AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.585

trög växellåda vid kallstart - e30 316i

ay
8
aydeen
316i -90
Hej!

Växellådan på min e30 har senaste månaden börjat bli väldigt trög vid kallstart, det går KNAPPT att få i någon växel. För att få i en växel(backen eller ettan), får jag ta i något fruktansvärt och när väl växeln går i skrapar det i växellådan.

obs. att detta sker endast vid start där bilen har stått still ett tag. Förövrigt går den mjukt på alla växlar.

vad kan felet vara?

Mvh aydeen

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Byt oljan, prata med BMW om vilken du ska ha.

Sommarbilen

Länk
ay
8
aydeen
316i -90
Det är väldigt tajt vid påfyllningspluggen vid växellådan, några tips på hur man kan fylla på utan att hissa upp bilen på lift? Ska jag fylla på tills det börjar rinna ut från påfyllningspluggen? Någon som vet storlek på pluggen?

Mvh aydeen

Skrapar det när du lägger i en växel är det antagligen för att kopplingen inte frikopplar ordentligt. Antagligen pga föroreneinger, olja på lamellen samt dåligt smord axel på lådena till lamellcentrum. Resultatet blir att ingående axel på lådan snurrar med och då är det inte så lätt att lägga i en växel.

Om lådan går lätt att växla men motorn av är det med största sannolikhet ovanstående problem.
ay
8
aydeen
316i -90
Ja de går lätt att växla när motorn är avstängd. Räcker det att jag fyller på olja eller skall jag byta oljan?

Mvh aydeen

Du måste plocka ner kopplingen o byta den, alternativt rengöra den med bräkleen el. likanade samt smörja axeln så lamellen kan glida lätt. Sen bör du kontrollera att de inte läcker olja från vevaxeltätningen eller tätningen på lådans ingående axel då det kan vara en grundorsak till problemet.

Oljan i lådan påverkar ej detta fenomen...men du kan ju kontrollera nivån iaf.

Har du tillgång till billyft så kan du relativt snabbt och smidigt plocka ner lådan och rengöra kopplingen på plats sedan återmontera den.
ay
8
aydeen
316i -90
Oj, ursäkta mig jag uppfattade din förra post fel.

Jadu detta hade jag inte förväntat mig. Byta koppling och plocka ner växellådan har jag inga problem med, men jag har ingen tillgång till lyft eller verktyg tyvärr.

För att börja med det lättaste.. hur kontrollerar jag oljenivån i växellådan? Arbetar själv med nyare bilar i nuläget,och har därför ingen stor kunnighet ang äldre fordon.

Mvh aydeen

ay
8
aydeen
316i -90
edit: Nu kan jag knappt få i någon växel även om bilen är varm, bara när bilen rullar. Kan därför inte lägga i neutral vid ex stopljus/parkering osv. Det jag får göra om jag nu slänger i neutral är att stänga av bilen, lägga i växel, starta bilen igen. Skrapar något fruktansvärt i växellådan annars.

Oljenivån kollas genomatt du lossar påfyllningspluggen som sitter en bit upp på sidan av lådan. Nivån skall vara upp till hålets nedre kant.

Du kanske bör kontrollera att kopplingspedalen med huvud- samt slavcylinder verkligen fungerar korrekt också. Har slavcylindern önskat slag när kopplingspedalen trycks i botten? Om inte prova att lufta kopplingen det kan vara en orsak till att den inte kopplar ur ordentligt....
ay
8
aydeen
316i -90
Jag hade också funderingar på att det kunde vara kopplingen som behövs luftas. Vad menar du med önskat slag när kopplings pedalen trycks i botten?

En annan fundering jag hade var, om det nu är låg nivå på växellådsoljan så bör det ju vara läckage. Ja ser dock ingen olja runt lådan. Bilen är också ny besiktigad vilket dem skulle påpekat isåfall.

Det som låter mest troligt är att jag får fylla på olja, lufta osv.. blir det inge bättre blir det till att plocka ner lådan och troligtvis hitta problemet.

Mvh aydeen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.