AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.108

Vad säger ni om sportfilter på en 540 e34?

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare.
Jag vill nu har ärliga svar tack :)
Är det värt att lägga pengar på ett sportluftfilter typ K&N?
Det finns de som i annonser menar att deras 540 har nästan 300hk bara för att de bytt filter... Det är ju rent BS. men hur mycket ger det? Känner man skillnad eller är det mest så att det mest att man kanske kan känna en förnimmelse av skillnad?
Låter det annorlunda? (Jag tänker mest på ett sånt som passar i luftburken, men all input är bra)
d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Jag har bara erfarenhet av K&N från motorcykel-svängen, men där har man (förutom ett ökat flöde jämfört med det för snålt flödande originalfiltret) fördelen att filtren är av tyg och därmed tvättbara; man tvättar det med tvålvatten och sprejar det med K&N:s filterolja därefter i stället för att slänga och köpa nytt. Hur det är med prestandan för en 540 vet jag dock inte; det verkar lite osannolikt att BMW skulle ha satt på ett filter som är alltför restriktivt för en otrimmad motor.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det låter bara annorlunda, det finns ingen energi i sugande luft däremot i bensin.
Dessutom får man väldigt ofta fel på luftmassemäteren.

På en modifierad trimmad bil är det OK för då är motorn och insprutning och avgas system anpassade för ett större flöde genom motorn vilket ger fler hkr .." en förenklad förklaring"

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hade K&N filter i min 525. Bytte till vanligt men ingen skillnad alls. Hasso har helt rätt.

Matthias
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hmm, jag har ett supersprint system... kan det vara värt det då?
Knappast va?
är det extra kusar man är ute efter är det nog ingen större idé.. lär ju dock inte skada..
jag köpte ett K&N insatsfilter av följande anledningar:
1. jag hade inget originalfilter..
2. jag ville ha ett filter som håller livet ut så man slipper krångla med byten hela tiden..
3. jag ville ha ett filter som helt garanterat inte stryper motorn..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.