|
|
|
|---|---|
|
Min 730 V8 har börjat gå illa som attan på tomgång. Det känns som att minst en cylider inte lirar ordentligt. BMW har gjort en diagnos och påstår att kammarna behöver justeras. Jag tror dock inte på detta eftersom problemet kom som en blixt från klar himmel. Lambdan fungerar (men får jobba hårt). På måndag finns tid bokad på BMW men jag funderar på att avboka eftersom det kostar 7000 spänn.. Några tips? alla tips är välkomna. // CliFF [ Länk ] < Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain > | |
|
Uppdatering: Jag har just varit ute och kört och noterad att efter hård körning (och motorn går klockrent på högre varv) så lägger sig för motorn runt 1000 varv och går rent i några sekunder, för att sedan sjunka till 6-700 varv och gå risigt och rumla igen. Ett par gånger har det gått så risigt att den stannar. Som sagt.. alla tips är välkomna. // CLiFF |
|
| Har du kollat stiften? | |
| Kolla stift, tändkablar, och insugspackningar. Insugspackningarna är vanliga felkällor på V8:orna, och de gör att tomgången blir risig. Ett hett tips. | |
|
Jag hade samma symtom fast inte fullt så dåligt men min rök kraftigt ibland oxå. Bytte insugsmembran och fick en "ny" bil. Efter bytet så går den klockrent. Min hemsida: Länk Touringklubben: Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
soul: jepp, hade isär allt idag. ena radens stift var ganska sotiga. jag putsade upp alla 8, men det märktes inte ett smack på gången :-( Micke: smög sig sina symptom på eller kom de över en natt? Kan man göra några tester för att vara säker på att det är membranet? Gjorde du bytet själv? I vilket fall, vad kostade det? J.L: var sitter insugspackningarna? är det inte bara en? (obs: jag är riktig novis på att meka, men det märks nog..) Tack kompisar! Allt är värt att prova.. // CLiFF |
|
|
Cliff: Det kom över en natt men i början så var det inte så farligt. Blev värre och värre. Jag lät en lokal verkstad byta membranet då det sitter med sju torxskruvar som är nästan omöjliga att få bort/komma åt om man inte gjort det förrut eller har stor mekarvana. Membranet sitter på insugningsröret mellan motor och torpedvägg. = TRÅNGT. Passade oxå på att byta AC-remen. Hela kalaset inklusive material gick på 1285:- Min hemsida: Länk Touringklubben: Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
För att uppdatera tråden så snackade jag med BMW och de höll med om att membranet kunde ge dessa problem. Efter 30 sekunders överläggning med mekanikern som rekommenderat kamjustering sade samma mekaniker att det verkade bättre att prova med membranet först. Hmm... borde inte han ha föreslagit det INNAN jag fick idén från Micke och tipsade dem? Att justera kammarna skulle ju ändå kosta 7000 pix jämfört med max 1500 för membranet. Är annars mycket nöjd med BMW (Carlsson Bil) i Örebro. Jag har, till skillnad från många andra, alltid blivit trevligt mottagen och seriöst behandlad där. Jeje, på torsdag ska de göra ett nytt försök. Så då får vi väl se vad som händer.. // CLiFF |
|
| Köp en burk Startgas på macken och spreja runt insuget. Om tomgången går upp när du sprejar så har du en insugsläcka. Låter som motorn drar tjuv luft eftersom den gåt så fet (dom sotiga stiften). Och det är väl därför lamdan jobbar så och begär om mer bränsle. | |
|
Vill bara återkoppla till detta forum: Hämtade min pärla idag, efter att den varit inlämnad länge. Som ni ser ovan så rekommenderade BMW att jag skulle justera kammarna, men jag ville inte det efter att jag konsulterat forumet. Jag ville därför att de skulle byta membranet innan vi gav oss på kammarna. Väl gjort, så hämtade jag bilen idag. Redan när jag kom in till Carlsson Bil så såg jag hur nöjd Hasse (verkstadschefen) såg ut. Allt hade gått bra och han tackade mig uppriktigt för tipset. Det hade inte känts något vidare för dem om de justerat kammarna utan verkan. Nu blev det grym skillnad för mig, minst lika mycket som för Micke ovan. Från att motorn gick som ett elände till att den går mjukare än någonsin. TACK alla som tipsat! Ett extra tack till Micke som kom med lösningen! Ni sparade 7000 spänn åt mig! 2800:- inkl. dator diagnos (1000:-)och membranbyte (1800:-) + diverse småfix. Jag saknade ett par täckbrickor och ett stag till kåpan över motorn hade gått av. Nu är allt fixat och pärlan ligger bra till för att få ventileras i 500 mil Europasemester i sommar! Tack alla, CLiFF |
|
|
Cliff: Jag debiterar dig fakta!!! Nåväl, kul att man kan hjälpa likasinnade i nöd. Bra att kunna ge BMW-mekanikern på nöten. Hehehe. Tur att det hjälpte att byta membran för din plånbok. Hasso tar emot betalningen. En öl.:) Bara kul att kunna vara till nytta. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Hej pojkar ! Finns det nå sånt membarn på min pärla ?! 535:an ?! /Mvh Göran |
|
|
Wrath: Nej.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.