag bankade styrled i ett par timmar.
Sen stack HC-värdet upp till 300 igen (va på 47 veckan innan) + att de gav en 2;a på rutan p.g.a. repor efter torkarbladet.

Så jag tröttnade, håller på att leta en 7-serie istället, saknar min gamla 12;A :)
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

hade tiden för ombesiktning löpt ut?
De får inte/kan inte vid en ombesiktning ta upp andra saker som de missat vid den första besiktningen.

//H
HC
41
HCP
530i -90
Ordinarie tid för ombes. löpte ut i Maj.
Därefter besiktade jag 3;e försöket 6;e aug. tror jag och fick 9 punkter och köra i 7 dagar.
Alla dessa 9 punkter fixades och på bes. i fredags godkändes alla + fyra andra lades på istället.
Det var en efterkontroll.

Hur det är rätt eller fel vet jag inte, felen finns ju där och behöver fixas så mest därför jag tröttnade :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.