AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.765

BMWs navigator eller extern navigator?

Mi
6
MickeBil
330xd Touring -06
Hej . jag står i begrepp att importera en 320xd (Touring (E91) eller Sedan(E90)) från 2008 eller 2009. Nu funderar jag på om jag vill inbyggd navigator eller inte. Fördelen med inbyggd navigator, som jag ser det med noll och ingen erfarenhet av en sådan :-), är att det ser snyggare ut än om jag senare sätter in en extern navigator typ Garmin med sugproppfäste. Hur är det sen funktionsmässigt - någon som har åsikter om detta? Det verkar ju bl.a. vara lite besvärligt med uppdateringar till BMWs egen navigator, i varje fall att döma av olika inlägg här. Och har BMWs navigator en "Claudia", dvs. röstnavigering på ljuvt låtande italienska :-)

/Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Personligen skulle jag har svårt att köpa en så pass ny/dyr BMW utan Navi framförallt om man har ett stort utbud att välja bland. Är utbudet begränsat så är det ju andra egenskaper på bilen som prioriteras före Navi.

Själv har jag haft inbyggda navi i mina senaste 4 BMW och tycker dessa har fungerat utmärkt. Många av dom som jämfört med bärbara tycker dock att dom är bättre. Fördelen med den inbyggda är att den alltid är med, har du en lös så kommer den då och då att ligga hemma på hyllan när du behöver den. Samtidigt kan du ju utnyttja den bärbara även när du inte har bilen med dig eller när du lånar/hyr en annan bil.

Hur uppdateringen exakt går till på E90/E91 vet jag ej men till E46/E39 så finns mjukvaruuppdateringar tillgängliga på nätet och kartor går att komma över till inga eller hyffsat låga priser.

Val av språk brukar vara en inställningssak.

___
//Ulf
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Programmer, vart på nätet hittar man uppgraderingar o så vidare, har sökt men inte hittat :( går de uppdatera min 4:3 från 98?? tror de e mk2 eller nått
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Uppdateringar ska de va o inte uppgradering :S
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är väl rätt att det heter uppgradering...jag bemötte ju Mickes inlägg och han använde ordet uppdatera.

Här Länk finna info om det mesta när det gäller navi samt även länkar där man kan ladda ner OS-uppgraderingar.

Om du har en manlig röst har du MK1 eller kvinnlig så är det MK2. När det gäller kartmaterial så kan man ofta hitta detta till en överkommlig peng på tyska eBay, Blocket eller PowerBörsen. Finns enligt uppgift också att hitta på nätet där det finns "Sjörövare"...

___
//Ulf
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den största fördelen med inbyggda är att den även fungerar bra i tunnlar eller vid andra tillfällen med dålig mottagning. Kompass och hastighetsmätare används av GPS:en vid dessa tillfällen och det fungerar riktigt bra även i långa tunnlar.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Tack ska du ha Programmer, ja de e en kvinnlig röst, så då blir de ju mk", men tack igen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har själv en lös navi, TomTom, som jag är supernöjd med, bl.a. är den lätt att uppdatera. Fördelarna med en lös är många, framförallt att jag kan nyttja den i andra bilar. En funktion jag inte testat är att bära med mig den när jag går till fots i en ny stad, men den funktion kommer säkert till användning.

Tycker de flesta monterar sina navi väldigt fult, en sugpropp på rutan. Själv har jag monterat fast fästet i panelen och navin smälter in mycket bättre.

Så jag röstar för en lös navi. Och eftersom de kostar så pass lite gör det varken till eller från på priset på din bil, varken nu eller senare. Snarare tror jag det kan vara en fördel att ha en lös navi eftersom tekniken utvecklas, en fast monterad är nog mindre het om några år.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Många fördelar med en lös /funkar även i tunnlar vissa märken.
Skulle inte byta bort min Navigon mot en fast monterad.
Du kan sitta i soffan hemma och lägga in rutten i förväg, och se vilket vägväl som är bäst, snabbast, kika på platsen o POI dit du ska åka i hela Europa.
Och skulle navin i bilen paja så kostar det ju en förmogenhet att fixa den i jämnförelse med att köp en ny bärbar. Man kan ju inte ha nått som inte funkar monterat i bilen det orkar men ju inte med :) Men en snygg o bra montering är ju ett krav

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har en MK3 Navi med TMC i E38:an med senaste programvara och relativt färsk karta.

Jag använder ändå min nätta lilla Garmin 1240 med sugproppsfäste i vindrutan för all navigering. En viss nackdel är strömsladden och antennsladden för TMC men jag tycker ändå det är bättre.

När jag sist köpte bil i Januari tidigare i år var huruvida den hade inbyggd navigator inte en faktor för mig och jag tror att dess betydelse för begagnatmarknaden kommer att avta.

Dessutom, som Hasso säger så kan man ju fippla med en handhållen var man än befinner sig, för planering och funderingar bland annat. Jag brukar använda min så att när jag skall infinna mig någonstans vid en viss tid så lägger jag in destinationen och när beräknad ankomsttid börjar närma sig den tid när jag bör vara framme så ger jag mig iväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.