|
|
|
|---|---|
| Fick nya spridare samt uppdatering av databoxen på garanti. Samtidigt påtalades att ett skumt kärvande ljud uppstår precis när man kliver på gaspedalen..mekaniskt gnisslande/kärvande ljud. Låter som om gasspjället kärvar. Verkstaden hävdar att det är ett normalt insugsljud, samma ljud på två andra bilar i hallen..Detta gäller 3-litersmotorerna antar jag? är det någon som bytt sina spridare på denna bilmodell, samt har ni detta fenomen som dom kallar insugsljud? Verkar skumt tycker jag..hade inte alls detta ljud på min gamla 325 ix-07, då med 2,5 liters motor. | |
|
Lyssna lite noggrannare, ändras ljudet beroende på hur mycket gasspjället är öppet? Är troligtvis luften som virvlar olika pga hur öppet spjället är. Det gör det på min 330 iaf... //Jesper |
|
| Tack för ditt svar. "Insugsljudet" uppstår enbart i det ögonblick du sätter foten på gaspedalen..när motorn varvas upp slutar det. Mer av ett mekaniskt gnissel än insugsljud i min värld..men mekanikerna kan väl detta gissar jag? | |
|
Okej, mitt ljud låter också som ett mekaniskt gnissel just när man har gaspedalen jättelite intryckt, sedan övergår det direkt till ett mer sugande ljud som ändras beroende på gaspedalen. Ju mer jag trycker ner, desto mer hör man ett sugande ljud. Veva ner rutan och lyssna medans du kör sakta, prova tryck ned gaspedalen i olika lägen. Jag hör endast gnisslet och inget sugande ljud om rutorna är uppe. Men jag har öppet luftfilter också, så jag kanske hör tydligare, du kanske endast hör det gnisslet pga din original filterbox dämpar ljudet mer. //Jesper |
|
|
Glömde tillägga att när spjället är så gott som helt öppet så är det inget ljud alls. //Jesper |
|
| Ljudet vid gaspådrag har turbin-karaktär..det kan jag köpa är insugsljud, men inte gnisslet precis när du sätter foten på pedalen. Låter ju för fan som om man öppnar en konservburk ungefär..Och har man huven öppen o nuddar gaspedalen så tror man att det är dags för skroten..helt otroligt. Men..men..säger dom att det ska låta så, vad kan man göra? Vore väldigt tacksam om någon med e90, 3-litersmotor hade några kommentarer. | |
|
Tack Jesper för dina inlägg.. /Mathias |
|
| Jag vet inte om det går att jämföra M54 motorn i din (Lecar's) 330 med den nyare 3.0L N53 motorn i truckmats 325i. | |
|
Nä, det låter ju inte så vackert alla gånger kanske, men det var de ljudet som följde med det öppna filtret för min del. Så jag tror som sagt att det är insugsljud. Får se om någon mer har något att tillägga :) //Jesper |
|
| Har en 325 -09 med samma ljud, låter som en dieselmotor under huven plus gnisslandet på tomgång. | |
| Stod inte ut med min 325 e91 efter åtskilliga verkstadsbesök och nollställda "mekaniker" skramlade och gick ryckigt. De kunde bara konstatera att felet fanns där men kunde inte lösa det, kan ju lova att jag inte köper bil på den auktoriserade BMW-firman. Köpte en diesel istället den går tystare och bättre....... | |
| ljudet kommer troligtvis från ditt insprutningssystem. direktinsprutningen i din bil arbetar med ett tryck på ca 150-200 bar. ljudet kan ibland uppfattas likt en dieselbil, men det e faktiskt normalt. tror inte du har fel på din bil. det är normalt med sådant ljus på dem motorerna. priset man får betala för ny teknik ibland. och nej, jämför inte en 330 från 03 med en 08:a. fler olikheter än likheter... | |
|
Det gnisslande ljud du upplever vid lätt gas är ett resonansljud ifrån bränsleledningarna, jag hade samma fel på min 325i E92, uppstod efter ca 800 mil. Det är ett känt fel som BMW verkstan borde se med en gång när de söker i servicedatorn (har för mig det heter "Service Bulletin"). Lösningen är en ombyggnadssats för bränsleledningarna, efter att detta monterats på min bil så försvann ljudet. Knattret ifrån motorn är helt normalt på de här motorerna. Mina spridare byttes också ett antal gånger tillsamman med bränslepumpen. Min E92 var för övrigt inne så många gånger för samma fel så att jag till slut reklamerade bilen och fick en ny bil, men det är en annan och lång trökig historia... |
|
| sant det finns en åtgärd, men det är inte säkert att det är ett ljus som är fel på hans bil. motorn har ett annat ljud än en vanlig isprutningsmotor. kolla upp med verkstaden igen | |
|
Hej truckmat. Om du trycker på gasen och släpper foten från pedalen hörs ljudet då. |
|
|
Tjena Iffe. Njae..ljudet uppstår när du kliver på pedalen..då gnisslar det till..men är nog inget ljud när du kliver av. Har haft bilen inne igen på verkstaden och dom hävdar att det är normalt. Har faktiskt börjat vänja mig nu..stör mig inte lika mycket. Det enda som är lite lattjo är att gasresponsen är lite annorlunda efter spridarbytet. Tycker man får trycka ner pedalen mer innan det händer nåt..framförallt på 1:an o 2:ans växel..Verkstaden hävdar att det kan ta upp till ca 200 mil innan systemet har ställt in sig. Adaptivt system. Annars går bilen jävligt bra jämfört med min gamla 325:a med 2,5 liters motor. |
|
|
Hejsan! Kan det vara så att det är detta ljudet som ni menar? Hade varit trevligt att veta om det är detta ljudet. Vilket även jag har på min N53b30 -2010. Det kommer ungefär 5 sekunder in i klippet. Länk /B |
|
|
Hej, Väcker liv i denna gamla tråden.... Jag har också fått detta missljud och skulle vilja åtgärda detta. Men var får jag tag i "ombyggnadssats för bränsleledningarna". Tänkte göra jobbet själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.