|
|
|
|---|---|
|
Hej En lackspruta + kompressor är inte någon dyr grej att köpa, riktig 2 komponents färg är heller inte dyrt. Hållbarheten på riktig lackfärg går ju inte att gämföra med billig sprayfärg. Jag är helt klart intresserad av att investera lite utrustning för det här ändamålet. Någon som testat att köpa utrustningen och lacka hemma själv? | |
|
För att få ekonomi i att själv lacka måste man lacka rätt mycket Man kan tex inte köpa den billigaste färgsprutan och tro att man får proffs resultat med den. Det är inte lätt att själv måla mycket med handlag sen måste man ha en dammfri lokal att måla i och helst inga mygg flugor eller dyl Har iofs lackat en del utomhus på morgonen (med daggen fortfarande liggande) och fått skapligt resultat .(sen rullat in bilen ) Men skulle aldrig lacka min BMW på det visset Ha de T |
|
|
Har på en tidigare bil (Renault) lackat om spoilern fram med godtagbart resultat själv. Använde mig då av riktigt bra grejor som vi hade på snickeriet. Hade alltså även tillgång till lackbox och torkrum vilket nog får anses vara ett krav för bra resultat. Sen krävs det även ett visst handlag för att lägga på lacken rätt och det hade inte jag men som tur var hade min bonuspappa det. Det var f ö hans snickeri. Att hålla på med detta utomhus tror jag inte blir så bra. Sen beror det så klart på "målet" för färgen och vad man har för krav. Att lacka mindre delar kan nog gå bra men inte större grejor. Hade du planer på att lacka bilen i din profil skulle jag nog överväga att lämna bort! I slutändan blir det trots allt nog både bäst och billigare... Niklas Fransosen |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har lackat en hel bil med gott resultat med längs sedan 1990 då det fanns syntetlack till den Saab färgen som jag det skulle målas med., 2 k ville jag inte hållas med. En Airgunsa från Clas i sjön och min hembyggda kompressor som ger 220/L fri luft 75 liter tank trycket ska ju reduceras till ca 3-3,5 kg. Länk Visst påläst av en massa litteratur i ämnet och en massa handlag så blev jag väldigt nöjd med resultatet. Var ingen som trodde jag lackat bilen i garaget. Varmt 28+ vattnat golv, myggnätt för fönstret, kompressorn på utsidan och en massa Radar nån timme innan. Men ge mig på modern metallicfärg o klarlack njet skulle jag nog inte göra. Håller mig till köks och garderopsluckor o vattenbaseradfärg numera. Länk En färgspruta med färgkoppen på ovansidan är att föredra än att ha den på undersidan. Man måste veta hur man ska handha sprutan, hur man ställer in den, hur man blandar färgen och vara lung o fin med tålamod. Och ingen lackering blir bättre än vad det tråkiga grundarbetet är ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det flesta sprutor kräver en kompressor runt 200l och en sån kostar ny ca 3500kr. Här finns en dy startkostnad. Någon som testat biltemas "proffs färgspruta" ? Hasso: Den har burken på ovansidan. |
|
|
Det är ett jäkla bök med lackeringar,fattar inte dom som har det som yrke att dom bara orkar.Detta är en av mina garagelackeringar men jag har börjat skissat på en box så om några år så:) Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker din lackering blev ju helt ok men som sagt det är inte helt lätt och inte helt billigt heller för den delen Men så klart så kan man prova på det själv men många gånger blir resultatet inte det man förväntat sig, om man inte har alla grejer till det och efter åt har man färg stoff i hela garaget Ha de T |
|
|
En vanlig missuppfattning som jag ofta hör är att färgen är billig,själv kallar jag den dyr. Normalpris på en 2k ligger på ca 1500:-krlit,låt se på lite priser på en normalstor bil i metallic. 2lit bas som kan vara gränsfall 3000:- Klarlack härdare förtunning 2000:- Sen behövs både en bra grund ev filler o lite spackel 1000:- Slippapper maskeringstejp täckpapp ev body 500:- Lägg gärna på en lök för ev missar i lackeringen:) Som synes är det lätt o bränna av lite stålars bara på material. Och sen tillkommer ju utrustningen som varierar mkt i pris,min billigaste spruta kostar ca 200:- och den dyraste Sata går nog på 3000:-idag. Visst går det att hitta färg billigare men man får oftast vad man betalar för. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.