AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.779

Växellåds ras Eller kopplings ras?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Körde hem från jobbet idag och när jag nästan var hemma stog jag vid en stopp plickt. Gasa iväg på 1:an och i med 2:an. Började spinna lite på 2:an sedan började den bara slira på kopplingen. Lade sedan i fri läge och tänkte lägga i 4:an. Gick inte. Rullade då ner för backen som leder till mitt hem och försökte få i någon växel men fungerade inte. Ställde bilen hemma och stängde av den. Startade bilen i fri läge och la sedan in 1:an. Och det funkade. Skulle kolla om den drev och det gjorde den. Stog då på bromsen och även handbromsen var dragen. La ur 1:an och försökte få i backen men det funkade inte. Inga växlar får jag i nu.

Finns möjligheten att lamellerna har rasat eller har hela lådan pajjat. Vad tror ni? Får i växlarna när bilen är avstängd. Men inte när jag har igång den.
Ska tilläggas att det osade typ bränd metall eller nåt. Äckligt os iallafall.
Hur mycket tror ni kan ha rasat och vad isåfall. Tacksam för svar!
Mvh: Fredrik
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Gäller en bmw m3 3.0!
Vad händer om du startar bilen med växel i och frikoppling nedtryckt? Vill den driva iväg då?
Får du i alla växlarna när motorn är avstängd?
Skrammlar det i friläge på tomgång?

Bränd koppling luktar inte speciellt gott.

///M. Pedersen

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
///M///

Det finns inga missljud eller liknanade!!

Har tyvärr inte hunnit testa så mycket men jag ska kolla vad som händer om man lägger i en växel när den är avstängd för att sedan starta den. Mvh: Fredrik
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
tror på kopplingen jag. hade växellådan rasat så hade du nog märkt det. du verkar inte alls ha tur med bilen =/ du verkar ha bytt varenda del snart.. mvh

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Casy"

Tja!

Jo jag har haft lite otur. Skulle precis byta bärarms bussningar å lite skit, men nu kom detta så det går ju först.

Har hört mig för och på bmw tar de 4600:- tror jag det va för rep sats till kopplingen. Ny lamell,tryckplatta å urtrampningslager.

På Mekonomen tog de 2900:-.

Vågar man köpa på mekonomen? Kanske är samma grejjor?
Vad tror ni. Tacksam för svar!
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
I bland kan det vara samma saker men fråga vad det är för tillverkare på kopplingen.

M

M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ja har köpt en kopplingssats på Mekonomen till min fd E36 M3 för nåt år sen.. va lite billigare då o har för mig ja gav 2500:- så låter väl rimligt me 2900:- i dag.. Märket va Sachs på kopplingssatsen o funka alldeles utmärkt i flera år efter bytet trots att bilen användes flitigt både på gata o lite banåka :)
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Jag köpte nyss ny koppling till min M3 3,2 på Mekonomen.
Det kom i en kartong som det stod Luk på, men på tryckplattan och lammellen var det stansat Sachs, samt att det satt klistermärken på där det stod Luk...

När jag jämförde den med originalkopplingen så var enda skillnaden att det inte stod BMW på den. Allt annat var identiskt.

Bmw skulle ha 4600:-
Jag köpte den för 2600:- på Mekonomen
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Då är det inget att tveka på då isåfall!
Mvh: Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.